/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Cylinder / Stempel "ringer"
Fra : Michael H. Madsen


Dato : 18-07-03 11:27

Hej.

Jeg har på min Puch Maxi (K) fået en lidt mærkelig mis-lyd efter jeg har
haft stempel og cylinder pillet af.

Om lyden var der før er jeg ikke helt sikker på, men da lagde jeg i hvert
fald ikke mærke til det. (Har kun haft den kort tid)

Men når den køre i tomgang er er ikke noget at bemærke. Men giver man den så
1/3 gas ca. så kommer der er underlig "ringe"-lyd, fuldstændig som om at der
sidder en stykke løst metal og rasler på motoren. Lytter man efter lyder det
meget sansynligt som om det er stempel / cylinder som lyden kommer fra.

Ved fuld gas kan man ikke høre det så tydeligt, men så kommer der hakke-lyde
i stedet for. Som om stemplet sætter sig en lille smule fast på en kant
engang imellem. Eller noget rasler rundt i en kasse.

Alt er tjekket uden at finde noget.

Nogen idé om hvad det kan være?

Mvh. Michael.



 
 
Hekto (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-07-03 11:47

In article <nUPRa.21897$Kb2.1138249@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> Alt er tjekket uden at finde noget.
>
> Nogen idé om hvad det kan være?
>
Slidte/knækkede ringe (det sidste - AVS! så se hellere efter)

Stemplet slår mod cylindervæggen, hvilket er helt normalt, da der skal
være plads til temperaturudvidelse.
De fleste 2T'ere har den ringelyd, med mindre de har Nicasil-cylinder
og vandkøling, da man da kan køre med meget små tolerancer (typisk
til race - ikke til knallert).
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Michael H. Madsen (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael H. Madsen


Dato : 18-07-03 12:12

Har checket ringe osv. intet at se. Pænt og flot.

Jeg skyder på det du sagde med temperaturudvidelse så.

Men den lyder ikke sund.

Takker.

Michael.




"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1981ee84b47d261f98991b@news.cybercity.dk...
> In article <nUPRa.21897$Kb2.1138249@news010.worldonline.dk>,
> mhm@mail.dk says...
> > Alt er tjekket uden at finde noget.
> >
> > Nogen idé om hvad det kan være?
> >
> Slidte/knækkede ringe (det sidste - AVS! så se hellere efter)
>
> Stemplet slår mod cylindervæggen, hvilket er helt normalt, da der skal
> være plads til temperaturudvidelse.
> De fleste 2T'ere har den ringelyd, med mindre de har Nicasil-cylinder
> og vandkøling, da man da kan køre med meget små tolerancer (typisk
> til race - ikke til knallert).
> --
> Brian/Hekto
>
> Suzuki LS650 + GS450E
> Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?



Niels Skaaning (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 18-07-03 12:25

Michael H. Madsen wrote:
> Har checket ringe osv. intet at se. Pænt og flot.
>
> Jeg skyder på det du sagde med temperaturudvidelse så.
>
> Men den lyder ikke sund.
>
> Takker.
>
> Michael.

Har du gjort noget ved cylinderen? Det kunne være ringene, der hænger
fast i en port.

NS


Michael H. Madsen (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael H. Madsen


Dato : 18-07-03 12:53

Der er lavet 2 små hakker i stemplet men uden nogen særlig virkning, og så
er ringene vist nok udviede en lille smule, men det var nu mere for at få
dem på stemplet.

Og de sidder også rigtigt nok med låsene / åbningerne ned af mod
udstødningen. Så de skulle ikke kunne ramme på noget.

Eller hvad?

Michael.


