Gamma 1.8 eller 2.2??
Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-07-03 13:09

Jeg har lige fået mig en LaCie skærm. I den forbindelse vil jeg høre
jeres bemærkninger til denne udtalelse jeg har hørt:
På Mac skal Apple skærme køre med Gamma 1.8 mens alle andre producenters
skærme skal køre med Gamme 2,2 - selv om det er på en Mac.

Er det rigtigt?? Jeg troede alle skærme på Mac skulle køre med Gamma
1.8??

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-07-03 20:48

For en uges tid siden skrev jeg nedenstående; men der var ingen
reaktion. Har jeg stillet et spørgsmål hvorom ingen ved noget?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-07-03 22:03

angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) writes:

> [...]

Jeg nøjes med at justere gamma-indstillingen indtil jeg er tilfreds.
Min computer er ikke sprunget i luften endnu.

Hvis dit behov ikke er professionel farve-styring, så kan du prøve med
http://www.photoscientia.co.uk/Gamma.htm

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-07-03 22:55

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Jeg nøjes med at justere gamma-indstillingen indtil jeg er tilfreds.

Det er selvfølgelig et kriterium at følge. Men jeg søgte en mere
sagligbedømmelse af udsagnet.

> Hvis dit behov ikke er professionel farve-styring,

Jeg overvejer at bestille en en prof. kalibrering af min nye monitor.
Vedkommende er kommet med omtalte bemærkning. Delvis som en check på
hans faglighed søger jeg bekræftelse (eller det modsatte) på hans
udsagn. Og så ønsker jeg selvfølgelig ikke min monitor forkert
kalibretet (gamme 1.8 eller 2,2) fordi det er en Lacie og ikke en Apple
skærm.

Jørgen

PS Tak for link, det vil jeg se nærmere på.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-03 02:44

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> For en uges tid siden skrev jeg nedenstående; men der var ingen
> reaktion. Har jeg stillet et spørgsmål hvorom ingen ved noget?

Det forstår jeg ikke, - jeg sendte da et svar på det, men den er
tilsyneladende ikke dukket op, - jeg kan heller ikke finde den, så jeg prøver
en gang til...

> [...]
> På Mac skal Apple skærme køre med Gamma 1.8 mens alle andre producenters
> skærme skal køre med Gamme 2,2 - selv om det er på en Mac.

Nej, det er ikke rigtig. Men det er rigtig, at der er forskellig
farvekorrekturer på forskellige skærmtyper, og det er bl.a. det, man
korrigerer med Gamma-indstillingerne.

PC'ernes håndtering af farver er anderledes end en Mac. - Meget populært kan
man sige, at en PC altid arbejder 'punktuelt', - men Mac arbejder 'grafisk
additivt'. - Eller sagt på en anden måde, - en PC skærm kalibreres efter
'MultiSync' princippet, mens Apple kalibrerer efter 'ColorSync' metoden.
Opbygningerne i metoderne er forskellige, så derfor er den Gamma korrektion,
der bruges ved farvekorrektur også sat forskellig.

Princippet er, at man skal have en så naturtro farvegengivelse som
overhovedet muligt. - Det vil sige, at man skal satse på, at farverne er så
tæt på en standard 'dagslysopsætning' som det er gøreligt.

En VGA / SVGA skærm som bruges af de fleste PC'ere er fra fabrikkens side sat
til en vis std.. Denne std. er forskellig fra fabrik til fabrik. Dette
betyder, at farvetonen på skærmen, når den tilsluttes vil variere, hvis den
sættes til hhv. en Mac og en PC med Windows. - Der vil også være variationer,
dersom du sætter den til en Mac med alm. klassisk Mac OS og en Mac med fx.
Mandrake Linux osv..

> Er det rigtigt?? Jeg troede alle skærme på Mac skulle køre med Gamma
> 1.8??

PC'erenes MultiSync grundindstilling er sat til Gamma 2,2, mens Apples
ColorSync er sat til Gamma 1,8. Hvis du i kontrolpanelet 'ColorSync' vælger
din CMM = Color Management Method, så har du som standard fra installation af
Mac OS 9.x altid 'Heidelberg CMM' som værende den std., som Apple har valgt
som grundindst. for deres CMM opsætning i ColorSync.

