Fra problemer..til KATASTROFE!!!
Fra : Nik

Dato : 16-07-03 23:53

Nu er det gået helt i ged for mig!

Lige pludselig ville min computer slet ikke starte...den frøs, og ville ikke
genstarte!
Jeg har swichet mellem Osx og Os9 som startdisk (fordi jeg ikke kunne få
nogle ting i OSX til at kører)
Jeg ved ikke om det var derfor, men pludselig skete altså det helt store
KRASH!!!

....jeg gjorde som enhver Mac-tumbe nok ville gøre: Greb min OS 9.2
(originale!!!) installeringsdisk, og fik startet op via den. Jeg kunne ikke
finde nogle synlige problemer (som om jeg vidste hvor jeg skulle kigge
....og endte simpelthen med at smide systemmappen for OSX i skraldespanden,
da jeg måske mente at det kunne have noget at gøre med at jeg havde 2
systemdiske liggende på 1 disk.
Det hjalp ikke...

....så geninstallerede jeg Os 9.2 (med en ren systemmappe)...nu kunne comp'en
køre igen. Jeg kørte så min (originale) Norton Utilities v. 5.0, og den
fandt de sædvanlige småfejl i filerne...intet på Disken (gudskelov!),...men
den satte sig fast i "Checking Directories: Catalog contents" Og fandt en
masse "Major errors in catalog structures", som tilsidst fik Norton til at
give op (den frøs).
Ved at ignorere fejlen, som Diskstartup melder den ikke kan gøre noget ved,
lykkedes det mig at komme på og på nettet, for at kunne spørge jer...

Mine spørgsmål:
Hvad betyder fejl i catalog structure? Er det hard- eller softwarefejl?
Hvorfor mon Norton ikke kan rette dem? (Jeg har prøvet at starte op fra
Norton, det vil den ikke)
Hvad kan de skyldes?
ER det overhovedet de fejl der kan afstedkomme mine seriøse problemer???
-eller kan det skyldes virus? (Har aldrig haft nogen protection, og har
aldrig haft problemer af den art)

....og naturligvis: Hvordan retter jeg dem?

Skal jeg formattere harddisken? Jeg tror nok jeg har en gammel OS
8-et-eller-andet, hvor man har den option (noget Tibagekopier
software-noget), men findes der ikke smartere måder at gøre det på?

Jeg må indrømme at jeg troede det var starten til Fagre nye verden, da jeg
installerede OSX, men...lige nu er det vist først og fremmest om af få
stabiliseret min kære OS9 ( ...så må jeg døje med alt det OsX-halløj
senere...

Dette er faktisk min største Mac-krise nogensinde; jeg starter som spritny
folkeskolelærer d. 1 August, og tanken om at gå igang uden
computer...*suuuk*

....så hvis nogen kan/vil hjælpe???

Mvh
Nik
nik@galestreger.dk
mobi: 28102824

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-07-03 01:09

Hej Nik

Nik wrote:

> [...]
> ...og endte simpelthen med at smide systemmappen for OSX i skraldespanden,
> da jeg måske mente at det kunne have noget at gøre med at jeg havde 2

Fra og med OS 9.1 kan du have så mange systemer, som du vil på samme disk. -
Det har jeg haft længe, inden jeg fik partitioneret min ene disk. - Jeg havde
9.1DK, IE, US, MoonLight 9.2US, 9.2US, IE og DK - og kunne skifte mellem dem,
som jeg ville uden problemer....

> [...]
> Ved at ignorere fejlen, som Diskstartup melder den ikke kan gøre noget ved,
> lykkedes det mig at komme på og på nettet, for at kunne spørge jer...

Din HD struktur er tilsyneladende gået fuldstændig i ged, men du kan redde den
uden at skulle omformattere, hvis du har Alsoft DiskWarrior 2.1 eller nyere. DW
skal køres fra egen opstartsdisk, så kan du lave en ny 'formattering' - en ny
HD struktur uden at lave en reel formattering...

> Mine spørgsmål:
> Hvad betyder fejl i catalog structure? Er det hard- eller softwarefejl?

Ret og slet fejl i formatteringsstrukturens hieraki.

> Hvorfor mon Norton ikke kan rette dem? (Jeg har prøvet at starte op fra
> Norton, det vil den ikke)
> Hvad kan de skyldes?

