Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativer i ruller
Fra : Henning

Dato : 19-07-03 22:21

Hej NG

Jeg har genopdaget mange negativer(24x36) der er i ruller. Når jeg klipper i
6 stk.s strimler er de stadig meget sammenrullede.

Hvordan får man dem gjort glatte som de strimler man modtager fra normal
fremkaldelse?

Min scanner kræver strimler og de "krøllede" er meget svære at håndtere.

mvh Henning

Fra : Søren Blom

Dato : 19-07-03 22:39

"Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i

> Hvordan får man dem gjort glatte som de strimler man modtager fra normal
> fremkaldelse?

Du gør dem våde, dvs. ned i et vandbad med dem, hæng dem til tørre, så skal
de nok blive lige igen.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Peter Andersen

Dato : 19-07-03 22:45

Søren Blom wrote:
> "Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i

> Du gør dem våde, dvs. ned i et vandbad med dem, hæng dem til tørre,
> så skal de nok blive lige igen.

Jeg plejer at lægge dem ind i en tørrebog(ala typen man bruger til at tørre
frimærker i) under pres når jeg får dem fra fotohandleren. Det fungerer
meget fint og gør at jeg er 100% sikker på at filmen er gennemtør bagefter.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Henning

Dato : 20-07-03 10:28

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> frimærker i) under pres når jeg får dem fra fotohandleren. Det fungerer
> meget fint og gør at jeg er 100% sikker på at filmen er gennemtør

Sådan en har jeg ikke. Er der noget andet man kan bruge f.eks. mellem
almindeligt papir?

mvh Henning

Fra : Henning

Dato : 20-07-03 10:26

> "Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i

> Du gør dem våde, dvs. ned i et vandbad med dem, hæng dem til tørre, så
skal
> de nok blive lige igen.

Koldt eller varmt/lunken vand?

Hvad med kalk kan det give belægninger?

mvh Henning

Fra : max

Dato : 20-07-03 10:43

> skal
> >
> Koldt eller varmt/lunken vand?
>
> Hvad med kalk kan det give belægninger?
>
> mvh Henning

Du skal bruge koldt ca.20c eller stuetemp, hvis du bruger
varmere vand blir gelatinen blødere og mere sårbar over
for ridser og værre ting.

En dråbe sulfo i det sidste minut, skulle klare kalken,
men det holder ikke altid, hvis jeg er sikker på der
ikke er partikler i vandet, tørrer jeg strimlen med et
totalt rent vaskeskind.
(et par dråber atamon mod skimmel og svamp i vandet
hvis man syns)(antistatisk middel kan bruges)

Den våde strimmel tiltrækker støv, så pas på hvor
du hænger den, tålmodighed... Brug ikke hårdtører,
eller hæng den over et varme legeme, det sender støvet
ind på filmen..

Opbevar filmen i A4 negativ lommer, så krøller de ikke
sammen igen.)-max-

Fra : Henning

Dato : 20-07-03 13:56

Så hænger de til tørre på badeværelset. Der er nogle af rullerne der er over
40 år gamle. Det bliver spændende at se hvad der er derpå.

mvh Henning