Hår-spørgsmål - Sabina? :-)
Fra : Heidi

Dato : 18-07-03 09:43

Sabina, jeg har prøvet at kigge på din hårdoktor-side, men den
virker ikke, så jeg håber du (eller andre med forstand på hår)
læser med her...

Jeg kunne godt tænke mig at vide følgende - hvis man skal have
lysnet sit hår, kan det så lade sig gøre at farve det lysere, hvis
man i forvejen er blond, eller vil det bedste resultat være med
affarvning?
Hvis det kan lade sig gøre at farve det lysere (permanent farve),
så er det vel mere skånsomt end affarvning - eller hvad?
Kan man selv gøre det med nogle af de hårfarver man kan købe?
Eller er de kun til affarvning?
Hvis man kan, hvilke mærker vil du i så tilfælde anbefale?

Mit hår er på nuværende tidspunkt løselig "hjemmeaffarvet" med
sådan en spray man kan købe som skal sprøjtes i håret, og derefter
skal det tørres med hårtørrer, da selve varmen lysner det.
(Det er vist med noget kamille i).
Men det er en noget hård omgang for hovedbunden med al den
varme, så jeg tænkte om det var bedre med en farvning?

Håber du/i har nogle gode råd.
På forhånd tak

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-03 12:52

Heidi wrote:
> Sabina, jeg har prøvet at kigge på din hårdoktor-side, men den
> virker ikke, så jeg håber du (eller andre med forstand på hår)
> læser med her...

Mail mig lige med info om hvad der ikke virker på den side, please?

> Håber du/i har nogle gode råd.
> På forhånd tak

Jeg er sikker på at Sabina nok skal give dig et svar

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Heidi

Dato : 18-07-03 13:38

John Sahl wrote:

> Mail mig lige med info om hvad der ikke virker på den side, please?

Er hermed gjort.

> Jeg er sikker på at Sabina nok skal give dig et svar

Jeg venter i spænding

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-07-03 15:06

Heidi wrote:
> Sabina, jeg har prøvet at kigge på din hårdoktor-side, men den
> virker ikke, så jeg håber du (eller andre med forstand på hår)
> læser med her...

sorry der gik lidt tid..... havde lige noget jeg skulle ordne ;)

> [...]
> lysnet sit hår, kan det så lade sig gøre at farve det lysere, hvis
> man i forvejen er blond, eller vil det bedste resultat være med

det kan sagtens lade sig gøre at farve håret blondere..... men hvis dit
ønskeresultat er helt hvidt (altså lys lys lys blond) skal der nok en
afblejning til.........

> Hvis det kan lade sig gøre at farve det lysere (permanent farve),
> så er det vel mere skånsomt end affarvning - eller hvad?

det er _meget_ mere skånsomt med en lysfarvning... og det er klart det jeg
vil anbefale til en helfarvning.....

> Kan man selv gøre det med nogle af de hårfarver man kan købe?

det kan man godt, men det kan være tricky og ramme den rettee farve......

> Eller er de kun til affarvning?

nej de er ikke ;)

> Hvis man kan, hvilke mærker vil du i så tilfælde anbefale?

der er ikke så voldsom stor forskel på farverne i dag...... bare gå uden om
afblejningerne.... dem kan du kende på at der i æsken findes en flaske med
væske og en pose med pulver.......
affavningerne har to tuper farve........

> [...]
> sådan en spray man kan købe som skal sprøjtes i håret, og derefter
> skal det tørres med hårtørrer, da selve varmen lysner det.

jeg kender ikke det produkt, så umiddelbart vil jeg nu anbefale dig at gå
til en frisør og få dit hår lysfarvet....... dels fordi jeg ikke kender det
oprindelige produkt og dens virksomme stoffer, så du kan ende med nogle
rigtige underlige farver ( som grøn og lignende) i håret......
umiddelbart _tror_ jeg ikke det er et problem at gøre det selv.... men igen,
jeg kender ikke det tidligere produkt og tør derfor ikke spå om
resultatet.....

> Men det er en noget hård omgang for hovedbunden med al den
> varme, så jeg tænkte om det var bedre med en farvning?

varme kan du også bruge hvis du hjemmefarver...... men i en lidt blivere
udgave..... pak en pose og så et håndklæde om håret og gå med det den fulde
trækketid...... gerne en smule længere....

hvis dit hår er gyldenblond og du gerne vil have det så lyst som muligt, kan
det være en fordel at købe en platinblond farve og putte i...... det "grå" i
den platinblonde vil modvirke det gule i din naturlige farve......

> Håber du/i har nogle gode råd.

det var så hvad jeg umiddelbart havde at sige........ håber det kunne
hjælpe, ellers skriver du bare igen ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Kaare

Dato : 19-07-03 13:57

Der findes en dyr, men også god løsning hvis man vil undgå at have gult hår.

