Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Tilbehør til Canon Ixus 400
Fra : Martin

Dato : 28-06-03 17:01

Hej!

1. Er tæt på at købe ovennævnte kamera i "Kamerahuset", men jeg kan
ikke se på deres hjemmeside om de også sælger flash ram og andet
tilbehør, og til hvilke priser. Det ville jo være praktisk at købe det
hele et sted. Nogen der kan hjælpe?

2. Kan det passe at det er billigere at købe flash ram i Danmark end i
Tyskland? Var der ikke noget med at der kom afgift på ramkort i
Danmark på et tidspunkt?

3. Hvilket mærke flash ram giver et godt forhold mellem pris og
ydelse, og hvor kan det købes billig(s)t? Er alle typer hurtige nok
til at kunne optage 3 minutters video?

4. Hvilken (lille!) taske kan anbefales til Ixus 400?

På forhånd tak!

MVH

Martin

Fra : MA

Dato : 28-06-03 20:31

Jeg har med succes anvendt Ixus 400 i nogle måneder. Gode farver, perfekt
belyste billeder og flere forskellige fokuseringsmenuer. Blitzen har dog
sine begrænsninger, men det har den på alle kompaktkameraer. Der medfølger
en udførlig dansk manual. Der er ikke mulighed for raw-filer hvilket fordrer
et større kamera, men med anvendelse af mindste komprimering og højeste
opløsning er det (for mit vedkommende) ej heller nødvendigt. Har anvendt
Ixus 400 med et 512 MB Sandisk Ultra (købt før nedennævnte test).
Videosekvenser foregår upåklageligt, fraset at optagelser af mere end ca. 5
min's varighed ikke kan bruges. Har ikke testet præcis hvor grænsen går for
hvor mange minutter der kan optages uden pause, men i praksis kan jeg
sagtens leve med at sekvenserne ikke er for lange. Det kan anbefales som
ekstraudstyr at købe en Canon ACK 500 strømforsyningsadapter og et ekstra
batteri fx. Canon NB 1LH (840 mAh). Ville købe kameraet igen, hvis jeg
skulle købe i dag.

Vedr. flash ram kort, se evt. flg. test:
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2-2.html
I den mest relevante test "Average write speed", sejrer Ridata og Transcend
foran Kingston og med SanDisk Ultra på fjerde pladsen. Ridata er knap 34 %
hurtigere end SanDisk Ultra. Bemærk hvor ekstremt langsomt SanDisk er. Drop
SanDisk og undgå SanDisk Ultra! For praktiske formål har det ingen betydning
med forskellen mellem Sandisk Ultra, Kingston og Ridata, men hvorfor give
mere for et dårligere kort (Sandisk Ultra). Ville idag købe Ridata eller
Transcend.

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-03 21:30

MA <ma_dk@nospamhotmail.com> wrote:

> Det kan anbefales som ekstraudstyr at købe en Canon ACK 500
> strømforsyningsadapter og et ekstra batteri fx. Canon NB 1LH (840 mAh).
> Ville købe kameraet igen, hvis jeg

Hvad vil du bruge den til? Hvornår har man behov for at slutte kameraet
til lysnettet i længere tid? Jeg har lige købet et S45 i dag, og jeg kan
ikke umiddelbart se, hvad man skal med en adapter.

> [...]
> betydning med forskellen mellem Sandisk Ultra, Kingston og Ridata, men
> hvorfor give mere for et dårligere kort (Sandisk Ultra). Ville idag købe

Så er det jo heldigt, at Kamerahuset har Ridata. Jeg har netop købt et
256 MB kort til kr. 599,- SVJH hos dem, da jeg købet et Canon S45 i dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : MA

Dato : 28-06-03 22:03

> Hvad vil du bruge den til? Hvornår har man behov for at slutte kameraet
> til lysnettet i længere tid? Jeg har lige købet et S45 i dag, og jeg kan
> ikke umiddelbart se, hvad man skal med en adapter.

Anvender tit kameraet koblet til fjernsynet enten hjemme eller når vi er på
besøg, og skal vi se et par hundrede billeder og spole lidt frem og tilbage
med videosekvenserne har batteriet det med hurtigt at løbe tør. Endvidere
har vi haft gavn af at kunne spare på batteriet når vi har været ude at
rejse og har skullet kikke billederne igennem mens batteriet er til
opladning. På 512 MB kan der trods alt være en del billeder.

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-03 22:52

> [...]

> ude at rejse og har skullet kikke billederne igennem mens batteriet er til
> opladning. På 512 MB kan der trods alt være en del billeder.

