GPRS, Telmore, T68i og OS X
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-03 13:57

Nu har Telmore åbnet op for gratis brug af deres GPRS i et par mdr. Jeg
har udstyr som nævnt i subj. men kan bare ikke få det (internet via
bluetooth på min TiBook) til at fungere. Bl.a. mangler jeg driver til
T68i'eren, som dog kan bruges sammen med nogle af modemdriverne til
andre Ericsson telefoner. Jeg mangler også, tror jeg, DNS numre til
Telmore osv. osv. Der er bare så mange led i denne kæde at det ikke er
til at finde ud af hvor fejlen ligger. Der spørger jeg om der er nogen i
dk.edb.mac, som har fået det til at funke?

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-03 15:16

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Der spørger jeg om der er nogen i
> dk.edb.mac, som har fået det til at funke?

Nå, nu virker det! Jeg havde bare glemt at lave en datakonto på selve
telefonen som beskrevet hos TDC
http://www.tdcmobil.dk/portal/privat/selvbetjening/opsaetning_til_mobile
n/gprs_opsaetning/ericsson_t68/index.jsp

GPRS virker nu, men Telmore ku' godt ha' gjort noget mere ud af den
skriftlige support, når nu de så gerne vil ha' at vi betjener os selv.

Fra : John Lauritzen

Dato : 06-07-03 16:04

Jeg kan se Martin har fået bluetooth til at virke med Tibook, og jeg vil
jo gerne med min Powerbook 12 have en T68i til at formidle forbindelsen
til min internetkonto hos TDC.

Klog af skade vil jeg gerne se det virke, før jeg køber telefonen, og
Martin i min Sonofon-butik var venlig at bruge sin egen telefon og en halv
time med min PowerBook for at forsøge det.

Jeg mener, han gjorde alt det, som er beskrevet i OSX's hjælpefil om
bluetooth, men det kom ikke til at virke.

Der skete en "parring" mellem computeren og Martins telefon, som i
Bluetooth-enheder hed "Highlander".

Skal der gøres nogete med min konto, som jeg hidtil kun har brugt med
fastnetlinier?

Det undrer mig, at det jeg kan vælge i Netværksindstillingerne hedder USB
Bluetooth modem-enhed. Er det ikke selvmodsigende? USB er et kabel og
Bluetooth er trådløst?

Jeg ved godt, I nok skal bruge flere detaljer for at hjælpe mig, men jeg
kan ikke huske alle de indstillinger Bjarne gjorde.

Han har en af sine sidste eksemplarer af T68i til at ligge til mig indtil
på tirsdag.

Er der nogle skud fra hoften om, hvad jeg kan gøre?

Venlig hilsen John

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-07-03 17:51

in article fc.0073fb6b05520c723b9aca00022eddbb.5520ea9@net.dialog.dk, John
Lauritzen at john_lauritzen@net.dialog.dk wrote on 06/07/03 17:03:

> [...]
> på tirsdag.
>
> Er der nogle skud fra hoften om, hvad jeg kan gøre?

Første ting du skal gøre er at beslutte dig for om de vil forbinde med en
opkaldsforbindelse eller via GPRS. GPRS kræver en del mere opsætning end
opkaldsforbindelsen, og kræver samtidig at dit mobilabonnement har dette som
tilvalg.

Opkaldsforbindelsen er ret ligetil. Du starter med at parre din telefon og
computeren. Derefter får du i 'Netværk' en extra forbindelsesmulighed der,
som du selv gør opmærksom på, hedder 'USB Bluetooth modem-enhed'. Her
angiver du i fanebladet 'TCP/IP' at du vil bruge en PPP server, samt angiver
en korrekt DNS-server. I fanebladet 'PPP' angiver du det nummer som du skal
ring op til (sikkert 16xxx), samt brugernavn og password. I fanebladet
'Bluetooth modem' angiver du den modembeskrivelse der passer til din telefon
(jeg bruger Ericsson T39 sammen med min T68i), og nu skulle du gerne kunne
forbinde til internettet.

--
/peter

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-07-03 22:00

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> (jeg bruger Ericsson T39 sammen med min T68i), og nu skulle du gerne kunne

GPRS eller ej, med T68i kan jeg abefale at man går ind på Ross Barkmans
hjemmeside <http://www.taniwha.org.uk/> og får fat i den driver (faktisk
flere) til telefonen. Denne driver understøtter udover GPRS også HSCSD
(highspeed data).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-07-03 22:00

John Lauritzen <john_lauritzen@net.dialog.dk> wrote:

> Klog af skade vil jeg gerne se det virke, før jeg køber telefonen

Køb den bare. Det virker

(Men det kræver lidt mere info fra dig for at få det til at funke. Og
dog kan jeg se at Peter K. har oplyst det meste.)