Din Norton Utilities 5.x er for gammel, - du skal hvae en Norton 6.x eller 7.x.
- Grunden til, at du ikke kan starte fra en NU 5.x er, at den ikke er G4
kompatibelt i den systemmappe, der ligger på NU CD'en.

> ER det overhovedet de fejl der kan afstedkomme mine seriøse problemer???
> -eller kan det skyldes virus? (Har aldrig haft nogen protection, og har
> aldrig haft problemer af den art)

Så absolut! - Fejl i Catalogue B-Tree og Extend B-Tree _er_ alvorlige fejl, der
kan medføre både det ene og andet - også alm. datatab, og det kan jo være
katastrofal, hvis man ikke har backup af sine dokumenter...

> ...og naturligvis: Hvordan retter jeg dem?

Som sagt - Alsoft DiskWarrior 2.1 eller nyere kan kalre de fejl som en mis, og
du behøver ikke at omformattere disken. Bagefter bør du køre en Norton
DiskDoctor + SpeedDisk i en ver. 6.x eller 7 (classic), _før_ du igen
installerer OS X.2.x

> Skal jeg formattere harddisken? Jeg tror nok jeg har en gammel OS
> 8-et-eller-andet, hvor man har den option (noget Tibagekopier
> software-noget), men findes der ikke smartere måder at gøre det på?

Hvis du skal / vil formattere bør du bruge Diskværktøj/Drive Setup - enten fra
din 9.2 CD eller fra OS X.2 CD'en. Vælg 'Overskriv med nul' i 'Funktioner' /
'Zero all data' i 'Options' - afhængig af, om du bruger dansk eller engelsk
ver. af Diskværktøj'.

> [...]
> installerede OSX, men...lige nu er det vist først og fremmest om af få
> stabiliseret min kære OS9 ( ...så må jeg døje med alt det OsX-halløj

Det kunne måske være en idé for dig at få fat i en disk mere - eller en større
end den, du nu har. - En 40-80gb disk kan du jo nu få for 6-800kr. for en
Seagate Barracuda IV 7200rpm disk, og det er en disk, der kører hamrende godt
på Mac!!

Skulle du vælge at få fx. en 80gb disk, så partitioner den i 3 - 1 til OS X på
ca. 15gb, - 1 til OS 9.2 på ca. 15gb - og resten på ca. 50gb har du så til
lagerplads.

> Dette er faktisk min største Mac-krise nogensinde; jeg starter som spritny
> folkeskolelærer d. 1 August, og tanken om at gå igang uden
> computer...*suuuk*

Åh, hold nu op Nik! - skulle du ikke få værre Mac-kriser, så har jeg ikke ondt
af dig...))) - Tænk på, du kunne have fået en virus, der ødelagde alt på
din computer.., - det ville da være værre... - Jeg taler faktisk af bitter
erfaring... - den her med 'rigtige mænd...osv...' - jeg havde ingen backup, -
og jeg reddede kun en enkelt Tekst&Lyd fil....

...Indrømmet - surt sjow..!

> ...så hvis nogen kan/vil hjælpe???

- Hvis du vil, må du gerne låne min DiskWarrior 2.1 CD og prøve at redde den
uden omformattering. - Så ring evt. i morgen inden kl. 12 (86250963), så kan
det være, jeg kan finde ud af et tidspunkt, hvor du kan hente den...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-07-03 14:55

> [...]
> Seagate Barracuda IV 7200rpm disk, og det er en disk, der kører hamrende godt

Det er ikke noget dårligt tip med en ekstra disk, men jeg ved ikke
hvilken maskine Nik har. Ved du det?

Faktisk er priserne faldet en del på det sidste, så en 40 GB Seagate
Barradua 7200.7 koster kun 483 kr. inkl. moms. For de 6-800 kr. kan han
faktisk få en 120 GB disk af samme model!

> Skulle du vælge at få fx. en 80gb disk, så partitioner den i 3 - 1 til OS X på
> ca. 15gb, - 1 til OS 9.2 på ca. 15gb - og resten på ca. 50gb har du så til
> lagerplads.

