Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Contax - ditgital slr-kamera?
Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 09-07-03 10:25

Jeg har søgt efter brugbare oplysninger, hvor vidt Contax er på
vej med et digital slr-kamera. Har ikke kunnet finde noget!

Er der nogen der ved, om Contax har gang i noget?

Jeg ville jo gerne, kunne bruge mine gode Carl Zeiss-objektiver
på et digi-kamera. Men hvis der ikke snart sker noget, så må
jeg nok overgive mig til et Canon EOS 10D - og det er vel ikke
så dårligt - eller er det?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars Møller

Dato : 09-07-03 10:49

Hej Svend Erik

Det Contax kamera du efterlyser er allerede på markedet. Det hedder N
Digital og du kan finde info her: http://www.contax.dk/n.htm og
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Contax/contax_ndigital.asp

Desværre er prisen også i 'Contax-niveau' (>70k) og der er derfor ikke solgt
mere end 3 stk i Danmark. Jettes Foto i Grindsted
(http://www.colourart.dk/jettes-foto/) er den første portrætfotograf som
benytter et N Digital og Rudy Hemmingsen fotograferer også med et N Digital
(http://www.biogon.dk/members/rudy/rudy.htm).

Vil du have yderligere information er du velkommen til at kontakte mi.

Med venlig hilsen
Lars Møller
Renholt Foto
www.renholt.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 09-07-03 12:54

"Lars Møller" <lars@lmfoto.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Det Contax kamera du efterlyser er allerede på markedet. Det hedder N
>Digital og du kan finde info her: http://www.contax.dk/n.htm og
>http://www.dpreview.com/reviews/specs/Contax/contax_ndigital.asp

Men det er ikke ret lang tid siden, at der på Rob Galbraiths side
stod, at man indstillede produktionen af kameraet:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-6234-6239

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 09-07-03 20:19

Lars Møller skrev:

> Det Contax kamera du efterlyser er allerede på markedet. Det hedder N
> Digital ...

Jeg har studeret specifikationerne på Contax N Digital. Og de ser
da fine ud. Jeg synes nu nok, at en pris på ca. 70.000 kr. er lige
i overkanten. Jeg forstår ikke det skal koste *så* meget.

Priserne på ex. Nikon D 100 og Canon D 10 er nok så humane at have
med at gøre, og disse kameraer får jo skyld for at gøre det godt
- og deres objektivers kvalitet skal man ikke være i tvivl om!

Men man kan da håbe på, at Contax kommer ned i et prisleje, der kan
matche de to ovennævnte kameraer. Hvis ikke der snart kommer et
Contax N 10 Digital, eller hvad det nu kunne hedde, så vil jeg
nok se nærmere på Canon D 10.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars Møller

Dato : 10-07-03 09:25

Hej Svend Erik.

Nu glemmer du vidst lidt din baggrund som Contax fotograf. Contax har altid
været i et højere prisleje generelt end Nikon og Canon, og vil formentlig
altid være det pga. meget færre producerede enheder. Og så skal du
sammenligne N Digital med Nikon D1H / D1X og Canon EOS 1D / 1Ds - ikke de
mindre 'plastikmodeller' (undskyld). Alene konstruktionen af huset rent
fysisk placerer det i en klasse over 'de små' og selve målgruppen for
kameraet er da også professionelle fotografer. Og både Nikons og Canons
profmodeller befinder sig jo i et prisleje oppe i nærheden af N Digital'en.
Som tidligere Contax bruger ved jeg også godt at udviklingen foregår meget
langsomt (men sikkert) og først kommer i prof-segmentet, men det ærgrer da
også mig at de ikke allerede er kommet med en '139-digital / 167-digital'
udover en 'RTS-digital' - men det kommer måske på et tidspunkt.

Mht. objektiverne vil jeg sige at både Nikon og Canon (og flere andre) i dag
laver fremragende objektiver, men når jeg en gang i mellem kigger de gamle
Contax billeder i gennem, så har de nu altså et eller andet 'look' over dem
som er langt bedre end mine nuværende Nikon objektiver. Om det er
kontrastomfanget eller skarpheden kan jeg ikke rigtigt afgøre, men der er
altså noget...... Og mit største ønske lige nu: - et Leica M-Digital - tænk
hvis mine pragtfulde M-objektiver kunne 'genbruges' digitalt, men det sker
jo nok først laaaangt ude i fremtiden ???

Jeg beklager at jeg ikke var klar over at produktionen allerede var stoppet,
men det er ikke en officiel information fra Contax / Konica Danmark. Der
skulle dog stadig være N Digital'er til salg fra lager.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 10-07-03 20:33

Lars Møller skrev:

> Nu glemmer du vidst lidt din baggrund som Contax fotograf. Contax har altid
> været i et højere prisleje generelt end Nikon og Canon, og vil formentlig
> altid være det pga. meget færre producerede enheder.

Min baggrund som Contax-fotograf er og bliver objektiverne. Som
du selv er inde på, så er der et eller andet specielt over disse
fantastiske Carl Zeiss-objektiver. Skarphed og kontrastomfang er
helt eventyrlig. Men 70.000 kr. for et kamerahus - arhhh!

For et par år siden, købte jeg et HP 912 digital-kamera. Dette
kamera er ganske udmærket på mange måder. Men det er lige meget
hvad jeg gør, så kan jeg ikke hive en ordentlig skarphed ud af
det. Jeg sammenligner jo det, Contax/Carl Zeiss kan levere i
billedkvalitet - og det er nok også forkert

> ... men det ærgrer da
> også mig at de ikke allerede er kommet med en '139-digital / 167-digital'
> udover en 'RTS-digital' - men det kommer måske på et tidspunkt.

Vi har et fælles håb Hvis du får nys om noget, så skriv
endelig her i gruppen.

Men ellers tak for dine fine oplysninger, du har leveret!

--
Venlig hilsen
Svend Erik