Sæt altid din CMM til 'Automatisk', hvis du ikke er fortrolig med
farvejustering på skærme. Jeg selv bruger Kodak CMM, da jeg gerne vil have
meget 'kolde' og skarpe farvegengivelser pga. mit dårlige syn. En 'kold'
farvegengivelse giver meget, meget høj kontrast med masser af nuancer i de
forskellige grundfarver. Jeg sætter så min skærmindst. til den ønskede opl. -
normalt 1024x768 i tusinder af farver. Åbner kontrolpanelet 'Skærm' og vælger
den skærmtype i dialogen 'Kalibrer', der kommer tættest på den farveskala,
jeg ønsker. Herefter følger jeg så forklaringer og indstillingsmulighederne i
kalibreringen.

Ved fx. at sætte 'hvidpunkt' til noget nær det mest hvide, man kan = Gamma
1,8 og farvetemperaturen (kelvingrader) til 9300, så opnås den skarpeste
hvid-gengivelse. Du vælger så en skærm - fx. LaCie, hvis den er nævnt eller
også den, der kommer nærmest. - Hvis din LaCie skærm fx. bruger et Trinitron
billedrør, vil det typisk være en Sony Trinitron Standard, du skal vælge, -
tilpas så de forskellige nuancer i både Gamma, hvidpunkt, farvetemperatur
osv. så det kommer så tæt på en alm. dagslysopsætning, som det er muligt. Det
kan godt være, at du skal vælge fx. 9350 og ikke bare 9300, - eller måske den
anden vej 9100 istedet for de 9300. Det kan også være, at du bliver nødt til
at flytte Gamma fra 1,8 til fx. 1,7 eller 1,9, - ja måske endda op på 2.2.

Du kan helt tydeligt se det på billedet til højre i det åbne vindue, hvordan
farvebalance forrykker sig, og du kan endda se det på selve skærmen. Ved at
flytte lidt frem og tilbage kan du prøve dig frem og finde den indst., der
dels passer dig bedst, dels er mest naturtro i forhold til dagslys. - Efter
den gamle Kelvin opstilling er standard dagsly 5600Kº. Det er fx. den indst.
som lysmålere fra firmaet Gossen er justeret efter og det i forhold til en
Kodak Ektra 25ASA farvefilm. Denne filmtype laves ikke mere. Ektra filmene
var ualmindelig blåtonet, hvilket bl.a. gjorde, at jeg aldrig brugte Kodak
film eller for den sags skyld Gossen lysmålere. Senere blev det Kodak
Kodacolor 25, der blev std. for alle lysmålere. Man havde også af
nemhedsgrunde ændret Kelvin-opstillingen til, at dagslys nu er 6000Kº. - Men
stadig er det afvigelser i de forskellige farvetyper...

Da Kodak og Pantone lavede deres Pantone scaling system, hvor man med en
slags vifte kunne skalere farverne i nuancer på flere tusinde måtte man til
at ændre opfattelsen og indstillingerne, da man nu også begyndte at kunne
bruge computerne til mere alm. brug, når det gjalt for farvekorrektion, så
der er flere standards, man kan justere efter.
- Kodak = forholdsvis kolde (blålige) farver
- LinoColor (Heidelberg) = forholdsvis neutral (gul-grøn korrektur)
- Agfa = forholdsvis varme (rødlige) farver
- Pantone = Scalable nuances fra 0-9500Kº
- JIS/Fuji = korrektur på grøn kanal
- JIS/Konica = Korrektur på rød kanal
- JIS/D50 / D65 = korrektur på C, M, Y
- JIS/RGB-D/D50/D65 = korrektur på rød, grøn, blå
- NTSC = Secam US Std.
- JIS-Euro/D65 = meget lig RGB/SVGA indstillingerne
+ flere andre....

Min egen LaCie 21" synes jeg selv er lidt for 'varm' i farvetonen, så jeg
bliver hurtigere træt i øjnene af at kigge på den, end på både min 19" Dell
og min 17" Apple StudioDisplay, som begge er lidt 'koldere' i tonen. Alle
disse tre skærme står til standard kontrast +10% og neutral farvebalance
onscreen, samt lys/mørk balancen sat til +20% i forhold til std. fra
fabrikkens side.

Så et kort svar må være, at - nej, det har ingen ting på sig, at en Mac skærm
skal stå på 1.8 og en PC skærm på 2.2 i Gamma. - Det afhænger fuldstændig af
skærmmærke og typen på billedrør.

- Når det gælder farvekorrektur til grafisk arbejde, der skal trykkes /
udskrives i farver, så er det en hel anden snak. - Her véd jeg ikke ret
meget, - kun at jeg har brugt lidt Pantone korrektur til det, men så absolut
på amatørbasis. - Her må grafikerne ind og komme med svar.