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3F17D900.2060002@hotmail.com...
> Michael H. Madsen wrote:
> > Har checket ringe osv. intet at se. Pænt og flot.
> >
> > Jeg skyder på det du sagde med temperaturudvidelse så.
> >
> > Men den lyder ikke sund.
> >
> > Takker.
> >
> > Michael.
>
> Har du gjort noget ved cylinderen? Det kunne være ringene, der hænger
> fast i en port.
>
> NS
>



Hekto (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-07-03 13:01

In article <V8RRa.21915$Kb2.1142853@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> Der er lavet 2 små hakker i stemplet men uden nogen særlig virkning, og så
> er ringene vist nok udviede en lille smule, men det var nu mere for at få
> dem på stemplet.
>

His een eller begge sider er blevet kortere, er der mindre styr på
stemplet, hvorfor det kan 'kæntre' lidt omkring dødpunkterne.
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Michael H. Madsen (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael H. Madsen


Dato : 18-07-03 13:10

Hmm... Jaaa.... Men kortere er det ved ikke lige frem blevet, jeg har bare
lavet 2 hakker der hvor åbningerne er.

Stemplet har stadig samme længde. Jeg har ikke kørt hele flanken ned, kun 2
hakker ved indsugning og udstødning.

Michael.


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1981ffe0daecd75898991d@news.cybercity.dk...
> In article <V8RRa.21915$Kb2.1142853@news010.worldonline.dk>,
> mhm@mail.dk says...
> > Der er lavet 2 små hakker i stemplet men uden nogen særlig virkning, og

> > er ringene vist nok udviede en lille smule, men det var nu mere for at

> > dem på stemplet.
> >
>
> His een eller begge sider er blevet kortere, er der mindre styr på
> stemplet, hvorfor det kan 'kæntre' lidt omkring dødpunkterne.
> --
> Brian/Hekto
>
> Suzuki LS650 + GS450E
> Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?



Hekto (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-07-03 13:18

In article <qoRRa.21920$Kb2.1144093@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> Hmm... Jaaa.... Men kortere er det ved ikke lige frem blevet, jeg har bare
> lavet 2 hakker der hvor åbningerne er.
>
> Stemplet har stadig samme længde. Jeg har ikke kørt hele flanken ned, kun 2
> hakker ved indsugning og udstødning.
>
>
Ved udstødningen?????????????

Enten drejer man 2, 3, 4 eller måske 5mm af hele vejen rundt, eller
også fjerner man et tilsvarende stykke af skørtet i indsugningssiden!!
Det har ingen mening at gøre det i udstødningssiden, og i værdste fald
giver det problemer.
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Michael H. Madsen (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael H. Madsen


Dato : 18-07-03 13:31

Ja altså både indsugning og udstødning.

Tager man og fjerner 5mm hele vejen rundt, så tager du jo også 5mm ved
udstødning, vel det samme som hvis man som mig kun fjerner 5mm ved
indsugning og udstødning...? Eller hu?

Michael.


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.198203fc96a7c9c198991e@news.cybercity.dk...
> In article <qoRRa.21920$Kb2.1144093@news010.worldonline.dk>,
> mhm@mail.dk says...
> > Hmm... Jaaa.... Men kortere er det ved ikke lige frem blevet, jeg har
bare
> > lavet 2 hakker der hvor åbningerne er.
> >
> > Stemplet har stadig samme længde. Jeg har ikke kørt hele flanken ned,
kun 2
> > hakker ved indsugning og udstødning.
> >
> >
> Ved udstødningen?????????????
>
> Enten drejer man 2, 3, 4 eller måske 5mm af hele vejen rundt, eller
> også fjerner man et tilsvarende stykke af skørtet i indsugningssiden!!
> Det har ingen mening at gøre det i udstødningssiden, og i værdste fald
> giver det problemer.
> --
> Brian/Hekto
>
> Suzuki LS650 + GS450E
> Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?



Hekto (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-07-03 14:24

In article <qIRRa.21923$Kb2.1145229@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> Tager man og fjerner 5mm hele vejen rundt, så tager du jo også 5mm ved
> udstødning, vel det samme som hvis man som mig kun fjerner 5mm ved
> indsugning og udstødning...? Eller hu?
>

Ja. Spørgsmålet er bare om du så har taget for meget af?

