Er der en, der kender denne fisk ?
Fra : Plesner

Dato : 10-07-03 20:36

I går var vi nogle stykker, der besøgte Åleds Akvarium udenfor Halmstad
(kan anbefales !). Højest ukarakteristisk har en af mine venner fået et
forkert navn på en fisk, han købte. Hannen kan ses her:

http://www.aleds-akvarium.se/fiskinformation/10_11.htm

Fisken ligner en Geophagus, men er ret slank, og efter sigende udvokset
omkring 12 cm's længde. Geophagus hondae skulle blot være et synonym for
Geophagus steindachneri, men det er bestemt ikke den fisk, han har købt.

Er der en, der har et godt bud på, hvad det er for en fisk ?

På forhånd tak,
plesner

Fra : H.O.T

Dato : 10-07-03 20:56

Synes faktisk, at han var lidt dyr, især i forhold til andre
fiskeforretninger herover....
Men han har/ havde en utroligt samling at maller....

Henrik

Fra : Plesner

Dato : 10-07-03 21:52

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> wrote in news:bekgbs$566$1@sunsite.dk:

> Synes faktisk, at han var lidt dyr, især i forhold til andre
> fiskeforretninger herover....

Det har han også været, men hans priser er i den grad faldende. I øvrigt
synes jeg, at hans fisk generelt er af meget høj kvalitet - det vil jeg
gerne betale lidt ekstra for.

> Men han har/ havde en utroligt samling at maller....

Og det har han stadig. Godt man ikke har råd til at købe alle dem, man
gerne ville have.

plesner

Fra : H.O.T

Dato : 10-07-03 21:56

> Og det har han stadig. Godt man ikke har råd til at købe alle dem, man
> gerne ville have.
>
> plesner

Ja, det er ikke hver dag, man se maller mellem 1000 og 2000 skr.....
Håber snart min lille fiskeopsparing, får spist sig store.... *s*

Henrik

Fra : Plesner

Dato : 10-07-03 22:00

> Ja, det er ikke hver dag, man se maller mellem 1000 og 2000 skr.....

Hans dyreste koste 'kun' 900 svenske pesetas. Jeg nøjedes med nogle små
nuttede microsynodontis - lidt maller må man ha' med hjem.

> Håber snart min lille fiskeopsparing, får spist sig store.... *s*

Det lyder bekendt.

plesner

Fra : H.O.T

Dato : 10-07-03 22:05

Ok, det er godt nok to måneder siden, men da var der priser op til
2000skr...
Måske man skulle forbi igen.....Husker også nogle ret store Discus....

Henrik

Fra : J@N

Dato : 10-07-03 22:25

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Geophagus steindachneri, men det er bestemt ikke den fisk, han har købt.
>
> Er der en, der har et godt bud på, hvad det er for en fisk ?

Det er en G. steindachneri din ven har købt.
--
mvh Jan

Fra : Plesner

Dato : 10-07-03 21:50

> Det er en G. steindachneri din ven har købt.

Siger du det, fordi du kan genkende den på billedet, eller fordi G. hondae
i dag hedder G. steindachneri ? Jeg synes nemlig ikke, at jeg har kunnet
finde et billede, som ligner bare nogenlunde.

Hvis det så er en G. steindachneri, så bør de jo blive en del større end
de ca. 12 cm, der skulle være maksimumstørrelsen for denne art ?

plesner

Fra : Jesper Buch

Dato : 10-07-03 22:09

> [...]
>
> Hvis det så er en G. steindachneri, så bør de jo blive en del større end
> de ca. 12 cm, der skulle være maksimumstørrelsen for denne art ?

Hvis der ikke er sikkerhed omkring hvad det er for en fisk, hvordan kan det
så fastslåes at den ikke bliver mere end 12 cm. ?

det kan godt være en G. steindachneri.

Fra : Plesner

Dato : 10-07-03 22:13

net...
> Hvis der ikke er sikkerhed omkring hvad det er for en fisk, hvordan
> kan det så fastslåes at den ikke bliver mere end 12 cm. ?

I forretningen sagde han, a de ikke blev større. Det er meget sandsynligt,
at han har holdt dem gennem længere tid - det gør han med mange arter.
Problemet er bare, at G. hondae ikke er et gyldigt navn, men synonym for G.
steindachneri, som jeg ikke helt kan få til at passe med billedet - men jeg
er altså godt nok heller ikke cichlide-entusiast.

> det kan godt være en G. steindachneri.

Ok. Hvis han har ret i forretningen og det er en G. steindachneri, så bør
det jo om ikke andet være en lille og rimeligt farvestrålende variant - den
er endnu flottere i levende live.

plesner

Fra : J@N

Dato : 11-07-03 15:47

> [...]
> i dag hedder G. steindachneri ? Jeg synes nemlig ikke, at jeg har kunnet
> finde et billede, som ligner bare nogenlunde.

Det er ud fra billedet.

> Hvis det så er en G. steindachneri, så bør de jo blive en del større end
> de ca. 12 cm, der skulle være maksimumstørrelsen for denne art ?

G. steindachneri kan blive op til 20 cm, normalt i akvarier er dog "kun"
12-15 cm.

--
mvh Jan

Fra : Plesner

Dato : 11-07-03 16:10

> Det er ud fra billedet.

Jeg må krybe til korset og indrømme, at jeg er ved at være overbevist.

> G. steindachneri kan blive op til 20 cm, normalt i akvarier er dog
> "kun" 12-15 cm.

Ok. Mange tak for hjælpen - både til dig og de andre, der har givet deres
besyv med.

plesner