Kender i det?
Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-07-03 00:17

Man har knoklet med flamingo og støvsuget kugler i massevis. Undskyldt
overfor kæresten og forsøgt alt for at hun skulle smile bare lidt. Lagt i
alfix-støv på alle fire og støbt sin baggrund. Ventet på at den skulle blive
tør. Limet og samlet den i akvariet. Købte de nye JBL marin day rør. Smidt
50 kg sand i akvariet. Fyldt akvariet med vand. Tilsluttet de 4 nyindkøbte
Eheim 1212 powerheads.
Ser med tilfredshed på sit nye 660 Liters akvarie.

Man sidder lidt og kigger på det 2 meter lange panoramavindue og beundrer
akvariet. Går ind i værelset ved siden af... kigger lidt til højre og ser et
45 liters med 8 store sugemaller. Går videre i det næste værelse. Ser et 128
liters med Princesser og pragtbotia... ahh man får bare sådan en lyst til at
kaste det hele over i det nye store tomme akvarie.

Men ak nej... nu skal vandet stå sammen med den nye baggrund og trække lidt.
om en uges tid vil jeg så skifte alt vandet igen. Lade det stå endnu en uge,
og så derefter skifte og fylde det op en sidste gang og lade det stå 14
dage. (lyder det som værende fornuftigt, at skifte vandet to gange...?) For
så først derefter at komme de første fisk i.

Har nogen af jer erfarring med tropheus duboisi og sneglehus cichlider?
Tropehus fylder jo meget i akvariet... men så igen det er jo et 660 Liters.
Evt også med nogle reganier? (der er mange sten og huler, men stadig
tilstrækkeligt med svømmeplads) Jeg regner med at der er fisk i akvariet
engang midt i august. Jeg skal nok smide billeder ud når det er helt
færdigt.

/jørgen.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 10-07-03 00:38

Jørgen Engbjerg wrote:
> [...]
> vand. Tilsluttet de 4 nyindkøbte Eheim 1212 powerheads.
> Ser med tilfredshed på sit nye 660 Liters akvarie.

Det kender jeg ikke
har kun et på 85L og et på 63L

> [...]
> gang og lade det stå 14 dage. (lyder det som værende fornuftigt, at
> skifte vandet to gange...?) For så først derefter at komme de første

Jeg skyllede bare baggrunde under bruseren et par minutter. Så er alle de
løse partikler væk. Så limede jeg baggrunden fast med silikone, i med
vandet, fyldte vand (både noget fra de eksisterende akvarie og frisk vand.
pumpen havde kør i det eksisterende i ca 1 uge, så da varmelegmet havde
gjort sit kom fiskene i.

> [...]
> huler, men stadig tilstrækkeligt med svømmeplads) Jeg regner med at
> der er fisk i akvariet engang midt i august. Jeg skal nok smide

Jeg har haft Neolamprologus multifasciatus og Neo. similis. Multifasciatus
er nogle hidsige bæster som noks skal tilkæmpe sig et territorie, men de
graver meget (stopper først når de når bunden).
Similis er fredeligere, og graver ikke så meget. Var i Calles i Aalborg for
et par dage siden, og der var både multifasciatus, similis, ocellatus, og
nogle andre som jeg ikke lige kan huske.

Hvis baggrunden er skyllet inden den kom i baljen, ville jeg ikke være bange
for at smide en lille flok sneglehus cichlider i. Alfix er ikke giftigt, men
hvis ikke baggrunden er skyllet kan du have "støv" problemer i lang tid.

Jeg har Julidochromis transcriptus, og de er ret fredelige, og (i mine øjne)
flottere end de andre julidochromisser, og så skulle de blive noget mindre
end de andre Julidochromisser

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 10-07-03 08:38

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> writes:

> Var i Calles i Aalborg for et par dage siden, og der var både
> multifasciatus, similis, ocellatus, og nogle andre som jeg ikke lige
> kan huske.

Mon ikke det er L. meleagris som jeg så ved Calle for nogle uger
siden...

En rigtig flot sneglehusciklide som ikke graver særlig meget.

/Esben
--
"Nearly everything you read signed "from God" is just somebody
putting their words in My mouth." - God

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-07-03 08:45

> Har nogen af jer erfarring med tropheus duboisi og sneglehus cichlider?
> Tropehus fylder jo meget i akvariet... men så igen det er jo et 660
Liters.

> /jørgen.

Selvom 660 L er lidt større end gennemsnits akvariet, er det jo ikke SÅ stor
igen. Hvis du køber en tropheus flok på 3.12, er der sku liv og glade dage i
dit akvarie, men ikke nogen "spildplads". Du skal huske på at hannerne ofte
jager hinanden voldsomt, og hvis de forfulgte hanner ikke kan "løbe deres
vej" eller gemme sig, er det det ude med dem.

Til gengæld kan du have "masser" af andre fisk i akvariet, så længe det ikke
er tropheus. Jeg har endnu ikke oplevet at tropheus'erne interesserer sig
reet emget for de andred fisk i baljen, så længe de har en anden "form".

/ts