Hjælp
Fra : Jan&Pirawan pedersen

Dato : 01-07-03 20:50

Hej i gruppen

jeg er nybegynder og skal til at starte mit ny 106 ltr op har fået at vide
det er en god ide at bruge regnvand så det har jeg gjort er det helt galt
eller hva
MVH Jan &Pirawan

Fra : Jesper Buch

Dato : 30-06-03 21:03

Ja det er slet ikke nødvendigt !!

Nogle fisk vil gerne have blødt vand men regnvand er jo ikke nødvendigvis
rent. Du skal jo gerne kunne skifte vand selv om det ikke regner i en lang
periode.

Brug almendeligt postvand og køb nogle fisk, som har det fint med den
hårdhed det har og en PH på omkring 7.

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-06-03 21:49

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Brug almendeligt postvand og køb nogle fisk, som har det fint med den
> hårdhed det har og en PH på omkring 7.

Absolut et godt råd, omend det er en misforståelse at alm. hårdt dansk vand
skulle have en pH
blot i nærheden af 7. Regnvand har - i bedste tilfælde, men alm.
gennemsnitspostevand har en pH
langt over.
Den høje KH forhindrer effektivt en neutral pH. Og så må vandkemiens don
Quixote fra Seden bære
over med at det forholder sig sådan.
Mvh
Ole

Fra : Jesper Buch

Dato : 01-07-03 08:40

Troede du at postevand ikke lå i nærhede af 7 ?

I forhold til havd man opnår med regnvand er det ikke det værd !!!

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-07-03 09:52

> Troede du at postevand ikke lå i nærhede af 7 ?
>
> I forhold til havd man opnår med regnvand er det ikke det værd !!!
>
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> vand

Din citatteknik og din sprogbrug gør det lidt svært for mig at forstå hvad
du mener, men jeg prøver:

> Troede du at postevand ikke lå i nærhede af 7 ?

Gætter jeg på betyder, at du insisterer på at gennemsnits-Dansk-postevand
har en pH i nærheden af 7 ?
Er det tilfældet, kan du jo blot lave en seriøs måling og se. Lad vandet stå
nogle timer inden du måler - det har det jo
gjort, godt og vel, i et akvarium. Alt forudsat at vi taler om postevand som
det forekommer vel i 95 % af tilfældene i DK.,
d.v.s. med en KH~12-16
På linket kan du se, at vand med den KH og i balance med omgivende luft vil
have en pH~8
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/hardness-larryfrank.html

> I forhold til havd man opnår med regnvand er det ikke det værd !!!

Hvad er det, du kommenterer ? - jeg fatter dig simpelhen ikke - og du må jo
med
flere ! finde det vigtigt.

I al venlighed foreslår jeg at du læser lidt om citatteknik på www.usenet.dk
Mvh
Ole

Fra : Per Pedersen

Dato : 30-06-03 22:51

Hej
Du sætter akvariet op feks. nu og lader det stå i 14 dage så kan alle slags
fisk gå i det da vandet ændre sig og at efter 14 dage har det fået den helt
rigtige temp.
Hislen PEr

Fra : Pernille

Dato : 01-07-03 16:50

Hej.
Nej det er ikke helt galt, bare unødvendigt.
Til 90% af de gængse fisk på markedt er ledningsvand ganske udemærket.
Nogle få arter vil gerne have vand med kvaliteter som regnvand eks. discus,
nogle af dværgcichliderne oa. men disse kan sagtens vænnes til ledningsvand.

VH Bo

Fra : Michael Edvardsen

Dato : 01-07-03 17:23

Jeg syntes det er en dårlig ide at bruge regnvand, har selv forsøgt for en
del år siden men vandet var for surt. Det skulle godt nok være surt men jeg
vil gerne selv bestemme hvordan det bliver surt (lav ph værdi) og ikke af
forurening.
Postevand er sagen indtil der er nogle fiskeæg der skal klække.