Det kan jeg selvfølgelig godt se. Jeg har lige fået et digitalt kamera,
så jeg skal lige vænne mig til, hvordan man bruger det. Sådan en adapter
koster vel også lidt. Man kunne jo bruge pengene til et ekstra batteri
eller to. Alternativ kunne man slæbe sin bærbare computer med og
downloade billederne til den (eller uploader man?). Jeg er ikke meget
for at være væk fra min bærbare computer i ret mange timer. Men det hele
afhænger selvfølgelig af, hvordan man ønsker at bruge sit kamera. Om man
vil se billederne på fjernsyn eller bærbar computer. Og om det er et
fjernsyn eller en bærbar computer, man har i nærheden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-06-03 09:19

On Sat, 28 Jun 2003 23:51:45 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

> [...]
>koster vel også lidt. Man kunne jo bruge pengene til et ekstra batteri
>eller to. Alternativ kunne man slæbe sin bærbare computer

MA's anvendelse af adapteren er smart nok når nu han har brug for det.
Men det er løsningen med den bærbare også. I de tre år jeg har haft
digicam, har jeg aldrig savnet sådan en adapter.

Tillykke med dit nye apparat! Du bliver temmelig sikkert meget glad
for det. Den luksus du nok først skal vænne dig til, er at du bare kan
skyde løs. Det er stort set gratis. Leg! Eksperimenter! Nu kan du gøre
sådan som profferne altid har kunnet: fyre 200 fotos af og kun beholde
ét.

Du skal vel også i gang med noget digital billedbehandling. Har du et
ordentligt program til det?

God fornøjelse!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-03 09:52

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> løs. Det er stort set gratis. Leg! Eksperimenter! Nu kan du gøre sådan som
> profferne altid har kunnet: fyre 200 fotos af og kun beholde ét.

Tak! Jeg glæder mig også til at bruge det. Jeg skal bare lige have tid.

> Du skal vel også i gang med noget digital billedbehandling. Har du et
> ordentligt program til det?

Nu bruger jeg Macintosh computer, så jeg har tænkt mig at bruge iPhoto
som arkiv, men den kan vist ikke ret meget mere end at fjerne røde øjne
og ændre på lys og kontrast. Så har jeg Graphic Converter, der vist kan
en hel del. Jeg havde ikke tænkt mig at købe Photoshop, da det er lidt
havldyrt.

<http://www.lemkesoft.com/en/graphcon.htm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-06-03 10:57

On Sun, 29 Jun 2003 10:51:56 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

>Nu bruger jeg Macintosh [...]
>Jeg havde ikke tænkt mig at købe Photoshop, da det er lidt
>havldyrt.

Jeg ved intet om mac-programmer. For masser af hobby-fotografer er
photoshop vildt overkill. Photoshop Elements koster i windåze-udgaven
en lille tusse og er fortrinlig - den findes også i en mac-udgave, som
sandsynligvis ligner. Gratis trial på

http://adobe.dk/products/tryadobe/main.html#photoshopelements

Skulle du få brug for råd om editor-programmer, så er

nok det bedste sted. Der huserer også en del mac-folk.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-03 11:35

> [...]

> photoshop vildt overkill. Photoshop Elements koster i windåze-udgaven
> en lille tusse og er fortrinlig - den findes også i en mac-udgave, som

Det var da en mulighed. Ellers har jeg som sagt GraphicConverter, som
har en del funktioner, efter hvad jeg kan se. Men jeg har ikke så meget
forstand på det, så det er svært for mig at vurdere, hvor mange
muligheder, der er nok.

> Skulle du få brug for råd om editor-programmer, så er

> nok det bedste sted. Der huserer også en del mac-folk.

Ellers har vi vores egen news:dk.edb.mac, og jeg er sikker på, at mine
venner der også gerne vil hjælpe mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Brian Albertsen

Dato : 28-06-03 23:54

On Sat, 28 Jun 2003 21:30:48 +0200, "MA" <ma_dk@nospamhotmail.com>
wrote in <3efdeceb$0$32506$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> [...]
>mere for et dårligere kort (Sandisk Ultra). Ville idag købe Ridata eller

Efter at have set den test er jeg fortrydr ejg endnu mindre at jeg
købte de billige kingston istedet for RiData eller lign. De er næsten
lige så hurtige og koster pt. 192,- for 128MB og 402,- for 256 MB
http://www.intercondata.dk/shop/

Kunne stadig ikke finde på at købe Sandisk kort.

--
Brian

Fra : MA

Dato : 29-06-03 18:15

> [...]
> http://www.intercondata.dk/shop/
>
> Kunne stadig ikke finde på at købe Sandisk kort.