L'oreal laver en Shampoo der hedder "Silver", og den kan købes i der frisør
serie (og koster derfor en ond arm. Det den gør er, at den farver gult hår
lyst, og lyst hår gråt. Jeg har selv brugt den til at få helt lyst/gråt hår
efter affarvning til, undskyld mig udtrykket, pisgult.

I starten syntes jeg ikke det virkede, men så gjorde jeg det, at jeg som det
første om morgenen gjorde mit hår vådt, påførte shampooen, og derfter
børstede jeg tænder. Det vil sige det sad i i ca 3 min, og på den måde fik
jeg den ønskede effekt.

Håber det er moget du kan bruge til noget?!

Mvh K

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-07-03 14:22

Kaare wrote:
> [...]
> farver gult hår lyst, og lyst hår gråt. Jeg har selv brugt den til at
> få helt lyst/gråt hår efter affarvning til, undskyld mig udtrykket,

man kan få den "samme" shampoo inden for flere serier......
det er simpel farveteori ;)
silver shampooen indeholder lilla farve pigmenter der går ind og ophæver
gult.....
man kan opnå samme resultat med en sølvblond skyllefarve......

> [...]
> som det første om morgenen gjorde mit hår vådt, påførte shampooen, og
> derfter børstede jeg tænder. Det vil sige det sad i i ca 3 min, og på

det virker fint, men man skal også passe på med at gøre det selv, især ved
en hjemmefarve, for man kan risikere at den kun virker på enkelte dele af
håret og dermed farver noget at håret hvidt, og noget andet gult... man kan
endda risikere at noglet af det bliver lilla ;)
fordelen er dog at det er forholdsvis nemt at regulere..... man vasker bare
håret en masse gange i almindeligt shampoo ;)

Fra : Kaare

Dato : 20-07-03 08:39

> man kan få den "samme" shampoo inden for flere serier......
> det er simpel farveteori ;)

Oki - det vil jeg da gerne høre lidt mere om. Jeg vil da meget gerne spare
lidt penge :)

Mvh Kåre

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-07-03 10:49

Kaare wrote:

> Oki - det vil jeg da gerne høre lidt mere om. Jeg vil da meget gerne
> spare lidt penge :)

det eneste jeg kan anbefale dig er at gå lidt ud omkring og kigge.....
nu ved jeg ikke hvad det er for en shampoo du nævner, men jeg kan huske fra
min tid i salonen, hvor vi havde en lignende shampoo der kun kostede omkring
69 kr..... det skal lige siges at det altså er et par år siden ;)
fordelen er jo også at man ikke skal bruge shampooen hver dag, men kun hver
anden dag, eller en gang om gen ( afhængig af hvor intenst det gule skær
er)...
produktet er fra loreal og serien hedder Gloss-color.... jeg ved ikke om det
er den du tænker på.....

man kan også gøre det mere "permanent" med en skyllefarve hos frisøren i en
sølvhvid, til at ophæve det gule...... den skulle gerne kunne holde mindst 6
uger ;) men er jo så lidt dyrere ;)

Fra : Heidi

Dato : 25-07-03 08:55

Sabina Hertzum wrote:

Ja bare fordi man holder et par dages ferie og ikke lige
får svaret, så er meddelelsen udløbet

Nå, men jeg siger i hvert fald mange tak for dine svar og råd.

Så er der kun lige en sidste ting jeg vil spørge om.
Jeg tror nok jeg har bestemt mig til at prøve kun med
farve til håret (altså ingen affarvning) - men vil så prøve
lidt det samme som du foreslog med affarvning, nemlig
at putte farven på en kam og køre det igennem håret i
flere lag, sådan at der kommer reflekser i stedet for at
farve hele håret. Forhåbentlig vil det kunne lade sig
gøre uden de store problemer, når jeg får en til at
hjælpe mig.

Mht. det affarvningsmiddel jeg selv har brugt (spray), så
får du lige ingredienslisten her, hvis du gider kigge på den:

Aqua, alchohol denat, hydrogen peroxide, anthemis nobilis
(chamomile extract), laureth-4, citric acid, polysorbate-20,
phenacetin, sodium stannate.

