/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Plet på grøn smerling
Fra : Bo


Dato : 18-07-03 15:05

jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk, nu har min
ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området omkring rygfinnen,
faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der er ingen andre
fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og drøner rundt
som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den gemmer sig (som
de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er pragtsmerligerne lidt
sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een stor hvid plet
kan være modtages gerne.

Hilsen Bo



 
 
Pernille (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 18-07-03 17:19

Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
Held og lykke

VH Bo

--

"Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk, nu har min
> ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området omkring rygfinnen,
> faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der er ingen
andre
> fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
> Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og drøner rundt
> som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den gemmer sig (som
> de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er pragtsmerligerne lidt
> sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een stor hvid plet
> kan være modtages gerne.
>
> Hilsen Bo
>
>



Jesper Buch (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Buch


Dato : 18-07-03 17:39

"Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> Held og lykke

Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?

>
> VH Bo
>
> --
>
> "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk, nu har
min
> > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området omkring
rygfinnen,
> > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der er ingen
> andre
> > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
> > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og drøner
rundt
> > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den gemmer sig
(som
> > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er pragtsmerligerne
lidt
> > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een stor hvid
plet
> > kan være modtages gerne.
> >
> > Hilsen Bo
> >
> >
>
>



Pernille (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 18-07-03 17:55

Jo, i opholdsakvariet da man ellers ikke får behandlet svampesporer i
omgivelserne. Denne metode kan også med held benyttes ved bidsår og andre
småskader.

MVH

Bo

--

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:znVRa.21988$Kb2.1164850@news010.worldonline.dk...
> "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> > Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> > Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> > Held og lykke
>
> Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?
>
> >
> > VH Bo
> >
> > --
> >
> > "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk, nu har
> min
> > > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området omkring
> rygfinnen,
> > > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der er ingen
> > andre
> > > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
> > > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og drøner
> rundt
> > > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den gemmer sig
> (som
> > > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er pragtsmerligerne
> lidt
> > > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een stor hvid
> plet
> > > kan være modtages gerne.
> > >
> > > Hilsen Bo
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Jesper Buch (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Buch


Dato : 19-07-03 18:42

"Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1823b6$0$13234$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jo, i opholdsakvariet da man ellers ikke får behandlet svampesporer i
> omgivelserne. Denne metode kan også med held benyttes ved bidsår og andre
> småskader.

Du skriver 1 gram salt pr. liter vand

Hvad med planter, snegle og biologisk materiale i pumpen . . . hvordan har
de det med 1 gram salt pr. liter vand ?

> MVH
>
> Bo
>
> --
>
> "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:znVRa.21988$Kb2.1164850@news010.worldonline.dk...
> > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> > > Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> > > Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> > > Held og lykke
> >
> > Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?
> >
> > >
> > > VH Bo
> > >
> > > --
> > >
> > > "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > > > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk, nu
har
> > min
> > > > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området omkring
> > rygfinnen,
> > > > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der er
ingen
> > > andre
> > > > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
> > > > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og drøner
> > rundt
> > > > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den gemmer
sig
> > (som
> > > > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er
pragtsmerligerne
> > lidt
> > > > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een stor hvid
> > plet
> > > > kan være modtages gerne.
> > > >
> > > > Hilsen Bo
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Pernille (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 20-07-03 09:11

Ingen problemer. Der bliver ikke noget at se. Det eneste der sker er at let
svampeangreb, rifter og bidsår bliver renset så det har nemmere ved at hele
op. Iøvrigt er 1 g. fint salt ikke ret meget. 1 tsk. er ca. 5 gr.

