Hvad spiser man i Holland
Fra : Per&Dorthe

Dato : 18-07-03 21:43

Jeg får besøg af en Hollandsk familie - ved nogen noget om Hollandske
madtraditioner - morgenmad ? Hvilket brød - er der noget "dansk" de
ikke kender og muligvis ikke kan li - kan du hjælpe ville jeg være
glad - har nu søgt i flere timer efter mad i Holland på nettet uden
held.

Dorthe

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-07-03 21:54

Per&Dorthe wrote:

> [...]
> ikke kender og muligvis ikke kan li - kan du hjælpe ville jeg være
> glad - har nu søgt i flere timer efter mad i Holland på nettet uden

Forsøg dog ikke at lave en "dårlig" kopi af hvad man spiser i Holland.

Men lav en original _dansk_ ret.! - Der er da ikke meget sjov ved at
komme til udlandet og få en ret man kunne få derhjemme. Vel.?

Mvh. Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-07-03 22:00

Jørgen Rasmussen skrev:

> Der er da ikke meget sjov ved at komme til udlandet og få en ret
> man kunne få derhjemme. Vel.?

Jeg havde ellers meget sjov ved at få serveret frikadeller engang
jeg boede hos en sydafrikansk familie. Frikadeller er hverdagskost
blandt afrikaanerne, og hedder nogenlunde det samme som herhjemme,
hvilket der naturligvis ikke er særlig underligt, men det var nu
alligevel pudsigt at møde det så langt hjemmefra.

// Klaus

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-07-03 01:10

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde ellers meget sjov ved at få serveret frikadeller engang
> jeg boede hos en sydafrikansk familie

Nu vi er ved det med mad i udlandet / herhjemme, så havde jeg på et
tidspunkt besøg af en Finsk udvekslingsstudent hernede.. Til morgenmad havde
vi stort set "alt" , cornflakes, chokos, yugurt, og alt muligt pålæg (til
alm. hvidt brød), der var bl.a. smøreoste, alm. oste, nutella,
pølægssjokolade , marmelade i flere smagsvarianter, men det han var mest
interesseret i var peber frugterne! Han spiste simpelthen ikke andet end
franskbrød med peberfrugt ...
Jeg tror det har noget at gøre med at frugt er dyrt i Finland ?

Nå, men da vi var deroppe i Finland blev vi selvfølgelig også budt en masse
af deres "national retter"... Det første vi fik var noget langtidsholdbart
"rugbrød" (ikke helt som vi kender det) hvori der var indbagt tørrede fisk
Og ja, det smagte lige så ulækkert som det lyder..... Der var heller
ikke mange af finnerne som kunne lide det :)
Men det var lavet pga. det var sådan fiskerne/jagerne i gamle dage havde
langtidsholdbar mad med sig, når de nu tog på ture osv..

Hm og nårja, så blev vi budt sådan en slags "pandekager" af værtsfamilien,
uha de var gode ..
Det var generelt god mad de spiste deroppe :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-07-03 03:14

On Fri, 18 Jul 2003 20:42:35 GMT, perogdorthe@hotmail.com (Per&Dorthe)
wrote:

> [...]
>ikke kender og muligvis ikke kan li - kan du hjælpe ville jeg være
>glad - har nu søgt i flere timer efter mad i Holland på nettet uden

Du kan roligt servere dansk mad, der er ikke så stor forskel mellem
danske og hollandske smagsløg (min personlige erfaring).

Hollænderne spiser som regel også brød om morgenen, så find en god
bager og server godt dansk morgenbrød. Desuden spiser de også gerne
kødpålæg om morgenen, men det er der jo også danskere der gør...

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : ktg

Dato : 19-07-03 06:07

Hej Dorthe!

Hollænderne kender jo ikke til mørkt brød som vi gør,
men spiser derimod meget sandwich, flutes, kryddere.
Jeg har nogle venner i Holland, og serverede engang for mange år siden,
flæskesteg med det hele, for dem ... det havde de ikke set før... de skulle
lige vænne sig til at spise svær, men de brunede kartofler gjorde straks
lykke.
"Mine hollændere" er også meget begejstrede for indbagt mørbrad med
kartoffelfad... det "bestiller" de gerne når de kommer på besøg.
Ellers er det mit indtryk at hollænderne er meget bevidste om hvad de putter
i munden, og lever rimelig sundt.

Venlig hilsen
Kirsten
http://home20.inet.tele.dk/jullemor_and/

Fra : D. R. Sijm

Dato : 25-07-03 16:36

> Ellers er det mit indtryk at hollænderne er meget bevidste om hvad de
putter
> i munden, og lever rimelig sundt.

Passer ikke - hollænderne er (næst efter amerikanerne) verdens største
slughalse hvad angår peanutbutter - de laver sovs af det og spiser det gerne
til deres pommes fritter - hvis de da ikke sværger til mayonaise -
Hollænderne har desuden et helt fabelagtigt udbud af snack-bars, hvor de
køber diverse friturestegnte snacks - og de fleste af dem er MEGET lækre.

Hollændere er generelt meget KVALITETS-bevidste - men har , sammenlignet med
danskere en meget sød tand - hvis du vil tækkes deres smagsløg sætter du
peanutbutter, honning og syltetøj på morgenbordet, gerne kødpålæg ( hestekød
bruges meget til pålæg i Holland) og god ost...

de fleste hollændere kan imponeres vildt af hjemmebag - i Holland er det
ikke almindeligt at bage selv og slet ikke brød.

Dyveke ( godt gift med en af slagsen)