Ananastop i vand
Fra : Nette

Dato : 06-07-03 09:10

Hej gruppe

Ok, måske et lid tundelrigt spørgsmål, som jeg ikke helt ved, om hører
hjemme i denne gruppe, da det netop er formålet med gerningen jeg søger. Men
siden det nu handlede om en frugt, tænkte jeg....

Da vi var børn og vores mor købte en frisk ananas, skar hun altid toppen af
og satte den i vand.
Hvorfor gjorde hun det? Duften? Kunne den slå rødder og gro? Eller var det
bare fordi det skulle se godt ud? Nogen der kan huske, at have prøvet det
samme først i 70erne?

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-07-03 09:59

Nette wrote:

> [...]
> Hvorfor gjorde hun det? Duften? Kunne den slå rødder og gro? Eller
> var det bare fordi det skulle se godt ud? Nogen der kan huske, at

Hun ville garanteret have den til at gro. Det vil de også i
dk.fritid.hus-og-have

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=bdr5dq%24vbpos%241%40ID-182231.news.dfncis.de&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dananas%26meta%3Dgroup%253Ddk.fritid.hus-og-have

Carsten

Fra : Nette

Dato : 06-07-03 16:41

"Carsten Finn Rasmussen" skrev i en meddelelse
> Hun ville garanteret have den til at gro. Det vil de også i
> dk.fritid.hus-og-have

Iih mange tak. Det tror jeg da også, vi vil prøve så. Lader den stå i vand
og se rom den slår rødder. Gør den det ikke, ja så prøver vi bar eigen næste
gang de er på tilbud, for ananasen skal vi nok få spist.

Nette

Fra : Kasper

Dato : 06-07-03 19:20

Hey...

vi har prøvet et par gange, de har bare mugnet efter et par dage ):

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Nette

Dato : 06-07-03 21:57

"Kasper" skrev i en meddelelse
> Hey...
>
> vi har prøvet et par gange, de har bare mugnet efter et par dage ):

Nå, men så lader jeg være, æv

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-07-03 22:12

Nette skrev:

> Nå, men så lader jeg være, æv

I stedet for at sætte toppen i vand, så prøv at plante den direkte
i en potte (1-2 cm af "foden" skal være dækket af jord). Jeg havde
ananas i min baghave i Zambia, og de var netop formeret på den måde.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 07-07-03 07:44

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse
> I stedet for at sætte toppen i vand, så prøv at plante den direkte
> i en potte (1-2 cm af "foden" skal være dækket af jord). Jeg havde
> ananas i min baghave i Zambia, og de var netop formeret på den måde.

Hmm, jeg fristes til at prøve det alligevel. Men gad vide om min vindueskarm
om vinteren er lige så gavnlig som en have i Zambai? Jeg prøvet det sgu, om
ikke andet, så kan det vel lære familiens yngste lidt om botaniske forsøg.
*G*

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-07-03 09:48

Nette wrote:
> [...]
> vindueskarm om vinteren er lige så gavnlig som en have i Zambai? Jeg
> prøvet det sgu, om ikke andet, så kan det vel lære familiens yngste

Selvfølgelig skal du prøve. Man skal ikke ALTID lade sig skræmme af
andres dårlige erfaringer
Ned i en potte med fugtig jord, på med en plasticpose til at holde på
fugtigheden (en af de tynde hvide), tilfør vand efter behov og se hvad
der sker.
Jeg kan ikke selv lide ananas, men jeg køber sgu' en næste gang jeg skal
have gæster. Bare for at prøve. Detlyder da lidt skægt
Måske kan Klaus fortælle hvor længe det varer før de har synlige
rødder/skud.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-07-03 09:56

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Måske kan Klaus fortælle hvor længe det varer før de har synlige
> rødder/skud.

Næh, jeg gik ikke sådan og hev dem i hårtotten når de først var sat i
jorden, men en dag kan man se at planten er begyndt at vokse, og så
har den fået rødder. Jeg kan ikke huske hvor lang tid det varede.

// Klaus

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-07-03 10:06

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Jeg kan ikke huske hvor lang tid det varede.
Alt forladt.... Jeg kender det godt. Det er det der, (hvad er det nu det
hedder?), --heimer

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-07-03 10:18

> Alt forladt.... Jeg kender det godt. Det er det der, (hvad er
> det nu det hedder?), --heimer

Ja, måske - eller osse var der andre ting der var mere interessante
at gå op i.

Jeg vil gætte på fjorten dage til en måned.

// Klaus

Fra : Jørgen Hess

Dato : 11-07-03 21:01

"Kasper" <repzak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hey...
>
> vi har prøvet et par gange, de har bare mugnet efter et par dage ):
>
> --
> Mvh Kasper

Har læst et sted at producenterne af ananas bruger et lille trick med
at bore et hul ned i den øverste del af frugten, på den måde ødelægges
vækstpunktet. Det skulle forlænge holdbarheden på ananassen. Toppene
fra den ananas de selv bruger til hermetik bliver brugt til at lave
nye planter med.
mvh
Jørgen