VH

Bo

--

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:BofSa.22352$Kb2.1235541@news010.worldonline.dk...
> "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f1823b6$0$13234$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Jo, i opholdsakvariet da man ellers ikke får behandlet svampesporer i
> > omgivelserne. Denne metode kan også med held benyttes ved bidsår og
andre
> > småskader.
>
> Du skriver 1 gram salt pr. liter vand
>
> Hvad med planter, snegle og biologisk materiale i pumpen . . . hvordan har
> de det med 1 gram salt pr. liter vand ?
>
> > MVH
> >
> > Bo
> >
> > --
> >
> > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:znVRa.21988$Kb2.1164850@news010.worldonline.dk...
> > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> > > > Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> > > > Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> > > > Held og lykke
> > >
> > > Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?
> > >
> > > >
> > > > VH Bo
> > > >
> > > > --
> > > >
> > > > "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > > > news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > > > > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk, nu
> har
> > > min
> > > > > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området omkring
> > > rygfinnen,
> > > > > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der er
> ingen
> > > > andre
> > > > > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
> > > > > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og
drøner
> > > rundt
> > > > > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den gemmer
> sig
> > > (som
> > > > > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er
> pragtsmerligerne
> > > lidt
> > > > > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een stor
hvid
> > > plet
> > > > > kan være modtages gerne.
> > > > >
> > > > > Hilsen Bo
> > > > >
> > > > >
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Jesper Buch (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Buch


Dato : 20-07-03 10:41

"Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1a4bf5$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ingen problemer. Der bliver ikke noget at se. Det eneste der sker er at
let
> svampeangreb, rifter og bidsår bliver renset så det har nemmere ved at
hele
> op. Iøvrigt er 1 g. fint salt ikke ret meget. 1 tsk. er ca. 5 gr.

Hvorlænge lade du så det stå på ? ind til næste vandskifte ? skifter du
så mere vand ?


> VH
>
> Bo
>
> --
>
> "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:BofSa.22352$Kb2.1235541@news010.worldonline.dk...
> > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3f1823b6$0$13234$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > Jo, i opholdsakvariet da man ellers ikke får behandlet svampesporer i
> > > omgivelserne. Denne metode kan også med held benyttes ved bidsår og
> andre
> > > småskader.
> >
> > Du skriver 1 gram salt pr. liter vand
> >
> > Hvad med planter, snegle og biologisk materiale i pumpen . . . hvordan
har
> > de det med 1 gram salt pr. liter vand ?
> >
> > > MVH
> > >
> > > Bo
> > >
> > > --
> > >
> > > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > news:znVRa.21988$Kb2.1164850@news010.worldonline.dk...
> > > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > > news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > > Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> > > > > Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> > > > > Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> > > > > Held og lykke
> > > >
> > > > Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?
> > > >
> > > > >
> > > > > VH Bo
> > > > >
> > > > > --
> > > > >
> > > > > "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > > > > > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk,
nu
> > har
> > > > min
> > > > > > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området omkring
> > > > rygfinnen,
> > > > > > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der er
> > ingen
> > > > > andre
> > > > > > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
> > > > > > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og
> drøner
> > > > rundt
> > > > > > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den
gemmer
> > sig
> > > > (som
> > > > > > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er
> > pragtsmerligerne
> > > > lidt
> > > > > > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een stor
> hvid
> > > > plet
> > > > > > kan være modtages gerne.
> > > > > >
> > > > > > Hilsen Bo
> > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > > >
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Pernille (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 20-07-03 14:51

Jeg fortsætter fuldstændig uændret. samme mængde ved vandskifte. Så bliver
det stille og roligt udfaset. Nævnes bør vel at jeg altid kører med salt i
baljen. Typisk hælder jeg 150-200 gr i ved hvert vand skifte da det
forebygger en masse sygdomme effektivt. 1 gr pr liter er ikke ret meget jeg
tror ikke engang at du vil kunne smage det.
I naturen er der masser af salt i ferskvand.