Har noteret mig hvor meget priserne på 512 MB Kingston Compact Flash kort er
gået ned. Kingston 512 MB faldt i uge 20 fra kr. 1245,- til kr. 925,- og er
nu nede på kr. 806,- + levering via EDBpriser
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1705057898
, og er dermed klart det billigste 512 MB Compact Flash kort på markedet,
mens Ridata og Transcend i samme periode pudsig nok har haft stigende
snarere end faldende priser.

Venligst

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : Brian Albertsen

Dato : 29-06-03 19:21

On Sun, 29 Jun 2003 19:15:18 +0200, "MA" <ma_dk@nospamhotmail.com>
wrote in <3eff1ea7$0$32444$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> [...]
>, og er dermed klart det billigste 512 MB Compact Flash kort på markedet,
>mens Ridata og Transcend i samme periode pudsig nok har haft stigende

Jeg købte et 128 MB kingston kort for 2 uger siden, og siden da er det
faldet 2-3 gange.

At Intercon data så ligger lokalt for mig gør det bare lettere at
vælge. Dem kan jeg sagtens anbefale, og de har da eksisteret de sidste
5-6 år.
--
Brian

Fra : MA

Dato : 28-06-03 20:50

> 4. Hvilken (lille!) taske kan anbefales til Ixus 400?

Lowepro 8S til kr ca. 229,- i bl.a. Fona m.fl. er i mine øjne den bedste
taske til Ixus 400. http://www.lowepro.com/pages/series/dres/dres8s.htm
Tasken er en anelse for stor. Men det gør det hurtigt og nemt at få kameraet
ud og ind, og så er der plads til et ekstra batteri og ekstra flash ram kort
el. lign. i taskens inderlomme.

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-03 21:30

> Lowepro 8S til kr ca. 229,- i bl.a. Fona m.fl. er i mine øjne den bedste
> taske til Ixus 400. http://www.lowepro.com/pages/series/dres/dres8s.htm

Jeg købte en LowePro 8 hos Kamerahuset i dag. Jeg synes ikke, der hang
nogen 8s på stativet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : MA

Dato : 28-06-03 22:09

> Jeg købte en LowePro 8 hos Kamerahuset i dag. Jeg synes ikke, der hang
> nogen 8s på stativet.

8 er lidt større end 8s http://www.lowepro.com/pages/series/dres/dres8.htm
8s er for lille til S45, der har målene 112 x 42 x 58 mm, så 8 må være det
optimale til S45.

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : *gavtyven*

Dato : 28-06-03 23:27

Jeg har lige købt mit 128mb 30x kort her
http://www.speichermarkt.de/show.cgi?inhalt.htm

Men kan også handles her :
http://www.prc-data.dk/ men kun i 24x

Fra : Per Frederiksen

Dato : 29-06-03 11:34

On 28 Jun 2003 09:01:29 -0700, martinlykke@hotmail.com (Martin) wrote:

> [...]
>ikke se på deres hjemmeside om de også sælger flash ram og andet
>tilbehør, og til hvilke priser. Det ville jo være praktisk at købe det

Ikke for at tage modet fra dig, men efter tre uger venten, har jeg
endnu intet hørt fra Kamerahuset. De gad såmænd ikke en gang ulejlige
sig med at slå op om der er 10, 100 eller 500 foran en på ventelisten.
Den forretningsform er jeg IKKE tilfreds med....

De er i øvrigt ikke specielt billige med flash ram.

Jeg valgte istedet at handle hos den lokale foto pusher. Det kostede
mig 400 kroner ekstra, men jeg fik da mit IXUS før sommerferien.

>3. Hvilket mærke flash ram giver et godt forhold mellem pris og
>ydelse, og hvor kan det købes billig(s)t? Er alle typer hurtige nok
>til at kunne optage 3 minutters video?

Jeg har købt noget Kingston til 200,- for 128 mb.
Hastigheden er fuldt ud i orden til mit brug.

>4. Hvilken (lille!) taske kan anbefales til Ixus 400?

Jeg fandt mig en Lowepro D-Res 8S til 228 i Ballerup Centeret.
Om den kan fås billigere ved jeg ikke, men den er perfekt til IXUS.
Den virker velpolsteret i forhold til andre jeg har set.
Der er lige præcis plads kamera, ekstra ram og batteri.
Mulighed for at sætte den i bæltet og lynlåsen kan let betjenes med en
enkelt hånd.
Eneste minus er at det er lidt bavlet hvis man har håndremmen monteret
på kameraet. Men sådan må det jo være hvis det skal være småt....

--
Per