Finneråd?
Fra : Bonnie Højlund

Dato : 06-07-03 13:11

Hej!

Jeg er stadig nybegynder inden for denne hobby, og har kun haft mit akvarie
i lidt over en måned. For fire dage siden købte jeg tre guppy'er (2 hunner
og 1 han), men her til morgen undersøgte jeg de to hunner lidt nøjere, efter
at de har ligget en del oppe i vandoverfladen siden jeg fik dem, og her
observerede jeg (efter hvad jeg kunne se) finneråd på de små finner der
sidder på siden af dem. Så jeg skyndte mig at få dem op og aflive dem med
det samme og så er mit spørgsmål om jeg behøver at give medicin eller gøre
andet for at de andre fisk ikke også får finneråd?
Jeg er nemlig ret sikker på, at de to guppy-hunner allerede havde det, da
jeg fik dem fra dyrehandleren, idet de gik i det samme vand, hvorimod min
guppy-han svømmede rundt i et andet akvarie og han viser ikke tegn på sygdom
(hvilket mine andre fisk heller ikke gør).

På forhånd tak

Fra : Jesper Buch

Dato : 06-07-03 13:39

Normalt er der ingen grund til aflivning på grund af finneråd.

Man afliver heller ikke sine børn dår de bliver forlølet.

Bad de 2 hunner( for sent nu ) i en dertil indrettet blanding af vand og
svampemiddel og se om der er andre fisk der får det . . . ellers må du jo
medicinerer akveriet.

Sørg for at skifte vand og ikke have for mange fisk i akvariet. Stress er
en vigtig faktor med hensyn til modstandsdygtigheden over for svamp.

Fra : Bonnie Højlund

Dato : 06-07-03 14:54

Jeg var desværre ikke klar over, at man kunne helbrede fisk med finneråd, da
finnerne jo nærmest var helt væk. Men de vokser måske ud igen, om man så må
sige?
Jeg aflivede dem, fordi jeg i min fiskebog åbenbart har misforstået det der
stod, med at man skulle fjerne de syge fisk (det forstod jeg som at aflive
dem). Det er jeg ked af
Jeg er som sagt nybegynder og jeg troede kun at man kunne medicinere
forbyggende mod finneråd.

Men man lærer jo heldigvis af sine fejl

Fra : Per Pedersen

Dato : 06-07-03 15:49

Hej.
Hvis dine fisk allerede havede det da du ko´m hjem med dem ville jeg tage
dem med til dyrehandleren hvor du haved købt dem og bedt om nogle nye.
Og ellers kigge det akvarie igennem dyrehandleren havede dem til at gå i og
så gøre ham/hende opmærksom på at der var sygedom i det pågældene akvarie så
han ikke solgte flere syge dyr derfra...
Håber at kunne hjælpe.
Hilsen Per

Fra : Jesper Buch

Dato : 06-07-03 19:55

Kender du en forretning hvor de bytter fisk du har haft hjemme i 2 dage ??

Fra : Per Pedersen

Dato : 06-07-03 22:41

Hej Jesper
Ja det gør jeg for der bliver der taget godt af dyrene og hvis de fejler
noget da man købte dem og man ikke lige fik kigget på dem (ved ikke hvordan)
men hvis dette var tilfældet...
Og hvis dyrehandleren har andre dyr fra samme akvarie der også har samme
sygdom så vil han helt 100% tage dem tilbage... Men hvis ikke der er andre
dyr fra samme akvarie ville han selvfølgelig ikke tage dem tilbage da det så
ikke ville være hans skyld....
Hislen Per

Fra : Jesper Buch

Dato : 07-07-03 08:26

Hvordan beviser du at fiskne havde sygdom med fra forhandleren ??

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 07-07-03 09:02

Min erfaring siger mig at dette ikke altid er tilfældet. Altså at
dyrehandleren tager fiskene tilbage. Vi købte for et par mdr siden 10
pragtsmerlinger, som alle brød ud med fiskedræber kort efter. Vi kontaktede
dyrehandlen, og fik bekræftet at hele hans akvarie med pragtsmerlinger var
døde af fiskedræber, men det kunne jo også have været vores skyld????? Han
ville ikke give erstatning!

Anja

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-07-03 10:03

"Anja R. Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> døde af fiskedræber, men det kunne jo også have været vores skyld????? Han

Den er jo lidt absurd - at en fiskehandler mister alle fisk i et akvarium
p.pgr.a. fiskedræber.
Fiskedræber er vel en af de fiskesygdomme der er lettest at diagnosticere og
hvor rigtig behandling
har god prognose.
Men man skal nok ikke forvente mange handlere, der vil erstatte døde fisk.
Bonnie, Vesterbro,
Odense gjorde indtil for vel 5 år siden. Og egentlig forstår jeg godt at de
ikke gør det mere.
Skulle en handler gøre det, skulle han/hun have dem i karantæne meget længe
for at være sikker på at de
er sygdomsfrie hos ham/hende. Det ville fordyre fiske så meget at 99% af os
ville handle et andet sted
Og så skulle køberens kompetance og behandling af fiskene efter købet
dokumenteres - og hvordan skulle det foregå ? Regelmæssige
serviceeftersyn?
--
Mvh,
Ole(rigtigemailadresseermugglerattiscalipunktumdk)

Fra : Smølfen

Dato : 07-07-03 09:07

Hm.. der hvor jeg køber fisk er der 14 dages garanti på mod sygdom, hvis man
køber en fisk og den dør inden for 14 dage skal man tage den med, samen med
en vandprøve fra akvariet, og er dit vand i tip top får du en ny fisk, har
prøvet det med nogle chliklider jeg købte i plantorama i Viborg, og de døde
efter 2 dage. Jeg tog en vandprøve med, og de døde fisk, og der var intet i
vandet så jeg fik nogle nye fisk, og de overlevede.

---

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-07-03 09:33

Smølfen <smolfen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f092a04$0$97194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
intet i
> vandet så jeg fik nogle nye fisk, og de overlevede.

Det lyder som en fin service, men som bekendt er intet gratis!
Mon ikke du allerede havde betalt for de nye du fik??

Carsten