Et vigtigt aspekt ved filmen er, at Polanski ser med stor sympati på
modstandskamp, der er chanceløs, således som både getto-opstand 1943 og
Warzawa-opstand 1944. var.
Det ses som foragteligt at jøder "gik som får til slagtebænken", og al
modstand ses som et gode.
Der er idag enighed om at dansk modstand kortede ikke krigen med et sekund -
og det gjaldt også fransk modstand, selvom D-dag-landsætning skete på fransk
kyst.
Ingen ved, hvor mange titusinde eller hundredtusinde, der netop overlevede
kz ved NETOP at bøje nakken og være lydige arbejdsdyr.
Getto-opstanden skyldtes sortbørs-mafia, og det næste års heroiske "polske
forsøg på at befri hovedstaden ved eget hjælp" , skyldtes en svinestreg fra
Stalins side, idet han havde lovet hjælp, men ønskede at polakker med
selvstændigheds-lyst blev aflivet af tyskerne, ligesom han selv havde
startet på ved Katyn i 1939.
At opreklamere "selvmorderisk opstand" er at lefle for autonom-mentalitet ,
hvor det blot handler om at være "indianer i egen cowboyfilm".
Autonome er livsløgnere og dagdrømmere - altså det som Hollywood søger at
gøre verden til.
Japansk harikiri-tradition var ikke barbarisk, skønt selvmorderisk.. Disse
adeliges mave-selvopsprætninger hindrede at ledere, der havde lidt
nederlag, stod i vejen for sejrherrerne - det var til størst mulig lykke for
flest mulig mennesker i denne meget specielle og klaustrafobiske kultur..
Men opstandene som forgudes i denne film, bør ingen rose. Det var at skyde
sig selv i foden. Husk på at når krig afliver ti, lemlester den tredive
varigt.
At ingen arbejdslejr nogensinde har forsøgt oprør (Treblinke-opstand er en
myte) var klogt. Måske hovedparten af de indespærrede trækdyr var omkommet,
hvis man ikke havde valgt sund fornuft - at adlyde ordre..
Da russerne nærmede sig Auschwitz valgte de fleste fanger at følge med
tyskerne til Bergen Belsen m.m., incl når det skete ved at vandre hundreder
af kilometer (de såkaldte "dødsmarcher"). Anne Frank der blev plejet på
hospitalet, blev dog sendt med tog mod vest, hvor hun døde af tyfus næste
år.
"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
news:iCTQa.2839$oP3.596@fe05.atl2.webusenet.com...
> Skønhed/sandhed i "Pianisten" (spoiler)
>
>
>
> Filmen starter i 1939 hos en jødisk overklassefamilie i Warzawa, som
rummer
> Polens bedste Chopin-pianist, der er hovedpersonen.
>
> Fra dag 1. af den tyske besættelse ses de værste vulgær-sadistiske,
> udisciplinerede sider af besættelsestroppernes vold mod byens jøder, der
> klemmes sammen i en gettho på få kvadratkilometer.
>
> Helt uventet gør filmen ikke sit publikum deprimeret ved, at dissse
> sandheder svælges i, fordi filmen er på forkant med ny tilgivende tidsånd
og
> nærmer sig "kitsch" og "pastiche", ja næsten "parodi"(på medynkvækkende
> holocaustfilm a la ")Schindlers liste".
>
>
>
> Efterhånden overføres de til arbejdslejre med stor dødelighed, men
pianisten
> har venner blandt ariske polakker og opnår at blive skjult, og kort før
den
> russiske befrielse af Polen, møder han en normalt-hæderlig nazi-officer,
> der hjælper ham med mad, og værdsætter hans Chopin-fortolkning på et
flygel
> i den tyske bydel.
>
>
>
> Menneskets iboende tendenser til hieraki og grusomhed er velkendt fra
> følgende :
>
>
>
> "If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
> race, creed and colour, we would find some other causes for prejudice by
> noon. " Senator George Aiken
>
> (SAMT: Hvis alle penge og al ejendom i denne verden en vilkårlig dag kl. 3
> om eftermiddagen blev fordelt ligeligt blandt jordens beboere, så ville
man
> allerede kl halv fire kunne fastlå betydelige forskelle i menneskenes
> ejendomsforhold. Paul Getty )
>
>
>
> Bio-racismens ondskab ramte Øst-Europas jøder extremt hårdt under sidste
del
> af WW1+2, fordi Versaillesfreden var programmeret til at skabe tysk
> revanchekrig, hvilket kun kunne ske ved at give jødedom en
syndebuk-rolle.
>
>
>
> Lidelserne, der ramte de af Polens 3 mo jøder , der ikke udvandrede, var
> ufattelige og illustreres i denne følelses-mættede smukke film på en
måde,
> der siger store sandheder om eftertidens følelser og også om hvad skete.
>
>
>
> Filmen er ikke sentimental og traditionel-etisk sort-hvid, som jeg havde
> frygtet, da min japanske kone udtrykte begejstring for den, og fik mig til
> at "give den en chance".
>
>
>
> Kan man lide en spændende og farve-intens, flot fortalt
historiebeskrivelse
> er den til mange Oscars, og dens brug af klassisk musik er på højde med "
> Shine" og "Amadeus".
>
>
>
> En vigtig grund til polakkers, østrigeres og øst-tyskeres intense had mod
> jødedommen, var jødernes dygtige arbejde for skadelig socialisme
>
> (som har holdt Polen tilbage økonomisk 1945- 1989 og stadig hæmmer
> driftighed)
>
> Man ser i getthoen nogle indædte, jødiske marxist-propagandister, der
> opflammer til meningsløs vold mod overmagten - som kendt fra
> gettho-opstanden 1943 og fra polakkernes egen lige så selvdestruktive
> opstand i 61 dage i august 1944 (hvor danskernes hovedstad slap
heldigere
> fra vor ligeså impuls-styrede, og fornufts-forladte , selvdestruktive "
> folkestrejke" måneden før (hvilket måske inspirerede polakkerne til det i
> filmen karikerede opstands-pjat).
>
>
>
> Hovedpersonen i "Pianisten" gemmer en kort tid en pistol for den vildledte
> modstandsbevægelse, men er i hovedsagen en vennesæl mand med et rigt,
> intellektuelt liv, takket være musiktraditionen fra "Der Land des Dichter
> und Dencker", der har bidraget meget til den kultur, som hele EU idag
nyder.
>
>
>
> Ser man de store linier i finkultur-historiens mirakler, så er Beethoven
og
> Roskilde Festival jo to sider af samme sag, og selvom revisionister med
hang
> til pedanteri kan påpege mange småfejl i denne film, så er Polanski's
> polsk-heroiske epos og musik-film en stor skønhedsåbenbaring.
>
>
>
> Hollywood tænker som USA's valg-strateger meget i landets store "the
Polish
> vote", og det er derfor naturligt, at polakkernes veldokumenterede, aktive
> folkemords-medvirken, som fornylig er dokumenteret vedr. bl.a. byen
Jednabes
> udslettelse 1941 ikke er et emne for filmen. Polanski er polak af
> oprindelse - men bærer ikke nag vedr,. at hans forældre omkom under
krigens
> uhyggelige holocaust-spinn-off.
>
>
>
>
> --
> Bo Warming
> Bjelkes Alle 46, 2200 København N
> Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
>
http://www.glistrup.com
>
>