En måde, hvorpå du kunne lave en nogenlunde præcis opsætning er flg. - Du
arbejder jo en del med foto? - så har du garanteret en yndlingsfilmtype, du
bruger.... Lad os fx. sige, det er en Kodak Gold 200 i en god SLR kamera med
et knaldgodt optik med god justering / coatning. - fx. en Canon 1,4L/50mm med
et godt og neutralt UV (non-blue-red coated) på.

Tag et billede - helst et naturbillede med både grønne marker, blå himmel,
skyer og gerne en hel del andre farver i motivet. - Billedet må ikke tages
lige omkring middagstid, da lyset er for skarpt, men tag det omkring kl.
14-15, så er det mest neutralt. - Scan dette billed ind påp din
negativscanner - (går ud fra, du har en sådan). Gem billedet i Graphic
Converter i 'Reverse' opsætning, så får du et positiv billede. Åbn dette
billede i AppleWorks 5 i tegnemiljø, Skaler billedet op til en str., så den
fylder en 17" skræm fuldt ud med skærmen sat til 1024x768 i opløsning og
millioner af farver. Gem AWKS billedet som PICT og læg det i mappen til
skærmbilleder i systemmappen. Åbn kontrolpanelet 'Udseende' og vælg det
billede som din skrivebordsbaggrund. Åbn så skærmkontrolpanelet og lav en
kalibrering i 'Farver'. Du skal have det rigtige billede liggende på papir
ved siden af dig, så du hele tiden kan sammenligne de to billeder under selve
kalibreringen.

Når dit papirbillede og skærmbilledet er så nær lig hinanden, som de kan
blive med skærmkalibreringen, gemmer du resultatet og giver den blot skærmens
navn, - så har du en tilnærmelsesvis sammenligig indstilling. - Det kan da
godt være, at du havner på 2.2 i Gamma, men det kan også være, du er helt
nede på 1.4....

Den gamle og verdensberømte fotograf Richard Avedon skrev engang til mig i
forbindelse med et kursus i FPS (Famous Photographers School), - at man skal
bruge sine øjne til at "...Let your eyes read the untaken picture, before you
press the button, and you MUST know your filmtype and it's qualities" -
"...Let the colors around you be read in your mind, before you take a
picture..." - nogenlunde frit citeret efter hukommelsen. - Jeg gider ikke hen
og finde arkivmappen frem med de helt rigtige citater...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-07-03 07:28

Tak for dit lange svar, som jeg vil studere nærmere.

> Så et kort svar må være, at - nej, det har ingen ting på sig, at en Mac skærm
> skal stå på 1.8 og en PC skærm på 2.2 i Gamma.

For lige at præcisere: Udsagnet gik ikke på en Mac skærm kontra en PC
skærm. Den LaCie electron 19" blue IV jeg lige har købt er jo lige så
meget en Mac som en PC skærm. Usagnet gik på en Apple skærm kontra et
hvilket som helst andet mærke (LaCie inklusive) koblet på em Mac:

På Mac skal Apple skærme køre med Gamma 1.8 mens alle andre
producenters skærme skal køre med Gamme 2.2 - selv om det er
på en Mac.

Ja, jeg arbejder med fotos, men mest s/h. Der kommer dog også
farvebilleder på skærmen. For nylig havde jeg fået scannet et 6x6 dias
ude i byen. Det blev trykt på forsiden af et amerikansk blad - i en
noget fesen udgave. Bladet mente det skyldtes den scanning jeg havde
leveret.
På det tidspunkt havde jeg en gammel reserveskærm på så jeg pillede ikke
ved billedet men sendte blot scanningen videre. Nu vil jeg gerne have
bedre mulighed for at vurdere farver, derfor ville jeg have en prof. til
at kalibrere mit grej. Men han kom med det gengivne udsagn om Gamma og
skærme. Hvis det udsagn er forkert kan jeg jo ikke have tillid til det
han ellers kan.

Men som du selv nævner skal jeg nok spørge i en anden gruppe.

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-07-03 12:52

På denne adresse
http://www.shootsmarter.com/painlesscm.html
fandt jeg bl.a. dette, hvis nogen skulle være interesseret:

Set your gray contrast to 2.2 for both Mac and PC.
Eventhough the Mac "standard" is a Gamma (contrast) of 1.8 and the PC
"standard" is 2.2, working spaces such as sRGB & Adobe 1998 are based on
a gamma of 2.2 (with a white point of 6500K aka D65).
Generally, it's more accurate to use 2.2 gamma and base your system at
D65 (a white point of 6500K)when output is being sent to photographic
printers at your lab, even on a Mac. If you plan to send your files out
to a lab for printing, try to stick to a gray contrast of 2.2 of call
your lab's tech for help on where they want you to be.