VH Bo

--

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:FrtSa.22471$Kb2.1261672@news010.worldonline.dk...
> "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f1a4bf5$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Ingen problemer. Der bliver ikke noget at se. Det eneste der sker er at
> let
> > svampeangreb, rifter og bidsår bliver renset så det har nemmere ved at
> hele
> > op. Iøvrigt er 1 g. fint salt ikke ret meget. 1 tsk. er ca. 5 gr.
>
> Hvorlænge lade du så det stå på ? ind til næste vandskifte ? skifter
du
> så mere vand ?
>
>
> > VH
> >
> > Bo
> >
> > --
> >
> > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:BofSa.22352$Kb2.1235541@news010.worldonline.dk...
> > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:3f1823b6$0$13234$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > Jo, i opholdsakvariet da man ellers ikke får behandlet svampesporer
i
> > > > omgivelserne. Denne metode kan også med held benyttes ved bidsår og
> > andre
> > > > småskader.
> > >
> > > Du skriver 1 gram salt pr. liter vand
> > >
> > > Hvad med planter, snegle og biologisk materiale i pumpen . . . hvordan
> har
> > > de det med 1 gram salt pr. liter vand ?
> > >
> > > > MVH
> > > >
> > > > Bo
> > > >
> > > > --
> > > >
> > > > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > > news:znVRa.21988$Kb2.1164850@news010.worldonline.dk...
> > > > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > > > Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> > > > > > Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> > > > > > Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> > > > > > Held og lykke
> > > > >
> > > > > Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?
> > > > >
> > > > > >
> > > > > > VH Bo
> > > > > >
> > > > > > --
> > > > > >
> > > > > > "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > > news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > > > > > > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre fisk,
> nu
> > > har
> > > > > min
> > > > > > > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området
omkring
> > > > > rygfinnen,
> > > > > > > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid, der
er
> > > ingen
> > > > > > andre
> > > > > > > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske ud.
> > > > > > > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og
> > drøner
> > > > > rundt
> > > > > > > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den
> gemmer
> > > sig
> > > > > (som
> > > > > > > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er
> > > pragtsmerligerne
> > > > > lidt
> > > > > > > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een
stor
> > hvid
> > > > > plet
> > > > > > > kan være modtages gerne.
> > > > > > >
> > > > > > > Hilsen Bo
> > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > > >
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Plesner (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Plesner


Dato : 20-07-03 15:23

> Jeg fortsætter fuldstændig uændret. samme mængde ved vandskifte. Så
> bliver det stille og roligt udfaset. Nævnes bør vel at jeg altid kører
> med salt i baljen. Typisk hælder jeg 150-200 gr i ved hvert vand
> skifte da det forebygger en masse sygdomme effektivt.

Hvis der ikke er specifikke symptomer at behandle, så tror jeg, at det er
en ret dårlig ide at gøre det til almindelige ferskvandsfisk.

> 1 gr pr liter er ikke ret meget

Hvis du tilsætter 1 gr. salt pr. liter, forøger du mængden af Na+ ioner
med godt 393 mg/l og mængden af Cl- ioner med godt 606 mg/l. For begge
stoffers vedkommende ligger mængden i ferskvand normalt mellem 5 og 30
mg/l. Det er derfor ret betragtelige mængder, du har i dine akvarier.

Man kan jo ikke spørge dine fisk og planter om, hvordan de har det, men
mit umiddelbare indtryk er, at de IKKE har det tilnærmelsesvis optimalt,
med mindre du holder rene brakvandsarter eller andre af de ret få arter,
som rent faktisk forekommer steder med et naturligt højt saltindhold -
dette gør sig f.eks. gældende for visse arter af ungefødende tandkarper..

> jeg tror ikke engang at du vil kunne smage det.

Ved mængder på mere end 100 mg/l begynder vandet at smage salt - den
grænse er du langt over.

> I naturen er der masser af salt i ferskvand.

Cl- er den tredie hyppigste anion i ferskvand og Na+ er tilsvarende den
tredie hyppigste kation, men slet ikke i de mængder, du snakker om her.
Selvfølgelig kan du måle store mængder salt i vandet, når du nærmer dig
havet, men så taler man jo heller ikke om ferskvand længere.

Hvis du vil læse lidt om emnet, så kan jeg anbefale: "Handbuch
Aquarienwasser" af Hanns-J. Krause udgivet af bede-Verlag.

plesner

Pernille (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 20-07-03 16:25

Det er aldrig en dårlig ide at efterligne de naturlige forhold for fiskene.
specifikke bakterier er der altid.
fiskene har altid f.eks flaggelater i tarmene som kan bryde igennem ved
f.eks stress dette hjælper man med at holde i skak med salt som en naturlig
del af miljøet. Så jo,det er en rigtig god ide hvis man har fintfølende
fisk. Der kan nævnes Tropheus,Optalmotilapia og mange andre.