Denne partitionering vil jeg ikke anbefale begyndere, da OS X lægger op
til at man gemmer sine ting i sin Home mappe (her ligger også
skrivebordet). Det er muligt at flytte denne, men ikke uden lidt
udvidede OS X kundskaber og det tror jeg ikke Nik skal rode med nu.

Jeg vil anbefale enten én stor partition eller én mindre til OS 9 og en
stor til OS X, så man gemmer sine ting på OS X disken.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-03 13:14

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det er ikke noget dårligt tip med en ekstra disk, men jeg ved ikke
> hvilken maskine Nik har. Ved du det?

Ja, han har en G4/400, så der skulle være plads til en disk mere på BUS'en uden
problemer med master-slave opsætning.

> Faktisk er priserne faldet en del på det sidste, så en 40 GB Seagate
> Barradua 7200.7 koster kun 483 kr. inkl. moms. For de 6-800 kr. kan han
> faktisk få en 120 GB disk af samme model!

- Så er det da lige før, jeg skal ud og have en 80'er til min G3/400...

> [...]
> skrivebordet). Det er muligt at flytte denne, men ikke uden lidt
> udvidede OS X kundskaber og det tror jeg ikke Nik skal rode med nu.

Grunden til at jeg skriver det på den måde mht. opdeling, er, at svjv. har Nik
stadig en hel del større programmer, der enten kun kan køre ren OS 9.x eller i
classic mode, - så en forholdsvis stor partition til de klassiske programmer
kan/vil være nødvendig for at undgå sammenblanding, når/hvis han/man vælger at
starte op i OS 9 og ikke i X.

> Jeg vil anbefale enten én stor partition eller én mindre til OS 9 og en
> stor til OS X, så man gemmer sine ting på OS X disken.

Hm... Jeg har selv næsten altid - efter at have fået de store diske - haft 1-2
partitioner udelukkende til akriv-brug, og det har faktisk et par gange skånet mig
for at skulle til at 'rode rundt' efter en backup kopi, hvis min directory fil har
været stået af. - Det kan jo ske, især når man som jeg roder meget rundt med test
af forskelligt habengut til systemerne... - Men det er da rigtig nok, at
efterhånden vil der blive brug for mere og mere plads når programmerne nu bliver
tilgængelige i X udgaver...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-03 16:49

> Ja, han har en G4/400, så der skulle være plads til en disk mere på BUS'en
> uden problemer med master-slave opsætning.

OK.

> [...]
> programmer kan/vil være nødvendig for at undgå sammenblanding, når/hvis
> han/man vælger at starte op i OS 9 og ikke i X.

Hvis man tildeler OS 9 10-15 GB, så må det vist være nok, og man kan
sagtens nøjes med mindre og f.eks. opbevare sine OS 9 programmer på OS X
disken. OS 9 er jo helt ligeglad.

> [...]
> systemerne... - Men det er da rigtig nok, at efterhånden vil der blive
> brug for mere og mere plads når programmerne nu bliver tilgængelige i X

Det er klart nemmest at have alt på én partition med OS X, men jeg har
da opdelt min harddisk. Det er forholdvist nemt at flytte placeringn af
sin Home-mappe, men det kræver dog at man ved hvad man gør, eller at man
har en grundig vejledning. Fordelen er, at hvis OS X systemet crasher -
hvilket jeg endnu ikke har oplevet - så kan jeg formatere og installere
nyt system uden at det går ud over min Home-mappe, som indeholder alle
mine ting og ikke mindst indstillinger. Dvs. at systemet er som før, når
installeringen er ovre.

Det optimale havde været om programmerne også lå på en anden partition,
men her har jeg valgt at lade dem ligge på OS X disken. Det skyldes at
Apple's programmer _skal_ ligge her og andre installationsprogrammer vil
kun installere på den disk, selvom programmerne bagefter kan flyttes. De
fleste programmer er dog ligeglade med, hvor de ligger, men da jeg endnu
ikke har haft kritiske problemer med OS X, så er jeg ganske tryg ved at
have det samlet.

