Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digi-cam fra Aldi
Fra : SonofonoS

Dato : 12-07-03 12:51

Hej NG

Regne med at der sidder noget og læser med som har forstand på det. Jeg har
læst indlæggende omkring d. 10.

Men da jeg hverken har brug for kæmpestore mega-overflotte billeder af
rullende bakker og smukke solnedgange, vil jeg da lige høre om det ikke er
et udemærket kamera til familiefester og en tur ud i sommerlandet? Jeg er
godt klar over at mange "professionelle" fotografer vil rynke på næsen over
et ALDI tilbud. Er det ikke det samme kamera de har haft på tilbud i et
stykke tid i føtex?

Håber på lidt fornuftig vejledning...

SonofonoS

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 12-07-03 13:12

SonofonoS wrote:

> [...]
> et ALDI tilbud. Er det ikke det samme kamera de har haft på tilbud i et

Med fare for at starte endnu en ophedet debat om dette emne kommer jeg
her med mit bud.

Hvis det bare skal bruges til familiefester, ferier og lignende og
billederne ikke skal printes i størrelser over 13x18 så er du bedre
tjent med et Canon A60, Nikon Coolpix 2100 eller Olympus C350Z. Disse
kameraer har en langt bedre optik og bedre billedkvalitet. De er tilmed
omkring hundrede billigere end Medion kameraet fra Aldi.

Du kan kigge priser her :
http://www.edbpriser.dk/hardware/digitalkamera.asp

Bare min mening...

Carsten Øhlenschlæger

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-07-03 13:30

Jeg må tilslutte mig Carstens mening, hvis du alligevel skal bruge 2500 kr
(eller hvad et medion koster nu om dage), så køb et "mærkevare" kamera,
Canon og Nikon har en meget lang tradition for at lave gode linser, og det
vinder man meget på...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-07-03 22:28

Carsten Øhlenschlæger wrote:

> [...]
> kameraer har en langt bedre optik og bedre billedkvalitet. De er tilmed
> omkring hundrede billigere end Medion kameraet fra Aldi.

Jeg vil udvide med:

Jeg ved godt at der er enkelte som nærmest ansér LCD-skærmen bag på
kameraet som en belastning, men hvis man som de fleste
digitalfotografer, nyder at kunne se en rimelig gengivelse af motivet på
LCD'en lige efter at billedet er taget så skal man være opmærksom på om
skærmen er nogenlunde velopløst og farvekorrekt. Det har IKKE være
tilfældet med de Medion og Trust kameraer jeg har haft i nallerne de
sidste to år.

Jeg synes personligt at LCD'en er en stor fordel, da den gør at jeg ikke
behøver gætte på hvor godt mit billede er blevet, og jeg synes det er
værd at gå efter kvalitet på det område (såvel som hvad objektiverne angår!)

Jeg støtter klart ovenstående råd. Der er efter min bedste overbevisning
også en hel del bedre support fra såvel producent som den brede
brugerskare på nettet når man køber de store mærker som Nikon, Canon,
Olympus, Minolta og Fuji.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : max

Dato : 12-07-03 14:02

> [...]
> et ALDI tilbud. Er det ikke det samme kamera de har haft på tilbud i et

Hehe - Det var et rigtigt godt tilbud, med batterier oplader
stort cf-kort etc etc.. Og siden jeg var ret tilfreds med den
tidligere medion, kan jeg kun anbefale det. Mht til kun at
printe ud i 13x18, så må jeg sige at jeg fik knivskarpe A4
print fra den gamle Medion, men fordi det kun havde 100 iso
indstilling blev billederne ofte rystede i svag belysning, det er
rettet i den nye.. Jeg går ud fra at Carsten og Rene har prøvet
det og de andre kameraer de anbefaler, så de er da værd at
tjekke ud..-max-

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-07-03 15:29

On Sat, 12 Jul 2003 15:01:31 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com>
wrote:
klip

> [...]
>rettet i den nye.. Jeg går ud fra at Carsten og Rene har prøvet
>det og de andre kameraer de anbefaler, så de er da værd at

endnu en::

Medion blitzbillede ubehandlet, ligger
på dk.binaer som " livets efterår"
mvh Ebbe

news: <3f10102e$0$22604$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>

Fra : emj

Dato : 12-07-03 15:55

On Sat, 12 Jul 2003 16:28:30 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:

>news: <3f10102e$0$22604$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>

Hvis linket skal virke, så

Hilsen emj

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-07-03 16:09

On Sat, 12 Jul 2003 16:55:17 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

>Hvis linket skal virke, så

>Hilsen emj

Tak, der kan du se , det er ikke blot efterår,
det er sq snart vinter
mvh Ebbe

BTW, jeg har skiftet til G2, men der er ikke
den store forskel, jeg vil dog ikke påstå, at
det er p.g.a. cameraet
mvh Ebbe

Fra : preben kaas

Dato : 12-07-03 21:39

On Sat, 12 Jul 2003 16:55:17 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

>Hvis linket skal virke, så

>Hilsen emj

Ebbes første link virkede nu godt nok hos mig

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Bent Christensen

Dato : 13-07-03 09:44

Når man kigger efter, ligner det rigtigt, rigtigt, rigtigt meget et JD 4100
z3 S fra JenOptik
http://www.jenimage.com/index.php?id=214&type=1#. Læg mærke til at det iflg.
spec's kun understøtter op til 128 Mb moduler.
JenOptiks kameraer får som oftest tæv af i de professionelle tests pga
optikken (selvom firmaet ligger på Carl Zeiss Platz , men jeg har ikke
kunnet finde en seriøs test af denne model.
I de få bruger-reviews der findes, er stemningen sådan lidt sort-hvid: enten
synes man at det er noget billigt skrammel eller så synes man, at man har
fået utroligt meget for pengene. Og det er jo nok sådan det er: du får pænt
meget for pengene, men kameraet kan slet ikke sammenlignes med f.eks. et
Canon med samme antal MPix og den dobbelte pris.

Så stil dig op først i køen, køb et kamera, snup en stribe billeder, se dem
på tv/computer og se om det er noget for dig, ellers lever det tilbage til
ALDI, de skal nok få det solgt. Lav evt. samme nummer med et HP PhotoSmart
735 (3,2 Mpix) så du har noget at sammenligne med i nogenlunde samme
prisklasse (det er faktisk billigere, men du får brug for lidt mere
hukommelse).

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-07-03 12:27

Bent Christensen wrote:
> [...]
at
> det iflg. spec's kun understøtter op til 128 Mb moduler.

Det bruger CF kort med et IDE interface, der ikke sætter nogle
begrænsninger - så lige det punkt skal man nok ikke hænge sig for
meget i.

Jeg havde tidligere et Canon A40 - og der stod også max 128 mn i
manualen - men det virkede fint med et 256 mb CF-kort.

Resten af dine kommentarer kan jeg kun være enig i

Bortset fra at jeg vile foreslå at kigge på Canon A70 i stedet
for dit HP-forslag - men det er sikkert en smagsssag - og fordi
jeg har været meget glad for mit tidligere Canon A40 og mit
nuværende Canon G3......

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-03 16:53

Bent Christensen <bent@trashspam.hamann-christensen.dk> wrote:

> JenOptiks kameraer får som oftest tæv af i de professionelle tests pga
> optikken (selvom firmaet ligger på Carl Zeiss Platz , men jeg har ikke
> kunnet finde en seriøs test af denne model.

Det er skam også Carl Ziess: Carl Zeiss Jena, som er den del af Carl
Zeiss, der kom til at ligge i DDR efter krigen. De lavede bl.a. Praktica
kameraerne. Jeg er ikke ekspert i fabrikkens historie i øvrigt, men jeg
havde et Praktica LB som barn. Jeg mener også, at Exacta, som var et
meget fint SLR engang, havde noget med firmaet at gøre.
Det undrer mig, at Jenoptik laver så mange digitale kameraer. Er
de ikke lavet i Kina egentlig? Konstruerer Jenoptik dem selv, eller
køber de dem bare og markedsfører dem i Europa? Man kan også få både
Praktica og Exacta digitale kameraer. Det må næsten være omtrent samme
firma. Men mange køber jo digitale kameraer udefra. Minox gør det.
Rollei, vil jeg vædde på, gør det. Ja, selv Leica har i sin tid gjort
det. Og de lave digitale kameraer i tæt samarbejde med andre.
--
Henrik Münster
Esbjerg