Rettigheder i OSX 10.3
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-07-03 09:51

Er der nogen der er faldet over interessante meldinger omkring
rettighedstildeling i system 10.3?

Det virker lidt klodset, at man ikke kan arkivere et dokument på en
fremmed OSX uden at det automatisk bliver skrivebeskyttet for andre end
"indehaveren"(=opretteren). Medmindre altså at man logger sig ind som
gæst, hvilket ikke altid kan lade sig gøre og ikke altid er
hensigtsmæssigt.

Jeg synes jeg læste oget om et nyt filsystem i 10.3'eren, men kan ikke
huske hvor.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-07-03 19:00

Hej Stig

Med forbehold for, at jeg ikke aner ret meget om OSX, og at min indlæg
derfor kan opfattes som forestyrrende, så har jeg lidt erfaring fra
Linux

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> "indehaveren"(=opretteren). Medmindre altså at man logger sig ind som
> gæst, hvilket ikke altid kan lade sig gøre og ikke altid er

Kan man ikke sætte en umask for et katalog på samme måde som i Linux?
Det er der, hvor man bestemmer, hvoreldes nye filer skal have
rettigheder.

I øvrigt kunne man vel sørge for, at "gæsten" er i en gruppe, "user",
som andre brugere også kan læse, eller måske sørge for, at "gæste"-filer
lægges i en slags dropboks???

Mvh Sebastian

> Jeg synes jeg læste oget om et nyt filsystem i 10.3'eren, men kan ikke
> huske hvor.
>
> Stig

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-07-03 21:16

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Stig
>
> Med forbehold for, at jeg ikke aner ret meget om OSX, og at min indlæg
> derfor kan opfattes som forestyrrende, så har jeg lidt erfaring fra
> Linux

Jeg vil meget gerne i dialog med Linux eller Unix folk om problemet. Det
er tydeligvis meget unix-agtigt, dét med rettigheder.

> Kan man ikke sætte en umask for et katalog på samme måde som i Linux?

Jeg aner ikke hvad en umask er, men hvis det er noget jeg evt. kan prøve
i terminalen, så er jeg med på et par forsøg.

> I øvrigt kunne man vel sørge for, at "gæsten" er i en gruppe, "user",
> som andre brugere også kan læse, eller måske sørge for, at "gæste"-filer
> lægges i en slags dropboks???

Det fungerer sådan, at i samme øjeblik man ikke er log'et på som gæst,
så har alle ens filer begrænset adgang uanset hvor man placerer dem og
uanset hvilke grupper man er medlem af. Filen får dit eget brugernavn
som ejer og der er kun læse-rettigheder til alle andre.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-07-03 00:20

Hejsa

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg vil meget gerne i dialog med Linux eller Unix folk om problemet. Det
> er tydeligvis meget unix-agtigt, dét med rettigheder.

Prøv en linuxgruppe, der er vist nogle danske. Evt find nogle på et
universitet.

> Jeg aner ikke hvad en umask er, men hvis det er noget jeg evt. kan prøve
> i terminalen, så er jeg med på et par forsøg.

Det er en terminal-kommando; men dens største nytte findes ved at putte
den i filen .login eller .profile

f.eks.

umask 000

det skulle give ALLE fuld ret til filen

syntaksen er

1. tegn = ejer
2. tegn = gruppe
3. tegn = alle

r = read/læse
w = write/skrive
x = execute/udfør (for kataloger = læs)

Fil katalog
0 = rw- rwx
1 = rw- rw-
2 = r-- r-x
3 = r-- r--
4 = -w- -wx
5 = -w- -w-
6 = --- --x
7 = --- ---

Lån/køb evt "Unix in a nutshell" udgivet på O'reylly & Associates. Den
er altså god.

[snip]

Håber det gav mening og duede til noget.

S/eb

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-07-03 09:19

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> det skulle give ALLE fuld ret til filen

Ja, men det er ikke det, der er problemet. Man kan sagtens efterfølgende
tildele sine filer specifikke rettigheder.

Problemet er, hvis man løfter et helt jo bestående af 400 filer over på
sin server og efterfølgende skal ned og pille i samtlige filers
rettigheder. Det du'r simpelthen ikke.

Løsningen må være, at man kan styre en enkelt brugers eller en bestemt
placerings rettighedstildeling.

Den løsning ser vi nok ikke før i en senere version af X'eren.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-07-03 11:27

> [...]

> rettigheder. Det du'r simpelthen ikke.
>
> Løsningen må være, at man kan styre en enkelt brugers eller en bestemt

Jeg er næsten sikker på, at løsningen skal søges i tilknytningen til
grupper og disses rettigheder.
Altså at de enkelte brugere er tilknyttet "fornuftige" grupper med
logiske fælles rettigheder.
Kun ikke lige på stående fod huske de gode råd, men det var sådan jeg
styrede fællesarkiver i "gamle" dage på en SUNserver.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-07-03 11:28

Hejsa

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Løsningen må være, at man kan styre en enkelt brugers eller en bestemt
> placerings rettighedstildeling.

Det er det man gør ved at lægge umask ... i en .login eller anden .-fil,
så gældfer det nemlig ting, der også kommer til.

Prøv lige, om ikke det giver noget.

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 10-07-03 01:36

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Er der nogen der er faldet over interessante meldinger omkring
> rettighedstildeling i system 10.3?

Hvis du øhhh har 10.3 altså "Panther" har du også en ADC der giver dig
mulighed for at finde ud af disse ting. Så er du jo Developer.

Hvorfor, og jeg spørger virkelig pænt her, FUCK spørger du ikke dem du
betaler i dyre domme for den slags info?

Seems like a waste of money to me!

Mojn, Thomas

--
George W's team of handlers, has him so well trained,
they're thinking of entering him in the Westminster