gammel kæmpeskærm - hvordan?
Fra : Erling Hansen

Dato : 16-07-03 18:10

Jeg er blevet begavet med en 10-12 år gammel kampvogn af en skærm. Ca.
20 tommer, 40 kg og 8 kvadratmeter grundflade.
Det er en Sony til Macintosh - GDM 1950 Trinitron.

På bagsiden er følgende stik:
Video in - som har tre indgange: R G og B
Sync in - som har to indgange: HD og VD
alle stik ligner lidt hen ad phono men med små knaster som om det er
bajonet-fatninger.

Hvordan får jeg den sluttet til min (heldigvis) letvægter af en
PowerBook G3? Ingen stik ligner noget jeg har.

mvh
Erling

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-07-03 18:28

Erling Hansen wrote:

> Jeg er blevet begavet med en 10-12 år gammel kampvogn af en
> skærm. Ca. 20 tommer, 40 kg og 8 kvadratmeter grundflade.
> Det er en Sony til Macintosh - GDM 1950 Trinitron.

Der er nogen der kan

> På bagsiden er følgende stik:
> Video in - som har tre indgange: R G og B
> Sync in - som har to indgange: HD og VD
> alle stik ligner lidt hen ad phono men med små knaster som om
> det er bajonet-fatninger.

BNC-kabling, aah

> Hvordan får jeg den sluttet til min (heldigvis) letvægter af en
> PowerBook G3? Ingen stik ligner noget jeg har.
<snip>

For det første skal du have et skærmkabel med BNC i den ene ende,
for det anden skal du så have din Powerbook til at sende det
rette signal. Mere præcist kan jeg desværre ikke gøre det på
stående fod...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-07-03 18:40

Det er en 19" der kan gå op til 1280x1024@64Hz.

> [...]
> ende, for det anden skal du så have din Powerbook til at sende
> det rette signal. Mere præcist kan jeg desværre ikke gøre det

Du skal med sikkerhed bruge et bnc-til-dsub skærmkabel (slutter i
et almindeligt PC-skærmstik), så vidt jeg husker er mit eget af
slagsen fra Sandberg, og det er ganske udemærket. Derudover skal
du muligvis bruge et lille mellemstik, men det afhænger lidt af
hvilken type skærmstik der sidder på en PowerBook G3 - ikke
noget jeg skal gøre mig klog på

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-07-03 21:28

Thomas Alexander Frederiksen <usenet@arkolog.dk> wrote:

> [...]
> du muligvis bruge et lille mellemstik, men det afhænger lidt af
> hvilken type skærmstik der sidder på en PowerBook G3 - ikke

hej Thomas.
Tak for rådet.
Så vil jeg gå på jagt efter sådan en connection - min PowerBook har
sådan en ganske ordinær lille 15-hullers udgang, som ligner noget fra en
PC. Har du nogen anelse om hvor man finder sådan noget? Andet end evt.
på marked.edb.mac
mvh
Erling

Fra : Simon T

Dato : 17-07-03 00:15

Falkoner Allé hvis du er i København og har travlt, og ellers vil jeg
"regne med" at du kan bruge følgende:

<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1614657895>

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 17-07-03 07:14

Simon T wrote:

> Falkoner Allé hvis du er i København og har travlt, og ellers
> vil jeg "regne med" at du kan bruge følgende:

<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1614657895>

Det vil sikkert ved modtagelsen vise sig at være sådan ét:

<http://www.sandberg.it/prod.asp?prod=501-87>

Sandberg-kabler forhandles bl.a. i Fona, hvor de dog ikke kan
forventes at have nævnte kabel på lager. Computercity er bedste
bud på en kæde der oftest vil have et par stykker liggende i
hver butik - jeg har købt mit i Computercity Østerbro for nogle
år siden...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Mikael Kern

Dato : 18-07-03 10:27

> 10-12 år gammel kampvogn af en skærm.......
> .....Det er en Sony til Macintosh - GDM 1950 Trinitron.

Er det en Radius?
Var der ikke noget med at GMD 1950 har en speciel frekvens og kom
sammen med et Nubus kort? Jeg har 1 i garagen og vil kigge på den ved
lejlighed. Den kan i øvrigt hentes for 1 belgisk øl...

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-07-03 10:45

> [...]

> Hvordan får jeg den sluttet til min (heldigvis) letvægter af en
> PowerBook G3? Ingen stik ligner noget jeg har.

Erling nu har du tjekket at Sony skærmen kan vise den rette opløsning på
1024 x 768 ikke ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-07-03 09:40

> Erling nu har du tjekket at Sony skærmen kan vise den rette opløsning på
> 1024 x 768 ikke ?

Jeg har checket den, men den virker ikke tilfredsstillende. Farverne er
helt forkerte, og der er vandrette striber på. Jeg vil prøve at kontakte
den tidligere ejer (som er på ferie lige nu).