VH Bo

--

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse
news:3f1aa5be$0$22631$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Jeg fortsætter fuldstændig uændret. samme mængde ved vandskifte. Så
> > bliver det stille og roligt udfaset. Nævnes bør vel at jeg altid kører
> > med salt i baljen. Typisk hælder jeg 150-200 gr i ved hvert vand
> > skifte da det forebygger en masse sygdomme effektivt.
>
> Hvis der ikke er specifikke symptomer at behandle, så tror jeg, at det er
> en ret dårlig ide at gøre det til almindelige ferskvandsfisk.
>
> > 1 gr pr liter er ikke ret meget
>
> Hvis du tilsætter 1 gr. salt pr. liter, forøger du mængden af Na+ ioner
> med godt 393 mg/l og mængden af Cl- ioner med godt 606 mg/l. For begge
> stoffers vedkommende ligger mængden i ferskvand normalt mellem 5 og 30
> mg/l. Det er derfor ret betragtelige mængder, du har i dine akvarier.
>
> Man kan jo ikke spørge dine fisk og planter om, hvordan de har det, men
> mit umiddelbare indtryk er, at de IKKE har det tilnærmelsesvis optimalt,
> med mindre du holder rene brakvandsarter eller andre af de ret få arter,
> som rent faktisk forekommer steder med et naturligt højt saltindhold -
> dette gør sig f.eks. gældende for visse arter af ungefødende tandkarper..
>
> > jeg tror ikke engang at du vil kunne smage det.
>
> Ved mængder på mere end 100 mg/l begynder vandet at smage salt - den
> grænse er du langt over.
>
> > I naturen er der masser af salt i ferskvand.
>
> Cl- er den tredie hyppigste anion i ferskvand og Na+ er tilsvarende den
> tredie hyppigste kation, men slet ikke i de mængder, du snakker om her.
> Selvfølgelig kan du måle store mængder salt i vandet, når du nærmer dig
> havet, men så taler man jo heller ikke om ferskvand længere.
>
> Hvis du vil læse lidt om emnet, så kan jeg anbefale: "Handbuch
> Aquarienwasser" af Hanns-J. Krause udgivet af bede-Verlag.
>
> plesner



Plesner (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Plesner


Dato : 20-07-03 16:52

> fiskene har altid f.eks flaggelater i tarmene som kan bryde igennem
> ved f.eks stress dette hjælper man med at holde i skak med salt som en
> naturlig del af miljøet.

Hvad med at holde det i skak ved at give fiskene forhold, hvor de ikke
bliver stresset eller på anden vis svækket ? Jeg er ikke utilbøjelig til at
tro, at det unaturligt høje indhold af salt kan virke stressende i sig selv
og som sådan mere end ophæve den ønskede positive effekt.

> Så jo,det er en rigtig god ide hvis man har
> fintfølende fisk. Der kan nævnes Tropheus,Optalmotilapia og mange
> andre.

Jeg har haft mange forskellige fisk gennem årene og har aldrig tilsat salt
til vandet som en forebyggende foranstaltning - og jeg har haft min andel
af 'fintfølende' fisk.

plesner

Jan Bøgh (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 21-07-03 11:32

Pernille wrote:
> Det er aldrig en dårlig ide at efterligne de naturlige forhold for
> fiskene.

....og hertil hører at man IKKE tilsætter kogesalt til ferskvandsakvarier.

