"Evigheds akvarier"
Fra : thomas schreiber

Dato : 21-07-03 10:41

Er der nogen her i gruppen der har akvarier der mere eller mindre
udelukkende bliver drevet på lys og naturlig filtrering (planter)?
Kunne godt tænke mig at prøve noget a la Tropica NatureCube, bare lidt(en
del faktisk) større.

Nogen der har erfaringer med sådanne opsætninger?

mvh
Thomas

Fra : Jesper Buch

Dato : 21-07-03 10:52

"thomas schreiber" <blabla@blabla.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udelukkende bliver drevet på lys og naturlig filtrering (planter)?
> Kunne godt tænke mig at prøve noget a la Tropica NatureCube, bare lidt(en

Det er jo ikke mere evigheds akvarie end, at du skal skifte vand oftere end
hvis du har en pumpe på.

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-07-03 16:23

> Det er jo ikke mere evigheds akvarie end, at du skal skifte vand oftere
end
> hvis du har en pumpe på.

Du har misforstået konceptet af min ide.

/ts

Fra : Jesper Buch

Dato : 24-07-03 17:57

> end
> >

> Du har misforstået konceptet af min ide.

Nååår så du vil slet ikke have fisk i . . . . det kunne du jo bare ha
skrevet ;)

Fra : P. N

Dato : 24-07-03 15:17

Hmm, kommer man ikke til at skulle skifte vand ofte og vil vandet ikke komme
til at lugte?

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-07-03 16:22

"P. N" <pp@me.dk> wrote in message
> Hmm, kommer man ikke til at skulle skifte vand ofte og vil vandet ikke
komme
> til at lugte?

Nej

/ts

Fra : P. N

Dato : 24-07-03 17:00

Jeg har tilsyneladende heller ikke forstået konceptet men måske kan du
forklare nærmere

Fra : /

Dato : 24-07-03 18:20

Kjører et lite plante akvarie her på 54L, tett beplantet og med
co2/gjødsel/lys samt noen amano shrimp som fikser litt på algene som dukker
opp. Jeg bytter vel å merke litt vann (og tilsetter ny gjødning) hver 2 uke.
Men konseptet fungerer jo. Eksperimenterer også litt nå i et lite 10L med
samme konsept, kun planter/lys null levende dyr(som jeg kan se

Tor

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-07-03 18:33

Ideen går ud på at der slet ikke skal gøres noget.
I "gl. dage" tog man en vinballon, kom grus, vand og lidt vandpest i.
Efter lidt tid et par Guppier.
Derefter skulle det køre uden indgriben af nogen art.
Derfor "evigheds......"

--
Mvh,
Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-07-03 19:39

> Ideen går ud på at der slet ikke skal gøres noget.
>
> --
> Mvh,
> Ole

Ja, det er mere eller mindre det der idéen med akvariet. Kun udskiftning af
ganske lidt vand, og så minimal brug af "syntetisk" filtrering.

/ts

Fra : /

Dato : 24-07-03 19:44

Nja blir vel ikke helt evighetsakvarie likevel, forøvrig trodde jeg planter
var stikkordet i denne sammenheng dvs "planteakvarie" på en eller annen
måte. Og de krever jo gjødning osv om de skal trives, ergo blir det jo litt
jobb. Men klart en mulighet kunne vel være å holde seg til de enkleste
artene, javabregne/javamose o.l. og bygge fra bunn med "plantegjødning" i
form av leire / torv osv. Men helt "evighet" vil det jo ikke bli, det sier
seg jo selv også at i naturen får plantene / fisken stadig tilføring av
mat/stoffer de trenger.

Men skal man være lat , stikk ned i zoobutikken og be dem komme hjem engang
i måneden og fiks opp akvariet for noen kr. Da slipper man jo jobben selv

Fra : Jesper Buch

Dato : 25-07-03 10:50

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter lidt tid et par Guppier.
> Derefter skulle det køre uden indgriben af nogen art.

Er det interessant ? et par planter og 2 fisk . . . guppyerne må vel ikke
formerer sig så ?

Må man godt fodre fiskene så ? eller hører det ind under "indgriben" ?

Kan måske se dem i et lille reol akvarie men hvordan undgår man alger, hvis
man ikke må algeskrabe ruderne ?

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-07-03 12:02

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:P17Ua.36754$Kb2.1508548@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Kan måske se dem i et lille reol akvarie men hvordan undgår man alger, hvis

Jeg skal ikke give mig ud for tilhænger/modtander af konceptet, men da jeg læste om det for mange år siden, betød
"ingen indgriben" ingen indgriben.
Formering regulerer sig selv
alger-----------------------
Foder: aufwuchs

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-07-03 19:39

> [...]
> Men konseptet fungerer jo. Eksperimenterer også litt nå i et lite 10L med
> samme konsept, kun planter/lys null levende dyr(som jeg kan se

Har du nogle pics af dit akvarie?

/ts

Fra : /

Dato : 24-07-03 19:42

Ikke av det nevnte akvariet men av de andre som står her,
www.klanparty.com/as

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-07-03 19:44

Du må gerne poste et link, hvis du tager nogle billeder af dit akvarie.

/ts

Fra : P. N

Dato : 24-07-03 22:40

Jeg vil da også gerne se billeder af et sådant da det kunne blive et
interessant projekt

Fra : /

Dato : 25-07-03 17:28

Skal se hva jeg kan få gjort utover mtp bilder, i øyeblikket er et annet
akvarie på trappene her og i kategorien "billigst mulig".. Har fått gunstig
tilbud på et 375L og går og grubler litt over hvordan jeg skal få plass til
det, fjerne pc'ene mine kanskje Vurder i den forbindelse og hente sand
(sand, <1mm) fra en badestrand her og sette det i drift på billigst mulig
måte. Filtrering via powerhead og filtermatte kanskje.

Fra : Lone

Dato : 27-07-03 08:16

Jeg har ikke selv evighedsakvarie, men hvis du bor i Københavnsområdet, kan
du tage forbi "Økologi-butikken" på Istedgade. (Jeg tror nok den hedder
"Vester-gror" eller noget i den stil) De har et akvarie med en eller to (ved
ikke hvilken art kun at de er enorme) fisk i og et større system og
forklaring på hvordan akvariet er selvforsynende... Det ser ikke umiddelbart
særlig lækkert ud, men det har vist kørt fuldstændig af sig selv i 5-6 år...

MvH Lone

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-07-03 09:14

Bor i Århus.