Salvie
Fra : Susanne

Dato : 28-06-03 09:10

Hejsa

Jeg har en del blade salvie liggende og jeg aner ikke hvad man kan bruge dem
til.
De dufter forrygende, men jeg er 100% novice når det kommer til salvie. Jeg
tror dog at det kunne gå godt til noget steg? Men hvad gør man ved sådan
nogle blade?

Jeg håber I kan hjælpe mig, for det ville da være syndt om salviebladene
skulle gå til spilde

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-06-03 11:01

Susanne wrote:

> Jeg har en del blade salvie liggende og jeg aner ikke hvad man kan
> bruge dem til.

Saltimbocca er et godt bud. Til 2 personer skal du bruge 4
kalveschnitzler, 4 skiver parmaskinke samt salvie, mel og hvidvin.

Schnitzlerne bankes flade med en flad kødhammer
Salviebladene lægges henover (2-3 blade pr. schnitzel)
Ovenpå dette en skive parmaskinke
Schnitzlerne vendes godt i mel og steges 1½-2 minutter på hver side i
lidt olie og smør (hvis man steger parma-siden først hænger de bedre
sammen)
Efter de 3-4 minutters stegetid hældes et par deciliter god
hverdags-hvidvin (f.eks. Frascati) over schnitzlerne og koger et par
minutter, til det bliver "tykt".

Serveres med blandet salat med olie og eddike eller ovnstegte kartofler.
En romersk klassiker, der altid har succes!

Bemærk i øvrigt, at retten tager maksimalt 15 minutter at lave - alt
inklusiv!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-03 12:12

salvie-te smager nu også godt ;) Især hvis man har ondt i halsen. Jeg ved
ikke om man også bare kan tørre dem, men mon ikke.

Fra : Susanne

Dato : 30-06-03 13:43

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse
> salvie-te smager nu også godt ;) Især hvis man har ondt i halsen. Jeg ved
> ikke om man også bare kan tørre dem, men mon ikke.

tjaa, nu er jeg ikke så meget til te. Men hvis jeg har ondt i halsen en dag,
kunne det da godt være at jeg kunne få det ned

Mvh
Susanne

Fra : Susanne

Dato : 30-06-03 13:41

"Kevin Edelvang" <ingenspam@mig.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> En romersk klassiker, der altid har succes!
>
> Bemærk i øvrigt, at retten tager maksimalt 15 minutter at lave - alt

Mange tak for svaret. Det lyder rigtig lækkert. Jeg er dog lidt usikker på
det der med at stege parmaskinken. Er det ikke syndt? Men jeg tror nu
alligevel at jeg vil prøve, selvom det vil være svært for mig at skulle
stege parmaskinken. Jeg får helt ondt i hjertet ved tanken

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-07-03 12:50

"Susanne" <susanne_af_danmark@hotmail.com> skrev

> Mange tak for svaret. Det lyder rigtig lækkert.

Det er det også. En sikker vinder.

> Jeg er dog lidt usikker på
> det der med at stege parmaskinken. Er det ikke syndt?

Nej, det er ikke synd. (God) parmaskinke smager guddommeligt, når det ikke
er tilberedt. Men også stegt smager det godt. I dette tilfælde skifter
smagen på parmaskinken fuldstændig. Du vil blive overrasket.

Faktisk kan man også stege parmaskinke som var det bacon. Det smager også
lækkert - særligt hvis man ikke er til den røgede smag. Jeg tror dog ikke,
en italiener ville gøre det... Men hvem ved?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-03 19:18

Kevin Edelvang wrote:

> Faktisk kan man også stege parmaskinke som var det bacon. Det smager
> også lækkert - særligt hvis man ikke er til den røgede smag. Jeg tror
> dog ikke, en italiener ville gøre det... Men hvem ved?

Jo - jeg fik sprødstegt tørret skinke (godt nok ikke di Parma men en lokal
umbrisk) i sidste uge på en italiensk restaurant.

vh
Jan

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-06-03 15:56

In article <3efd4d5f$0$5149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Susanne
<susanne_af_danmark@hotmail.com> wrote:

> [...]
> nogle blade?
>
> Jeg håber I kan hjælpe mig, for det ville da være syndt om salviebladene

Kan brugest til alle former for steg der helt eller delvis tilberedes i
vand. Oksesteg, flæskesteg, kalvesteg og kylling.
Put et par blade i vandet sammen med de øvrige krydderier du bruger.
Persille, gulerod og løg er standard her. Til okse- og flæskesteg også
en kvist timian.
Jeg bruger altid friske krydderurter - de er plantet i krukker - så jeg
tager dem ind om vinterer - og har friske krydderurter året rundt.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Susanne

Dato : 30-06-03 13:38

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg bruger altid friske krydderurter - de er plantet i krukker - så jeg
> tager dem ind om vinterer - og har friske krydderurter året rundt.

Mange tak for svaret. Det vil jeg prøve!

Mvh
Susanne

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 30-06-03 13:53

Jeg har for nylig smagt hos min landskvinde Gabriella en super lækker kalkun
bryst. Hele stykket, skåret langs den lange side så at der kommer en "lomme"
i kødet, farseret med kogt skinke og salvie.
Det hele stegt på høj varme i en gryde, ned med 1 glas hvidvin, salt+peber,
dækket med låg og simret i 1/2 time. Saftig og lækker. Stegefonden "renses"
for fedt (du hælder den i et glas og stiller den i køleren, fedtet stivner
og kan bare fjernes med ske) og begge bruges kolde, kødet skåret i skiver.

Salviebladene kan også paneres a' la tempura, stege dem hurtigt i
olivenolie -> spises straks.

Sandra
PS saltimbocca: nej, det er ikke syndt at stege parmaskinke. Den bruges i et
utal opskrifter som "ingrediens"