Tilsyneladende er der en alminelig udbredt myte om vidunderligheden af at
tilsætte salt til ferskvand. På den anden side er der jo også en hel del,
der tror at sorte katte varsler ulykke - det har vist altid været svært at
aflive troen på trolde, nisser, woodoo og anden galskab.

vh
Jan



Jesper Buch (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Buch


Dato : 20-07-03 16:20

"Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1a9b9d$0$13219$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg fortsætter fuldstændig uændret. samme mængde ved vandskifte. Så bliver
> det stille og roligt udfaset. Nævnes bør vel at jeg altid kører med salt i
> baljen. Typisk hælder jeg 150-200 gr i ved hvert vand skifte da det
> forebygger en masse sygdomme effektivt. 1 gr pr liter er ikke ret meget
jeg
> tror ikke engang at du vil kunne smage det.

Jeg kan godt smage 1 gram salt i 1 liter vand.

> I naturen er der masser af salt i ferskvand.

Det afhænger vel af hvor.

> VH Bo
>
> --
>
> "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:FrtSa.22471$Kb2.1261672@news010.worldonline.dk...
> > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3f1a4bf5$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > Ingen problemer. Der bliver ikke noget at se. Det eneste der sker er
at
> > let
> > > svampeangreb, rifter og bidsår bliver renset så det har nemmere ved at
> > hele
> > > op. Iøvrigt er 1 g. fint salt ikke ret meget. 1 tsk. er ca. 5 gr.
> >
> > Hvorlænge lade du så det stå på ? ind til næste vandskifte ? skifter
> du
> > så mere vand ?
> >
> >
> > > VH
> > >
> > > Bo
> > >
> > > --
> > >
> > > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > news:BofSa.22352$Kb2.1235541@news010.worldonline.dk...
> > > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > > news:3f1823b6$0$13234$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > > Jo, i opholdsakvariet da man ellers ikke får behandlet
svampesporer
> i
> > > > > omgivelserne. Denne metode kan også med held benyttes ved bidsår
og
> > > andre
> > > > > småskader.
> > > >
> > > > Du skriver 1 gram salt pr. liter vand
> > > >
> > > > Hvad med planter, snegle og biologisk materiale i pumpen . . .
hvordan
> > har
> > > > de det med 1 gram salt pr. liter vand ?
> > > >
> > > > > MVH
> > > > >
> > > > > Bo
> > > > >
> > > > > --
> > > > >
> > > > > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > > > news:znVRa.21988$Kb2.1164850@news010.worldonline.dk...
> > > > > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > > news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > > > > Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> > > > > > > Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> > > > > > > Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> > > > > > > Held og lykke
> > > > > >
> > > > > > Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?
> > > > > >
> > > > > > >
> > > > > > > VH Bo
> > > > > > >
> > > > > > > --
> > > > > > >
> > > > > > > "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > > > news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > > > > > > > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre
fisk,
> > nu
> > > > har
> > > > > > min
> > > > > > > > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området
> omkring
> > > > > > rygfinnen,
> > > > > > > > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid,
der
> er
> > > > ingen
> > > > > > > andre
> > > > > > > > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske
ud.
> > > > > > > > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser og
> > > drøner
> > > > > > rundt
> > > > > > > > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den
> > gemmer
> > > > sig
> > > > > > (som
> > > > > > > > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er
> > > > pragtsmerligerne
> > > > > > lidt
> > > > > > > > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een
> stor
> > > hvid
> > > > > > plet
> > > > > > > > kan være modtages gerne.
> > > > > > > >
> > > > > > > > Hilsen Bo
> > > > > > > >
> > > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > > >
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Pernille (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 20-07-03 16:39

Ja selvfølgelig. Nogen steder er der mere end andre. men jeg tror ikke man
kan finde et hvor der ikke er salt i.
Derfor skrev jeg også i mit oprindelige svar "prøv dig frem".

