Korrespondance (EL)
Fra : SØrej

Dato : 02-04-01 09:23

Hej!

Jeg skal have sat en lampe op! Problemet er at de er korrespondance og jeg
kan ikke lige greje hvordan de forskellige ledninger skal forbindes.

(jeg glemte jo selvfølgelig at bemærke det da jeg pillede den gamle ned)

Kan nogen lave en beskrivelse evt med farvekoder ?

/Søren

Fra : Stationsforstanderen

Dato : 02-04-01 20:22

Prøv i dk.teknik.el de burde være eksperter på området.

Fra : Jean Seeberg

Dato : 22-04-01 00:18

Det betyder ikke noget hvilken farver du bruger, bare ikke lyseblå som
bruges til nul (0)
Du har 3 ledninger i hver kontakt.
De 2 af dem er gennemgående fra kontakt til kontakt, og monteres ens i
kontakterne, bare ikke hvor der står et P.
Fra den ene kontakt på P, monteres den ledning der kommer fra lampestedet
( også kaldet tændledningen) Se i lampestedet som kontakterne tænder der har
du en blå (hvis inst er af nyere dato ellers er den sort) det er nullen (0)
den anden farve hvad der end er brugt er tændledningen.
På P iden anden kontakt monteres Fasen ( den med konstant strøm, ofte er
hvid ledning brugt )
Hvis du har en 220 v stikkontakt ved en af dine korrespendance afb. er der
også en nul, blå eller sort den skal til 220 v kontakten sammen med fasen
evt. hvid. Fasen er så "luset" fra Korresd. afb. og ned til 220v stikk.
Hvis du har som ovenover nævnt, en 220v stik. ved en af korresd. afb. er det
sikkert her du har fasen på P.

Der findes også en anden korrespendance end den ovennævnte, men den er ikke
brugt ofte.

Håber det hjælper dig.

Hilsen Jean

Fra : Calle

Dato : 22-04-01 17:10

Hej

Det er IKKE ligemeget hvilke farver ham bruger, det er der faste regler for.
Forøvrigt skal han også have jord (Gul/Grøn) med.

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Jean Seeberg

Dato : 23-04-01 02:24

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Det er IKKE ligemeget hvilke farver ham bruger, det er der faste regler
for.
> Forøvrigt skal han også have jord (Gul/Grøn) med.

Hej Calle.
Det er da noget nyt at der er helt faste regler for hvilken farver man
benytter.
De eneste farver der ligger fast er da (hvis vi taler nutid) Lyseblå til
nul, og gul/grøn til jord, ellers mener jeg ikke der er regler for hvilken
farve man bruger som mellemledninger, tændledning eller til fase.
I "gamle" dage først i 70serne kom reglen med lyseblå til nul, og før den
tid var det den sorte, og til fase den hvide.
I de gamle stofledninger tidligere endnu, var det også den sorte der var nul
(somregel) og alle øvrige var hvide, da kunne det godt være lidt træls at
holde styr på.

Han skal da ikke have jord (gul/grøn) med ned til korrespendance afb. hvor
vil du montere den henne ?

Nu har jeg ikke opfattelsen af at der skulle trækkes nye ledninger, men at
han havde fået dem skildt ad og ikke kunne huske hvilken farver der var
brugt til hvad, og jeg håber ikke han har ventet på dette svar, da jeg først
bagefter så hans spørgsmål var af ældre dato.

Skulle jeg være helt galt på den med hensyn til farvekoder, vil jeg da gerne
om du kunne fortælle hvordan det så skal være.

Hilsen Jean

Fra : Hans Chr. Jensen

Dato : 29-04-01 07:39

Der er ingen regler for ledningsfarver undtagen de to der er nævnt.
Beskrivelsen i et tidligere indlæg vedrørende montering af
korrespondanceafbr. gælder for en A-korrespondance.
Der findes to koblinger mere, hvoraf kun den ene er lovlig. den kaldes
B-korresp. I den er afbryderne parallelforbundet. Fasen er tilsluttet den
ene yderpol, mellemledningen ( til lampen) er forbundet til den anden og de
to 'P' er forbundet.
mvh.
HC
Jean Seeberg <jean@seeberg.dk> skrev i en