Du kan kontrollere ved at sætte teplet i cylinderen, og placere det i
top. Så må nederste kant af stemplet ikke åbne ud til
udstødningsporten.

Omvendt kan du sætte stemplet i, gøre det samme, og så se hvor meget
du kan tillade dig at fjerne.
Det er dog ikke altid at det er optimalt at fjerne alt hvad men kan.
Hellere snuppe 1 mm ad gangen og se om det giver en forbedring.
På et tidspunkt kan man ikke opnå mere, og så stopper man der.
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Michael H. Madsen (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael H. Madsen


Dato : 18-07-03 14:33

Jeg tror nu ikke jeg har taget for meget. Det er meget lidt. 4mm tror jeg.
Jeg har læst et sted at man MAX må tage 1cm, for ellers sker det du snakker
om med at den ikke lukker af osv. Men jeg checker det lige. Den køre nu
ellers fint nok, lyder bare ikke godt.

Michael.


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1982135c93e12ea8989920@news.cybercity.dk...
> In article <qIRRa.21923$Kb2.1145229@news010.worldonline.dk>,
> mhm@mail.dk says...
> > Tager man og fjerner 5mm hele vejen rundt, så tager du jo også 5mm ved
> > udstødning, vel det samme som hvis man som mig kun fjerner 5mm ved
> > indsugning og udstødning...? Eller hu?
> >
>
> Ja. Spørgsmålet er bare om du så har taget for meget af?
>
> Du kan kontrollere ved at sætte teplet i cylinderen, og placere det i
> top. Så må nederste kant af stemplet ikke åbne ud til
> udstødningsporten.
>
> Omvendt kan du sætte stemplet i, gøre det samme, og så se hvor meget
> du kan tillade dig at fjerne.
> Det er dog ikke altid at det er optimalt at fjerne alt hvad men kan.
> Hellere snuppe 1 mm ad gangen og se om det giver en forbedring.
> På et tidspunkt kan man ikke opnå mere, og så stopper man der.
> --
> Brian/Hekto
>
> Suzuki LS650 + GS450E
> Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?



Jante (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 18-07-03 13:26


"Michael H. Madsen" skrev:
>
> Og de sidder også rigtigt nok med låsene / åbningerne ned af mod
> udstødningen. Så de skulle ikke kunne ramme på noget.
>
> Eller hvad?
>

På de fleste motorer, incl. en gl. Maxi-motor, jeg har liggende,
skal stempelringsstyrene vende mod indsugningssiden.
Ofte er der en pil på stempeltoppen - den skal vende mod
udstødningsporten.

J.L.


Michael H. Madsen (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael H. Madsen


Dato : 18-07-03 13:35

Ja, og hvis jeg vender stemplet med pil ned af mod udstødningen som det
skal, så sidder stempel-rings-låsene også længest ned mod udstødningen, og
ikke mod indsugning som du siger. Så passer stemplet jo ikke til din teori?

Michael.

"Jante" <make@my.day> skrev i en meddelelse
news:bf8p0c$p6k$1@dknews.tiscali.dk...
>
> "Michael H. Madsen" skrev:
> >
> > Og de sidder også rigtigt nok med låsene / åbningerne ned af mod
> > udstødningen. Så de skulle ikke kunne ramme på noget.
> >
> > Eller hvad?
> >
>
> På de fleste motorer, incl. en gl. Maxi-motor, jeg har liggende,
> skal stempelringsstyrene vende mod indsugningssiden.
> Ofte er der en pil på stempeltoppen - den skal vende mod
> udstødningsporten.
>
> J.L.
>



Jante (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 19-07-03 05:28


"Michael H. Madsen" <skrev:
> Ja, og hvis jeg vender stemplet med pil ned af mod udstødningen som det
> skal, så sidder stempel-rings-låsene også længest ned mod udstødningen, og
> ikke mod indsugning som du siger. Så passer stemplet jo ikke til din teori?
>

Det er nu ikke teori, men bygger på mange års praktisk erfaring,
men selvfølgelig forekommer der undtagelser, derfor skrev jeg:
"på de fleste motorer". Det vigtige er, at du har sikret dig,
at stempelringene ikke kan gribe fat i portenes kanter.

