Ekstra etage
Fra : Thomas Gardum

Dato : 01-04-01 07:52

Hej NG

Vi går og har nogle planer om at bygge en ekstra etage. Huset er en bungalow
fra 1939, grundarealet er 68kvm, dog med fuld anvendelig kælder.

Er der nogen der har nogle gode råd mht byggeriet?

Taget skal rejses i en pyramide igen, nogen der har erfaring i det?

Håber på at få en "lille" debat i gang om gode råd og ideer.

Med venlig hilsen Thomas

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 01-04-01 23:38

> Taget skal rejses i en pyramide igen, nogen der har erfaring i det?

Kheops kan det der.

Med venlig hilsen

Thomas Strandvig

E-mail: thomas@strandvig.dk

Besøg www.strandvig.dk

Fra : Peder M Hundebøll

Dato : 02-04-01 07:45

Blot ærgerligt at Kheops er død.
Peder

Fra : Thomas Gardum

Dato : 02-04-01 20:38

Tak for det virkelige gode svar !!

Har besøgt din side, kunne ikke bruge det til en skid, det regnede jeg
heller ikke med.

Thomas

Fra : Peder M Hundebøll

Dato : 03-04-01 15:17

I har en bungalov på 68kvm. Jeg går ud fra at grundplanet er nogenlunde
kvadratisk - der ligger åbenbart allerede et "pyramidetag" - og for at det
kan lade sig gøre skal grundplanet være kvadratisk. Dvs at huset er ca 8
gange 8 meter.
Jeg går ud fra at det I så vil, er at lave et pyramidetag med en højere
rejsning så I får noget plads ovenpå. Men- et problem som jeg ser er at I
får forholdsvis lidt plads som I kan udnytte. Hvis vi tænker os en
taghældning på 45 grader og I vil acceptere en højde af skunkene på ca 1
meter så går der altså ca 32 m2 fra til skunkene og I får 32m2 tilbage
(lidt afhængig af hvor meget tagudhæng I laver - men der grænser for hvor
stort udhæng I kan lave på så lille et hus uden det ser klodset ud). Det kan
godt gå hen og blive nogle dyre kvadratmeter I får ekstra.
Hvis I er åbne over for andre løsninger kunne en tagtype som mansarttaget
eller et tag med et helt lodret "første del" (jeg tror det hedder en
trimpel)og derefter "pyramidetaget" ovenpå give jer mere udnyttelig plads.
Eller et tag bestående af en halvrund bue. Uanset hvad tror jeg ikke I kan
få præfabrikerede tagspær til nogle af disse løsninger-indklusiv
pyramidetaget - så I skal under alle omstændigheder have lavet noget
tegningsmateriale, så derfor synes jeg I skal kontakte en arkitekt og
fremlægge jeres ønsker og få nogle skitseløsninger I kan vælge mellem.
I skal jo også søge byggetilladelse og det vil ud over tegninger kræve
nogle styrkeberegninger som I skal have en bygningskonstruktør til at lave
(jvf. en tidligere tråd i gruppen).
Peder