Snowflake?
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 10-07-03 09:25

Min mormor og morfar har taget imod tilbuddet fra den kommunale madordning
om levering af frostmad 7 dage om måneden. Generelt er de dog yderst
skuffede over den meget ringe kvalitet og manglende smag.

Mere konkret undrer min mormor sig over hvad "snowflake" er. Det står
anført som ingrediens uden yderligere forklaring (E-nummer eller
tilsvarende). Nogen der ved hvad det er?

Mit bedste bud er, at det er noget pulver til fremstilling af sovs - det
skulle nemlig være det værste ved frostmaden, en klistret og gennemsigtig
sovs (ikke ulig tapetklister).

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Splinten

Dato : 10-07-03 09:34

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende). Nogen der ved hvad det er?
>
> Mit bedste bud er, at det er noget pulver til fremstilling af sovs -

Det er et emulgeringsmiddel baseret på majsstivelse, så du har ret i at det
sandsynligvis bruges til sovsen.

splinten

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 10-07-03 13:35

> Det er et emulgeringsmiddel baseret på majsstivelse, så du har ret i at
det
> sandsynligvis bruges til sovsen.

Ha, og mig der troede det var en flyvemaskine (www.flysnowflake.com).
God weekend
Peter

Fra : Ole Stigaard

Dato : 10-07-03 13:43

"Peter Nørkjær" <noerkjaerREMOVE@mail.dk> wrote in message

> det
>
> Ha, og mig der troede det var en flyvemaskine (www.flysnowflake.com).

Hvad gør de så, når det regner? Majsstivelsen vil vel smelte...
FUT: sovsen

Ole

Fra : -V-

Dato : 10-07-03 13:50

Splinten wrote:

> Det er et emulgeringsmiddel baseret på majsstivelse, så du har ret i
> at det sandsynligvis bruges til sovsen.

Korrekt. Formentlig modificeret vha. basisk hydrolyse.
Mere stabilt (mindre tendens til retrogradering) end alm. kartoffelmel, og
lavere kvældningstemperatur, dvs. temperaturern, hvor det absorberer vand og
svulmer op, og derved giver emulgeringseffekten.

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-03 13:53

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> [...]
> skulle nemlig være det værste ved frostmaden, en klistret og gennemsigtig

Snowflake er en modificeret (majs)stivelse (fra Knorr eller Kraft), der
primært bruges til at jævne sovs med, alstså som fortykkelsesmiddel.
Den modificerede stivelse holder sin fortykkelseseffekt bedre end alm
stivelse fra f.ex. mel eller kartoffelmel, og skulle give en mere "blank"
sovs, som kan stå længe og holde "tykkelsen".

(Emulgator er det ikke primært, jvf andet inlæg i tråden, idet en emulgator
er et middel til at holde olie/fedt blandet med vand, som f.ex. æggeblomme
eller lecithin og andre gode sager fra den mere eller mindre syntetiske
verden som kan ses af e-nr listen..f.ex her:
http://www.bryngollie.freeserve.co.uk/Enumbers.htm

(E430-E495)

Fortykkelsesmidler virker dog sekundært også stabiliserende på emulsioner,
da den tykke suppe ikke så let skiller i fedt og vand....)

Velbekomme!