Et andet forslag kunne være tændingen, hvis der er stillet på den.
Jeg har i nogle få tilfælde oplevet en ringlende lyd, der godt kan
minde lidt om din beskrivelse, ved for høj tænding.

J.L.


Calle. (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 18-07-03 15:42

Michael H. Madsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har på min Puch Maxi (K) fået en lidt mærkelig mis-lyd efter jeg
> har haft stempel og cylinder pillet af.
>
> Om lyden var der før er jeg ikke helt sikker på, men da lagde jeg i
> hvert fald ikke mærke til det. (Har kun haft den kort tid)
>
> Men når den køre i tomgang er er ikke noget at bemærke. Men giver man
> den så 1/3 gas ca. så kommer der er underlig "ringe"-lyd, fuldstændig
> som om at der sidder en stykke løst metal og rasler på motoren.
> Lytter man efter lyder det meget sansynligt som om det er stempel /
> cylinder som lyden kommer fra.
>
> Ved fuld gas kan man ikke høre det så tydeligt, men så kommer der
> hakke-lyde i stedet for. Som om stemplet sætter sig en lille smule
> fast på en kant engang imellem. Eller noget rasler rundt i en kasse.
>
> Alt er tjekket uden at finde noget.
>
> Nogen idé om hvad det kan være?
>
Har du husket at vende stemplet med pilet (på toppen af stemplet) nedad
mod udstødningsiden, ellers kan stempelringene godt få fat i en kant, så
de knækker med ødelagt stempel/cylinder til følge.

--
Calle



Gert kristensen (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Gert kristensen


Dato : 20-07-03 13:01

hvis man tænker sig lidt om så er det meget enkelt .. man må ikke kunne se
de låsetappe i stemplet gemmen udstødningsåbningen eller indsugningen og
så skal man være sikker på at de heller ikke rammer skyllekanalerne ...
det mest logiske er efter min mening at låse tappe skal vende mod
indsugning så låsetappene køer midt mellem skyllekanaler og indsugnings
hullet hvis man trækker 4 lige linier lodret ned gemmen cylinderen fra
kanten af skyllekanaler og til kanten af indsugning og da
indsugning hullet jo er meget mindre end udstødningskanalen er der
uvilkårlig mere styr på ringene nå de vender op af .. tager man disse ting
i betragtning skulle man nok kunne finde ud af at vende stemplet rigtig
,, dermed siger jeg ikke at det er sådan det skal vende på en maxi
... jeg har selv en af slagsen ... det er jo bare en teori
...

"Michael H. Madsen" <mhm@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:nUPRa.21897$Kb2.1138249@news010.worldonline.dk...
> Hej.
>
> Jeg har på min Puch Maxi (K) fået en lidt mærkelig mis-lyd efter jeg har
> haft stempel og cylinder pillet af.
>
> Om lyden var der før er jeg ikke helt sikker på, men da lagde jeg i hvert
> fald ikke mærke til det. (Har kun haft den kort tid)
>
> Men når den køre i tomgang er er ikke noget at bemærke. Men giver man den

> 1/3 gas ca. så kommer der er underlig "ringe"-lyd, fuldstændig som om at
der
> sidder en stykke løst metal og rasler på motoren. Lytter man efter lyder
det
> meget sansynligt som om det er stempel / cylinder som lyden kommer fra.
>
> Ved fuld gas kan man ikke høre det så tydeligt, men så kommer der
hakke-lyde
> i stedet for. Som om stemplet sætter sig en lille smule fast på en kant
> engang imellem. Eller noget rasler rundt i en kasse.
>
> Alt er tjekket uden at finde noget.
>
> Nogen idé om hvad det kan være?
>
> Mvh. Michael.
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste