"christian" <nuclear75@hotmail.com> writes:
> Hvordan kan det altid være at i fremtids rollespil at det ikke er særlig
> mange item eller equipment som man kan bruge i missioner/adventure. I
> fantasy verder er det altid tons af udstyr, men aldrig i fremtiden?.
>
> Hvorfor ?
Fordi fremtidsudstyr ikke er så tungt, at man skal bære rundt på flere
tons.
> Nu står man og man[gler] en masse udstyr i en fremtids rollespil
Jeg har nu aldrig synes, at der mangler udstyr i fremtidsrollespil,
men måske nogen gange, at teknologien for nogle slags udstyr
(f.eks. computere eller bioteknologi) ikke er nær så fremskrevet, som
man kunne forvente. Det er ofte gjort med vilje, for at undgå at
fremtidsverdenen skal virke for fremmed. Og så er der "space opera"
verdener som f.eks. Star Wars, hvor man har udeladt mange slags
teknologi for at gøre verdenen mere heroisk.
Det du savner er måske en ækvivalent til de telefonbogstykke lister
over sværd, rustninger, magiske dingenoter, osv. fra D&D, Rifts og
lignende spil. I så fald kan jeg kun foreslå dig at bruge din fantasi
-- hvis der kun er nævnt tre slags blastere med forskellig rækkevidde
og styrke, så beskriv selv nogen med andre kombinationer, f.eks. en
sniperriffel med lang rækkevidde men lille skade. Du burde nemt kunne
sjusse dig til pris, teknologiniveau osv. ud fra de eksisterende. Og
hvis spillerne selv kommer med en ide til noget udstyr, som de vil
have, så er det heller ikke svært at vurdere teknologiniveau,
sjældenhed (skal det laves på bestilling, eller finder man det i
K-Mart?), lovlighed, pris, vægt, osv.
Uanset hvilket spil man bruger eller hvilken verden man spiller i, så
skal man ikke antage at lister over udstyr m.m. er komplette -- de vil
altid kun være eksempler. Selv om der ikke er nævnt pris eller stats
for en snedkerhøvl, betyder det ikke, at det er umuligt at købe en
sådan.
Torben