Prutter
Fra : Bent Hjerne

Dato : 14-07-03 19:38

Hej i gruppen.

Jeg har igennem sidste uge haft diarre og opkastninger flere gange dagligt
(op til 15 gange når det var værst).

Opkastningerne stoppede først, og diarre'en er ved at forsvinde igen (godt
hjulpet på vej af Imodium).

Mit største problem er egentlig at jeg bliver ved med at prutte - og de
lugter virkelig hæsligt.
Min kæreste har truet med at sove i stuen da vores soveværelse stinker af
mine prutter.

Jeg har de sidste par dage faktisk fået normal kost, og ikke spist noget
specielt. Jeg regner med at det er eftervirkninger af diarre'en, men jeg vil
da gerne have det til at stoppe.

Er der noget jeg selv kan gøre for at få det til at stoppe?

I det mindste vil jeg gerne have dem til at lugte mindre hæsligt, da jeg
næsten ikke tør gå uden for min dør, da jeg formentlig bare stinker det hele
til.

På forhånd tak

/B

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-07-03 22:17

On Mon, 14 Jul 2003 20:37:38 +0200, "Bent Hjerne"
<Bent_Hjerne@hotmail.com> wrote:

[Prutter]
>Er der noget jeg selv kan gøre for at få det til at stoppe?

Umiddelbart så bør det ikke vare flere dage, det er rigtig nok at der
kan komme nogen udladninger der kan evakuere en mindre landsby når
maven kommer igang igen.

Hvis du minimerer dit indtag af kulhydrater - især sukker - så kan du
nok hjælpe en del på det.

For at fjerne lugten er der nogen der mener at Klorofyl / Flofyl
tabletter . Men jeg har nu ikke set nogen synlig effekt.

Du kan for at mindske volumet købe nogen tyggetabletter der hedder
Aeropax, jeg har prøvet dem i 3-4 dage, og kan ikke rigtig afgøre om
de har nogen effekt.

Det er lidt svært for mig at finde ud af, da min fordøjelse stadig er
ved at normalisere sig efter en operation (fik fjernet 40 cm tyndtarm
og et lille stykke af tyktarmen som sad fast på blæren). Derudover er
for meget luft også en bivirkning ved noget medicin jeg er nødt til at
tage (Questran) pga den manglende tyndtarm (totalt 70 cm).

>I det mindste vil jeg gerne have dem til at lugte mindre hæsligt, da jeg
>næsten ikke tør gå uden for min dør, da jeg formentlig bare stinker det hele
>til.

En lille spray lugtfjerner (X-it Forté fås på apoteket) er en god ting
at have i lommen, til lige at puste med når man har været på det lille
hus.

Men ja, det kan være lidt en belastning for omgivelsenerne, men jeg
kan trøste dig med at de (for dit vedkommende) formodentlig meget
snart er overstået.

Lige op falderebet - du kan hjælpe din tarmflora på vej ved at tage
nogle mælkesyre bakterier (kan ikke huske handelsnavnene - apoteket
igen), og ved at spise (store) mængder youghurt.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-07-03 23:40

Nicolai Lang wrote:

> For at fjerne lugten er der nogen der mener at Klorofyl / Flofyl
> tabletter . Men jeg har nu ikke set nogen synlig effekt.

Jeg kan altså ikke helt lade være med at trække på smilebåndet over
denne lille sprogblomst.

> Lige op falderebet - du kan hjælpe din tarmflora på vej ved at tage
> nogle mælkesyre bakterier (kan ikke huske handelsnavnene - apoteket
> igen), og ved at spise (store) mængder youghurt.

Er det ikke paraghurt, som du tænker på her?

Og det med youghurten. Er det ikke et lidt modsat forslag mod dit
tidligere, at man skulle spare på kulhydraterne?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Zarh

Dato : 15-07-03 06:55

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis
> Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året

Og skynd dig at tænde en tændstik, sluk den og lugten af svovlen vil overgå
den anden lugt!

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-07-03 10:10

On Tue, 15 Jul 2003 00:39:30 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

Hej Carsten,

>Jeg kan altså ikke helt lade være med at trække på smilebåndet over
>denne lille sprogblomst.

Jaja

Det var efter kl. 20 - så er jeg jo træt...

>Er det ikke paraghurt, som du tænker på her?

Jo præcis. Og så hedder den anden vist Idoform. Forskellen er at
Idoform skal der en kapsel 3 x daglig til, istedet for samlet 8
piller.

>Og det med youghurten. Er det ikke et lidt modsat forslag mod dit
>tidligere, at man skulle spare på kulhydraterne?

Jo, og der overvejede jeg skam også. Men jeg tror den gavnlige effekt
overstiger den forholdsvis lille mængde kulhydrater der er i.

Men det varierer fra person til person. Bedst er det jo nok at spise
nogle af de deciderede gavlige kulturer (Acidophilus osv).

Eller selv fremstille yougurt og lade den syrne i 24 timer. Det gør
René her i huset pga Atkins kuren. Egentlig opdagede vi det med
youghurten pga jeg studerede SCD diæten (Specific Carbohydrate Diet),
hvor youghurten bruges meget pga intet kulhydrat (mælkesukkeret er
brugt op ved syrning i 24 timer frem for Arla m.fl.'s 4-5 timer).

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com