Fra : Per Madsen

Dato : 17-07-03 12:25

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Mine spørgsmål:
> Hvad betyder fejl i catalog structure? Er det hard- eller softwarefejl?
> Hvorfor mon Norton ikke kan rette dem? (Jeg har prøvet at starte op fra
> Norton, det vil den ikke)

Mht. at bruge Norton, så læs lige denne tråd på Spymac:

http://www.spymac.com/forums/showthread.php?s=e43c4c1365e4fc1a1978992962
ed193e&threadid=32647&highlight=Norton

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-07-03 14:55

> [...]

> ...og endte simpelthen med at smide systemmappen for OSX i skraldespanden,
> da jeg måske mente at det kunne have noget at gøre med at jeg havde 2

Det kunne vi vist godt have fortalt dig...

> [...]
> aldrig haft problemer af den art)
>
> ...og naturligvis: Hvordan retter jeg dem?

Som Erik har sagt, så ville jeg prøve med DiskWarrior i minimum version
2.1, da den er god til at ordne den slags fejl.

> Skal jeg formattere harddisken? Jeg tror nok jeg har en gammel OS
> 8-et-eller-andet, hvor man har den option (noget Tibagekopier
> software-noget), men findes der ikke smartere måder at gøre det på?

En formatering skader da ikke, men hvis du få disken op og køre igen med
DiskWarrior, så burde det ikke være nødvendigt.

> [...]
> installerede OSX, men...lige nu er det vist først og fremmest om af få
> stabiliseret min kære OS9 ( ...så må jeg døje med alt det OsX-halløj

Jeg har ikke oplevet den slags med OS X, så det undrer mig at det kan
lade sig gøre for dig at komme i den slags vanskeligheder. Det skyldes
vel ikke, at du har pillet i OS X's filer når du har bootet i OS 9?

> Dette er faktisk min største Mac-krise nogensinde; jeg starter som spritny
> folkeskolelærer d. 1 August, og tanken om at gå igang uden
> computer...*suuuk*
>
> ...så hvis nogen kan/vil hjælpe???

Jeg har også en DiskWarrior som du kan låne, hvis du vil. Det er en
version 3, som er er optimeret til OS X, så den vil ihvertfald fungere.
Jeg bor i Birkerød...

Fra : Nik

Dato : 17-07-03 16:52

> [...]
>
> Jeg har også en DiskWarrior som du kan låne, hvis du vil. Det er en
> version 3, som er er optimeret til OS X, så den vil ihvertfald fungere.

Tusind tak til alle, som hjælper!
Det er utroligt dejligt at opleve det sammenhold, vi Mac-brødre har
-det gør mig stolt over at have Mac!

Jeg har fået det ordnet sådan at jeg får en Diskwarrior + noget Norton i en
nyere udagve...så må vi se
Jeg håber, og takker igen alle for hjælpen!

....og jo, jeg VIL have osX op at køre!!! Det var rigtigt fedt, det kunne jeg
mærke...Men sig mig lige: Når man installere OsX, så bevarer den da bare den
gamle OS 9.2, ikke? Jeg mener; man skal bare installere fra sin OS 9.2, og
ikke slette den før man installere OSX, vel?

....og mht harddisk: Hvis jeg nu køber en 120 gb disk; kan jeg så sætte den i
computeren istedet for de 8 GB jeg har? Er det til at finde ud af for
almindelige "dødelige"???
Hvis jeg får 120 gb, har jeg jo ikke brug for de 8... de må gå til værdigt
trængende her i forummet, så!

Mvh
nik
galestreger

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-07-03 20:29

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Når man installere OsX, så bevarer den da bare den
> gamle OS 9.2, ikke? Jeg mener; man skal bare installere fra sin OS 9.2, og
> ikke slette den før man installere OSX, vel?

Jo, det skulle være okay at bruge den gl. Personligt har jeg det dog
bedst med at lave en clean install af både OS X og OS 9 når det kommer
til det. (Det eneste du kan komme ud for med den gl. OS 9, er at OS X
gerne lige vil installere nogle ting første gang den starter Classic -
sig blot "ja" til det.)

> ...og mht harddisk: Hvis jeg nu køber en 120 gb disk; kan jeg så sætte den i
> computeren istedet for de 8 GB jeg har? Er det til at finde ud af for
> almindelige "dødelige"???

Ja, det er til at gå til. Det eneste der kan drille er nogle "jumpers" =
små "lus" som afgør om disken optræder som master eller slave. Disken
skal sættes som master.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |