Der er altså ikke noget at gøre ved det, m~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-07-03 08:05

Hej med jer

Jeg synes selv at jeg er god til at lave mad - endda ret god til det.

MEN brød det kan jeg altså ikke finde ud af at bage ! Jeg har ellers
prøvet lidt af hvert nu, men det lykkedes altså ikke. Det bliver farmor
brød - I ved den type, som er tæt i strukturen og ikke smager af en
skid.

Jeg har prøvet økologisk hvedemel, italiensk durum mel, Zeze mel og
INTET virker. Jeg har koldhævet, jeg har lunthævet, jeg har æltet og
æltet, jeg har en pizzasten i ovnen.

Det seneste brød jeg lavede kom til verden på følgende måde:

lidt lunken vand, 25 gr. gær, salt og lidt olivenoile mixes, derefter
Zeze mel (den røde) indtil dejen er smidig og lidt klistret. Op på noget
bagepapir og et fugtigt viskestykke over - ind i stuen (ca. 23 grader)
og hæve til dobbelt størrelse. 225 grader i ovnen med pizzastenen i og
med min pizzaspade skydes brødet hurtigt ind i ovnen. Brødet fik så det
var gyldent i skorpen.

Resultat endnu et farmorbrød.

Et ugens brød til 15,- kroner fra min lokale bager smager 500 gange
bedre.

Hvad hulen er der galt ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 08-07-03 09:23

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

<snip>

> Hvad hulen er der galt ?

Kik her: http://www.bager-kim.dk/

Han afslører en masse hemmeligheder...

Mvh. Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-07-03 09:32

Prøv at følge anvisningerne på <http://xrl.us/lac>¹ - det kan næppe
gå helt galt. Melet er gerne det billige fra FoodLine.

// Klaus

¹) <http://groups.google.com/groups?selm=slrn%2B0030d84e-8cda-42f5-8bb2-fd3345435dbe%40hq.szn.dk>

Fra : Tina

Dato : 08-07-03 10:27

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> og hæve til dobbelt størrelse. 225 grader i ovnen med pizzastenen i og
> med min pizzaspade skydes brødet hurtigt ind i ovnen. Brødet fik så det

Har alle ingredienserne samme temperatur?
Er væsken for varm/kold?

Som bagerdatter har jeg altid fået denne rækkefølge at vide:

Gær udrøres i væsken, der skal være håndvarm. Mel i. Først herefter kommer
man salt, sukker, fedtstof, æg, og hvad man ellers vil, i. Dejen æltes
sammen med resten af melet til en blød, smidig dej.
De tekniske forklaringer kan jeg ikke give. Men det virker. Hver gang.
Hævningen er også vigtig. Først hæver dejen tildækket i skålen, så formes
den til brød/boller, og hæver tildækket på pladen/i formen oven på komfuret,
mens ovnen varmer op.

God fornøjelse

Tina

Fra : Nette

Dato : 08-07-03 11:04

"Tina" skrev i en meddelelse

> De tekniske forklaringer kan jeg ikke give.

Men det kan jeg. Det er det første man på en bagerfagskole lærer, i hvert
fald for 15 år siden.

klip...

> Gær udrøres i væsken, der skal være håndvarm.

Gær formerer sig bedst ved 27 grader, håndvarmt er lidt mere, men når dejen
ikke "tjener" grader ved håndæltning, og der kommer koldt mel og andre
kølige ingredienser i, bliver dejtemperaturen ca. 27 grader.
( Det er ikke rumtemperaturen man skal måle, men der imod dejens temperatur.
Prøv engang at stikke et termometer ned i den, og tilpas vædsken derefter
næste gang du bager).

>Mel i. Først herefter kommer
> man salt, sukker, fedtstof, æg, og hvad man ellers vil, i.

Ja, det kan vigtigt at noget af melet kommes i, sådan salt, som hæmmer
gæren, sukker som spise rgæren og fedtstof som indkapsler gærcellerne ikke
kommer direkte i forbindelse med det udrørte gær.
Dette er som regel et af de første steder, man bør kigge, hvis man har
problemer med sin bagning.

> Hævningen er også vigtig. Først hæver dejen tildækket i skålen,

- og slåes sammen igen, så alt luften kommer ud og ...

>så formes den til brød/boller, og hæver tildækket på pladen/i formen oven
på komfuret,
> mens ovnen varmer op.

Ca. 2 x 20 minutters hævning, min ovn tager en halv dag om at varme op*B*

Nette

Fra : Krabsen

Dato : 08-07-03 12:02

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan vigtigt at noget af melet kommes i, sådan salt, som hæmmer
> gæren, sukker som spise rgæren og fedtstof som indkapsler gærcellerne ikke
> kommer direkte i forbindelse med det udrørte gær.

Øh - go' teori, men den holder ikke helt. Jeg udrører altid gær ved at hælde
salt over og så mufle lidt med en gaffel. Flydende på 15 sekunder..

Herefter vand, mel, evt. æg, revet ost og hvad der nu skal i brødet - helt
uden hensyn til rækkefølgen..

Og brødet hæver altså ganske fortrinligt. Både ved kold langtids og lun
korttidshævning.

Så min gær ved åbenbart ikke, at det ikke kan tåle salt.

mvh
Krabsen

Fra : Tina

Dato : 08-07-03 17:58

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Tina" skrev i en meddelelse

> Men det kan jeg. Det er det første man på en bagerfagskole lærer, i hvert
> fald for 15 år siden.

Havde lige kort noget om teorien på EFG Levnedsmiddel basisår for 13 år
siden, i de fem uger, vi var i bageri/konditori. Min husker husker ikke så
godt mere *g*

> - og slåes sammen igen, så alt luften kommer ud og ...

Glemte jeg at skrive. Er miljøskadet. Tager den slags som en selvfølge

Tina

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-07-03 13:27

> [...]
> prøvet lidt af hvert nu, men det lykkedes altså ikke. Det bliver farmor
> brød - I ved den type, som er tæt i strukturen og ikke smager af en

Mon ikke problemet i al sin enkelthed ligger i, at du simpelthen foretrækker
bagerens "brødtype". Så ringe som bageren (de fleste) laver det, kan du nok
ikke
opnå uden de store armbevægelser. Så jeg vil da foreslå at du fortsætter med
bagerens.

--
Mvh,
Ole(rigtigemailadresseermugglerattiscalipunktumdk)