Wurtz, chili og sunde snacks
Fra : Bo Warming

Dato : 21-07-03 15:31

Wurtz, chili og sunde snacks

Spiser man rå gulerødder eller syltede små agurker for sjov, kan det blive
endnu sjovere hvis de dyppes i intens dip af chilipeber, korianderpulver,
spidskommenpulver(dvs karry uden gul farve) i det for dig rette forhold. Rør
op i vand eller mælkeprodukt eller wurtz.

Bullionterninger er svære at pakke ud og pulver suger fugt men Wurtz
opløsning er nem at dosere fra økonomiflaske - som desværre kan være svær at
få købt.

Hælder man det nys oprørte (endnu ikke stivnede) krydderi-snav på knækbrød,
pitabrød eller gamle kassable tørre brødrester, får man billige snacks, der
er netop så flaming hot, som du kan lide (og sprøde efter en time i sol
eller et døgn på køkkenhylden en tør dag).

Fedtfri snacks er svært at opnår, når man køber dyre sager fra Kims, men
med egne kompositioner er det sunde nemt - og meget billigt

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 21-07-03 19:19

> spidskommenpulver(dvs karry uden gul farve)

Knust Spidskommen er IKKE det samme som Karry uden farve. Har du aldrig
mærket smagsforskellene??.. ja, endsige duftforskellene??..

Ej heller er Gurkemeje det samme som karry fordi det er gult. Ej heller er
Safran karry fordi det er gult.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-03 07:02

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> wrote in message

> [...]
> mærket smagsforskellene??.. ja, endsige duftforskellene??..
>
> Ej heller er Gurkemeje det samme som karry fordi det er gult. Ej heller er

Karry er BLANDING hvor kommen,koriander og chili er MUSTS og gurkemeje,
ingefær, peber, salt, smagsforstærker, bukkehornsfrø, nelliker, er BITING

At mixe sin egen karry lærte jeg i ulandene og har man travlt, så er de tre
ingredienser jeg nævnte tilstrækkelige

Jeg finder dobbelt koriander godt - gerne hele frø - og jeg øger stadig
chili til smertegrænsen.