Blødt vand, i lille lejlighed?
Fra : tarzan

Dato : 16-07-03 10:25

Hej derude!

Jeg skal til at anskaffe mig et discus/dværg-cichlide akvarium, og har lige
et spørgsmål.

Jeg kunne god tænke mig at give mine fisk blødt vand, med et osmoseanlæg
(blandet med "normalt" vand)
Hvad gør folk, som ikke bor i hus, og ikke har store rum til at opbevare
blødt vand? At skaffe 100liter vand hver uge (50% osmose/50% normalt) er en
hel del ;)

Lad mig høre jeres erfaringer! :)

Henrik Rask

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-07-03 10:35

tarzan <tarzan@jungle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bf35m7$17ip$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
opbevare
> blødt vand? At skaffe 100liter vand hver uge (50% osmose/50% normalt)

Hvad er det som du synes er ret meget??

Hvor stort er det akvarie som du vil stille op??

Der er intet problem i at lave 50 liter osmose vand, det behøver ikke
tage mere end 10-12 timer med et anlæg der
giver 80-90 liter i døgnet.
Få fat i nogle hvide plast dunke, á 25 liter. det klarer problemmet.
Der er et alternativ, under dit akvarie, det bord akvariet skal stå
på, laver du således at der er plads til en hylde under akvariet.
Her stiller du et akvarie med det rum indhold du har plads til, f.eks
100 liter. Osmose anlæget slutter du til vand, f.eks der hvor toiletet
får vand, eller under vask til opvasker. mulighederne er flere. Selvom
anlægget kommer til at stå nogle meter fra akvariet, kan du bare føre
slangen fra anlægget til akvariet. den slange du skal bruge er en
såkaldt trykslange, en hård bøjelig plastslange, du fæstner slange med
almindelige kabelclips, langs fodpaneler og lign. Vandet fra det
nederste akvarie får du sendt videre ved hjælp af en lille cirkulation
pumpe, husk blot at den skal have tryk nok på til at løfte vandet op.

Jeg har selv mit osmose anlæg installeret på den måde. Blot blander jeg
ikke vandet, men bruger det "rent", da jeg har saltvand.

Carsten

Fra : tarzan

Dato : 16-07-03 11:49

> Hvad er det som du synes er ret meget??

100 Liter vand.. det er da ret meget at skulle opbevare i en lejlighed!

> Hvor stort er det akvarie som du vil stille op??

300 Liter

> Der er intet problem i at lave 50 liter osmose vand, det behøver ikke
> tage mere end 10-12 timer med et anlæg der
> giver 80-90 liter i døgnet.
> Få fat i nogle hvide plast dunke, á 25 liter. det klarer problemmet.

Ja, det kunne man selvfølgelig.. der skal jo kun 2 dunke til (50 liter
osmose-vand + 50 normalt = 100liter)

Måske kan man lave dette under sin køkkenvask ? Må jeg lige fundere lidt
over..

> [...]
>
> Jeg har selv mit osmose anlæg installeret på den måde. Blot blander jeg
> ikke vandet, men bruger det "rent", da jeg har saltvand.

Dette er desværre ikke en mulighed for mig. Jeg bygger mit akvarium på nogle
leca blokke, så der er ikke plads..

Mange tak for hjælpen, og dine ideer!

Henrik Rask

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 16-07-03 23:51

Hej Henrik,

> Jeg skal til at anskaffe mig et discus/dværg-cichlide akvarium, og har
lige
> et spørgsmål.

Skal det forstås som et kombineret discus og dværgcichlide akvarium? I så
fald...

> Jeg kunne god tænke mig at give mine fisk blødt vand, med et osmoseanlæg
> (blandet med "normalt" vand)

....skal du ikke bruge osmosevand for at opdrætte dine discus (og discus
behøver ikke specielt blødt vand medmindre du vil opdrætte dem; pH-værdien
er langt mere væsentlig) - det gør du alligevel ikke med succes i et
"kombi-akvarium". Hold dig til enten discus eller dværgcichlider.

> Hvad gør folk, som ikke bor i hus, og ikke har store rum til at opbevare
> blødt vand? At skaffe 100liter vand hver uge (50% osmose/50% normalt) er
en
> hel del ;)

Køber et osmoseanlæg der kan producere vandet efterhånden som behovet
opstår? Den effektive "produktionshastighed" af osemoseanlæg afhænger jo af
mange faktorer som f.eks. hårdhed og pH-værdi af hanevand,
indgangstemperatur i osmoseanlæg osv.

Til et 300 liters akvarie kan du i bedste fald "nøjes" med en 20-25 liters
beholder til produktion af osmosevand (30% vandskifte pr. uge / 25%
osmosevand).

--
Mvh. Kim Gam-Jensen
http://www.gam-jensen.dk