Jeg håber du kan få lidt ud af det, og evt. fortælle om det
giver risiko for misfarvninger, hvis jeg bruger hårfarve oven
i det.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-07-03 10:39

Heidi wrote:
> Sabina Hertzum wrote:
>
> Ja bare fordi man holder et par dages ferie og ikke lige
> får svaret, så er meddelelsen udløbet

hvis du vil læse den alligevel, kan du prøve at søge efter den på
google....... der udløber de ikke ;)

> Nå, men jeg siger i hvert fald mange tak for dine svar og råd.

sure thing ;)

> [...]
> farve hele håret. Forhåbentlig vil det kunne lade sig
> gøre uden de store problemer, når jeg får en til at

bare sørg for at der ikke kommer for meget på kammen af gangen.... så
hellere dyppe og trække flere gange i samme tot...... jo mere du har på
kammen, jo større er risikoen for at det klatter og det er temmelig
ucharmerende i håret ;)

> [...]
>
> Jeg håber du kan få lidt ud af det, og evt. fortælle om det
> giver risiko for misfarvninger, hvis jeg bruger hårfarve oven

umiddelbart set det ikke ud til at der er noget der skulle kunne skabe
misfarvninger..... de aktive ingredienser er brintoverilte og camille, der
ved varme påvirkningen skaber en gylden farve på håret.....

det jeg var nærvøs for var ting som klor og lignende stoffer.....

Fra : Heidi

Dato : 25-07-03 11:10

Sabina Hertzum wrote:

> hvis du vil læse den alligevel, kan du prøve at søge efter den på
> google....... der udløber de ikke ;)

Jeg ved det godt, men jeg gad ikke kigge, så jeg tog den
efter hukommelsen

> [...]
> hellere dyppe og trække flere gange i samme tot...... jo mere du har
> på kammen, jo større er risikoen for at det klatter og det er temmelig

Ok, det vil jeg indprente min søster, som sandsynligvis er den der
kommer til at hjælpe.

> [...]
> håret.....
>
> det jeg var nærvøs for var ting som klor og lignende stoffer.....

Fint - så vover jeg pelsen, når jeg kommer et eller andet sted hen
hvor de har hårfarve.

Igen, tusind tak for hjælpen

Fra : Heidi

Dato : 19-07-03 18:28

Sabina Hertzum wrote:

> sorry der gik lidt tid..... havde lige noget jeg skulle ordne ;)

Det behøver du skam ikke undskylde - det er jo ikke nogen
hastesag, og desuden er der jo heller ingen der får penge
for det her, så forlange et svar kan man jo ikke - kun håbe

> det kan sagtens lade sig gøre at farve håret blondere..... men hvis
> dit ønskeresultat er helt hvidt (altså lys lys lys blond) skal der
> nok en afblejning til.........

Det skal ikke være helt hvidt - kun nogle tonere lysere (det kan
selvfølgelig være svært for dig at vide hvor lyst det så er, når
du ikke har set min hårfarve, men jeg tror det beskrives sådan
noget i retning af askeblond).

> det er _meget_ mere skånsomt med en lysfarvning... og det er klart
> det jeg vil anbefale til en helfarvning.....

Det var også det jeg regnede med.

> det kan man godt, men det kan være tricky og ramme den rettee
> farve......

Det betyder såmænd heller ikke så meget, bare det ikke bliver
alt for lyst, og at det ikke bliver gult eller misfarvet.

> [...]
> en flaske med væske og en pose med pulver.......
> affavningerne har to tuper farve........

Dvs. jeg kan sagtens "nøjes" med en af de farver man kan købe
i supermarkeder eller hos Matas? Eller kan man mon købe noget
hos frisører, som er bedre?

> [...]
> ikke kender det oprindelige produkt og dens virksomme stoffer, så du
> kan ende med nogle rigtige underlige farver ( som grøn og lignende) i

Ville det hjælpe hvis jeg skrev ingredienslisten?

> varme kan du også bruge hvis du hjemmefarver...... men i en lidt
> blivere udgave..... pak en pose og så et håndklæde om håret og gå med
> det den fulde trækketid...... gerne en smule længere....

Hvad bevirker varmen her? Bare at farven nemmere tager fat,
eller hvad?

> [...]
> muligt, kan det være en fordel at købe en platinblond farve og putte
> i...... det "grå" i den platinblonde vil modvirke det gule i din

Igen, det skal ikke være helt vildt lyst, men bare væk fra den,
efter min mening, lidt kedelige farve det har fra naturen.

> det var så hvad jeg umiddelbart havde at sige........ håber det kunne
> hjælpe, ellers skriver du bare igen ;)

Det var i hvert fald en start - mangler lige at spørge om følgende:
Hvis jeg nu køber noget farve og farver hele håret første gang, og
så efterfølgende kun farver det der vokser ud, feks. med en pensel
(jeg gør det på min søster, som bliver farvet mørk, men princippet
er vel det samme), vil det så være en fordel, så hele håret ikke får
farve igen? Hvis man farver hele håret flere gange, bliver det så
ikke lysere for hver gang, eller hvordan?
Hvis jeg kun farver det nye hår med penslen skulle det jo nødig
blive sådan at man kan se hvor det "overlapper", hvis du forstår
hvad jeg mener.

Tusind tak for dit svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-07-03 02:10

Heidi wrote:

> Det behøver du skam ikke undskylde - det er jo ikke nogen
> hastesag, og desuden er der jo heller ingen der får penge
> for det her, så forlange et svar kan man jo ikke - kun håbe

nå ja, men når der er noget der er møntet delvist på mig skulle jeg jo gerne
reagere ;)

> [...]
> selvfølgelig være svært for dig at vide hvor lyst det så er, når
> du ikke har set min hårfarve, men jeg tror det beskrives sådan

altså med et svagt koldt skær ( mere gråligt end gyldent hvis vi snakker
nuancer?)
hvis det er tilfældet er du ret heldig.... så er det forholdsvis nemt at
undgå den pisgule farve*G* da den ikke eksisterer voldsomt meget i dit hår i
forvejen.......

> Det betyder såmænd heller ikke så meget, bare det ikke bliver
> alt for lyst, og at det ikke bliver gult eller misfarvet.

det kommer jo så an på hvad der er alt for lyst...... og om du er ude efter
noget der giver lidt spil.......

> Dvs. jeg kan sagtens "nøjes" med en af de farver man kan købe
> i supermarkeder eller hos Matas? Eller kan man mon købe noget
> hos frisører, som er bedre?

jeg mener ikke at der er nogle af de mærker frisørerne har der kan lysne...
det er primært skyllefarver, da det næsten ikke kan gå galt..... så ja,
matas eller føtex er et udemærket bud ;)

> Ville det hjælpe hvis jeg skrev ingredienslisten?

det jeg er bange for er hvis det indeholdt store mængder af et eller andet
kemisk der i sammenhold med ammoniakken i den kommende farve kan skabe en
misfarve......
men prøv bare med listen... det kan være jeg kan gennemskue den ;)

> Hvad bevirker varmen her? Bare at farven nemmere tager fat,
> eller hvad?

varmen gør at lysningsprocessen virker hurtigere....
der er groft fortalt tre stadier i en farvning.....
1. hvor håret åbnes og lysnes
2. hvor håret indfarves
3. hvor håret lukkes og plejes....
tilføjer du varme til processen så åbnes håret hurtigere, og dermed kan de
lysnene kemikalier trænger hurtigere og dybere ind i hårets naturlige
pigmenter og dermed gøre håret 1-1½ tone lysere end uden varmen......

> Igen, det skal ikke være helt vildt lyst, men bare væk fra den,
> efter min mening, lidt kedelige farve det har fra naturen.

her viljeg lige skyde en bemærkning ind...... den kønneste farve man kan få
er hvis der er lidt spil i det..... det kan være svært at opnå i et
helfarvet hår, derfor kan det faktisk være en god ide at få en veninde til
at lave et par lyse reflekser bare på overfladen af håret, med lidt
afblejning.......
det kan gøres ved at en smule afblejning blandes i en skål, og man påfører
det enden af en kam, som så trækkes igennem håret på højkant, fra toppen og
hele vejen ned til spidserne ( i det tørre satte hår), indtil man har opnået
det antal reflekser man synes er nødvendigt..... oftest er det rigeligt med
4-5 baner i hver side og måske 6 -7 på baghovedet......
man skal holde øje med dem, for de skal kun lige knække farven sådan at den
afviger en smule fra de andre hår...... ofte skal der ikke mere end 10-15
minutter til i et lyst hår.......
det kan være svært at gøre pænt, men hvis man tager lidt af gangen og så
hellere tage den samme bane flere gange med en smule afblejning på kammen
( naturligvis fra hvor striben stopper, ikke fra toppen hver gang) så kan
det godt blive ok......
bare sørg for at starte foran ørerne i begge sider, og arbejd jer bagud
indtil i rammer baghovedet..... på den måde får de totter der fik påført
først, den største lysning, og dermed den største effekt......

> [...]
> farve igen? Hvis man farver hele håret flere gange, bliver det så
> ikke lysere for hver gang, eller hvordan?

hvis du bruger en lysningsfarve, og bruger den _samme_ farvetype og mærke og
tone igen og igen, skulle det ikke skabe noget overlap...... det bliver kun
aktuelt hvis du fra gang til gang vælger en anden farvetone.... så sørg for
at gemme kasserne eller ihvertfald toppen af kassen...... sådan at du er
sikker på at få den rette farve fra gang til gang...

> Hvis jeg kun farver det nye hår med penslen skulle det jo nødig
> blive sådan at man kan se hvor det "overlapper", hvis du forstår
> hvad jeg mener.

i know ;)
hvis du vil gøre det som beskrevet ( klart den bedste metode) så kan du jo
også sagtens bruge den samme flaske beice og tupe farve over et par
gange..... dvs kun blande ca halvdelen af det der er i flaskerne og gemme
resten til næste gang..... det gør det jo også billigere :)
du må bare ikke blande det sammen og gemme det, for så mister det
effekten...
jo hurtigere det kommer i efter det er blandet jo mere effektivt er