VH Bo

--

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:QoySa.22562$Kb2.1270686@news010.worldonline.dk...
> "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f1a9b9d$0$13219$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Jeg fortsætter fuldstændig uændret. samme mængde ved vandskifte. Så
bliver
> > det stille og roligt udfaset. Nævnes bør vel at jeg altid kører med salt
i
> > baljen. Typisk hælder jeg 150-200 gr i ved hvert vand skifte da det
> > forebygger en masse sygdomme effektivt. 1 gr pr liter er ikke ret meget
> jeg
> > tror ikke engang at du vil kunne smage det.
>
> Jeg kan godt smage 1 gram salt i 1 liter vand.
>
> > I naturen er der masser af salt i ferskvand.
>
> Det afhænger vel af hvor.
>
> > VH Bo
> >
> > --
> >
> > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:FrtSa.22471$Kb2.1261672@news010.worldonline.dk...
> > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:3f1a4bf5$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > Ingen problemer. Der bliver ikke noget at se. Det eneste der sker er
> at
> > > let
> > > > svampeangreb, rifter og bidsår bliver renset så det har nemmere ved
at
> > > hele
> > > > op. Iøvrigt er 1 g. fint salt ikke ret meget. 1 tsk. er ca. 5 gr.
> > >
> > > Hvorlænge lade du så det stå på ? ind til næste vandskifte ?
skifter
> > du
> > > så mere vand ?
> > >
> > >
> > > > VH
> > > >
> > > > Bo
> > > >
> > > > --
> > > >
> > > > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > > news:BofSa.22352$Kb2.1235541@news010.worldonline.dk...
> > > > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > news:3f1823b6$0$13234$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > > > Jo, i opholdsakvariet da man ellers ikke får behandlet
> svampesporer
> > i
> > > > > > omgivelserne. Denne metode kan også med held benyttes ved bidsår
> og
> > > > andre
> > > > > > småskader.
> > > > >
> > > > > Du skriver 1 gram salt pr. liter vand
> > > > >
> > > > > Hvad med planter, snegle og biologisk materiale i pumpen . . .
> hvordan
> > > har
> > > > > de det med 1 gram salt pr. liter vand ?
> > > > >
> > > > > > MVH
> > > > > >
> > > > > > Bo
> > > > > >
> > > > > > --
> > > > > >
> > > > > > "Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > > > > news:znVRa.21988$Kb2.1164850@news010.worldonline.dk...
> > > > > > > "Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > > > news:3f181b56$0$13222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > > > > > > Hvis den er ligesom lidt vattet kan det være svamp.
> > > > > > > > Behandles nemt og billigt med groft køkken salt.
> > > > > > > > Selv bruger jeg 1kg til 1000L. Men prøv dig frem.
> > > > > > > > Held og lykke
> > > > > > >
> > > > > > > Vel ikke behandling med salt i opholdsakvariet ?
> > > > > > >
> > > > > > > >
> > > > > > > > VH Bo
> > > > > > > >
> > > > > > > > --
> > > > > > > >
> > > > > > > > "Bo" <flinkeboxxx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > > > > > > > news:A8TRa.21951$Kb2.1152540@news010.worldonline.dk...
> > > > > > > > > jeg har 5 pragt og 4 grønne smerlinger og en smule andre
> fisk,
> > > nu
> > > > > har
> > > > > > > min
> > > > > > > > > ene grønne smerling fået en "hvid plet" på hele området
> > omkring
> > > > > > > rygfinnen,
> > > > > > > > > faktisk er det ca halvdelenaf ryggen der er blevet hvid,
> der
> > er
> > > > > ingen
> > > > > > > > andre
> > > > > > > > > fisk med pletter eller lignende, alle ser raske og friske
> ud.
> > > > > > > > > Den ser ikke ud til at være mærket af pletten, den spiser
og
> > > > drøner
> > > > > > > rundt
> > > > > > > > > som de andre, det er dog svært at se pletten tæt på da den
> > > gemmer
> > > > > sig
> > > > > > > (som
> > > > > > > > > de andre grønne) bare man nærmer sig akvariet (så er
> > > > > pragtsmerligerne
> > > > > > > lidt
> > > > > > > > > sjovere, de er næsten håndtamme). ideer til hvad sådan een
> > stor
> > > > hvid
> > > > > > > plet
> > > > > > > > > kan være modtages gerne.
> > > > > > > > >
> > > > > > > > > Hilsen Bo
> > > > > > > > >
> > > > > > > > >
> > > > > > > >
> > > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > > >
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste