Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til blitz
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-07-03 12:27

Hej

Jeg har et par spørgsmål til flash fotografering generelt og til mit blitz
specifikt...

1) Når jeg bruger mig Canon Speedlite 420 EZ blitz får jeg ikke en kortere
lukketid (ved korrekt eksponering) på mit canon eos 5 kamera, kan min blitz
ikke skaffe nok lys, eller er det fordi at kameraet ikke regner med det lys
der kommer når billedet tages ?

2) Når mit blitz tændes lyser den grøn på en lille lampe bagpå, men når jeg
har taget et billede med blitz lyser den rød og dette bliver den ved med,
den kan fint skyde blitzen af, men skal den lyse rød eller grøn bagpå når
man tager billeder ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Poul B-H

Dato : 12-07-03 17:50

"René Ernst Nielsen" <cigarer@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
blitz
> ikke skaffe nok lys, eller er det fordi at kameraet ikke regner med det

Det er sikkert fordi kameraet måler det tilstedeværende lys og kun bruger
blitzen til fill blitz. Det afhænger af hvor meget lys der er og program
mode om den vælger fill eller ren blitz.
EOS 5 og blitz kan der skrives bøger om og der er der også gjort, start her:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

> [...]
> den kan fint skyde blitzen af, men skal den lyse rød eller grøn bagpå når

Når blitzen lader op kommer der først grønt lys, som betyder at du godt kan
begynde selv om den ikke er ladet helt op, man behøver jo ikke altid fuld
power fra blitzen. Det røde kommer når den er ladet helt op.

Hvis du fyrer det hele af i f.eks. manuel, vil du se at lampen går ud,
bliver grøn lidt efter og så til sid at blive rød

--
Poul B-H
Køber Grønlandske ting til min samling

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-07-03 19:41

> [...]
> blitzen til fill blitz. Det afhænger af hvor meget lys der er og program
mode om den vælger fill eller ren blitz.

Jeg tager alle mine billeder i manuel mode, selv valg af blænde og lukketid
efter lysmåleren...

> [...]
>
> Hvis du fyrer det hele af i f.eks. manuel, vil du se at lampen går ud,
> bliver grøn lidt efter og så til sid at blive rød

OK, så har jeg bare gode batterier, jeg har nemlig kun set den grønne lampe
ved tænd af blitzen...