Ram-købs-spørgsmål
Fra : Nik

Dato : 27-06-03 23:33

Pænt goddag

Jeg kontaktede idag computerstore.dk for at høre dem om en 512 mb ram-blok
til min G4 400 mhz.
De fandt frem til en gang originalt apple-stuff, som endte på den forkerte
side af 1000 kr!!!
Da jeg nævnte detfor én af mine venner; blev han dybt forarget og sagde at
jeg da bare skulle ha en 168 pins sdram 133...og at de fås til omkring en
plovmand's penge.
Jeg var skeptisk, men han anbefalede mig at afmontere ram'en fra min kones
pc (sølle 64) og smide den i den sidste ledige slot i min G4...og ganske
rigtigt: Maskinen genkendte den uden problemer (kunne jeg se gennem
systemprofilen.)
Det ser altså ud til at han har ret; men jeg vil alligevel være meget glad
for at høre nogle ægte mac-freaks' mening om sagen, da en 500 lap jo er
mange penge at smide, hvis skidtet ikke virker

Altså: Er der nogen der véd noget?

Mvh
Nikolaj

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-03 03:18

Hej Nik

Nik wrote:

> [...]
> til min G4 400 mhz.
> De fandt frem til en gang originalt apple-stuff, som endte på den forkerte

Det burde de ikke bare sådan lige uden videre have sagt. ComputerStore har
også ganske alm. PC-100 og PC-133 RAM - både i CL3 og CL2 versionerne. Men
OK, de vil helst sælge det dyre originale RAM, - det er det, de tjener mest
på...

> Da jeg nævnte detfor én af mine venner; blev han dybt forarget og sagde at
> jeg da bare skulle ha en 168 pins sdram 133...og at de fås til omkring en
> plovmand's penge.

Ja, din kammerat har ret! - Men det er ikke alle typer af PC-133, der er lige
velegnet i en Mac, der kan køre med PC-133 RAM. Der er mange typer og mange
ting at tage hensyn til.

> [...]
> pc (sølle 64) og smide den i den sidste ledige slot i min G4...og ganske
> rigtigt: Maskinen genkendte den uden problemer (kunne jeg se gennem

Det, du skal gå ud fra, er, hvilken type, du allerede har siddende i den.
Hvis det fx. er PC-133 CL3 og du så sætter en tilsvarende CL2 i den, så vil
den nye RAM kun genkendes som værende CL3 - altså lidt langsommere end CL2.

PC-100 og PC-133 RAM går ikke altid godt sammen, så har du PC-100, bør du
overveje, om du ikke skal 'nøjes' med at købe PC-100 RAM til opgraderingen.

RAM'ens interne hastighed har også noget at sige. Der findes både 128Mbits og
256Mbits, og man må _IKKE_ blande de to typer! - Enten skal det hele være
128Mbits eller også skal det hele være 256Mbits.

Normalt bruger Apple dog kun 128Mbits som std. RAM - både i PC-100 og PC-133.

> Det ser altså ud til at han har ret; men jeg vil alligevel være meget glad
> for at høre nogle ægte mac-freaks' mening om sagen, da en 500 lap jo er
> mange penge at smide, hvis skidtet ikke virker

Det, jeg vil anbefale dig at gå efter, hvis du vil købe her i landet er
Kingston RAM. Det er kvalitetsprodukter til rimelige priser, dog ikke altid
det billigste.

Vælg fx. en KVR133X64/ serie, så er du sikker på at få RAM, der vil fungere i
din G4.

Hvis du fx. er momsreg og/eller importørregistreret, så kan det ofte betale
sig selv at købe det hjem. På Otherworld Computing kan du via deres guide
hurtigt se, hvilke typer, du kan bruge...

Hvis din G4/400 er en 'Yikes' model uden AGP, kan du fx. bruge flg. typer:
<http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=167&type=Memory&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>.

Hvis det er en 'Sawtooth' med AGP, kan du bruge disse typer:
<http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=164&type=Memory&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>.

Du vil bemærke, at der er sammenfald i begge links, men også, at der til
Sawtooth modellen er langt større muligheder. Fx. kan en Yikes _ikke_
håndtere 512mb moduler, - det kan derimod en Sawtooth godt.

Så før du køber noget som helst, bør du finde nøjagtigt ud af, om det er en
Yikes eller en Sawtooth, du har.

mvh. Erik Richard

Fra : Nik

Dato : 28-06-03 09:18

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kære Gruppe.

Nu bliver jeg i tvivl...om min maskine er en "yikes" eller en "Sawtooth".
Jeg kigger på sys.profilen, men ser intet info om dette. Derimod kan jeg se
at min maskine har et serienummer der hedder CK9494BMHNZ...og jeg spotter
også at de andre ram faktisk er pc100. Så det kan godt være at jeg skulle
satse på det..?

....hvordan finder jeg ud af det med modellen?

MVH
Nikolaj lauritzen
nik@galestreger.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-06-03 07:52

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Pænt goddag

God morgen.

> [...]
> for at høre nogle ægte mac-freaks' mening om sagen, da en 500 lap jo er
> mange penge at smide, hvis skidtet ikke virker

Ja start med at skrive hvilken Mac du har ? Jeg kan se at du bruge din
Mac til at poste her, så download denne her:

http://www.mactracker.ca/

Og så det til det med RAM klodserne. Det er ikke ligegyldigt hvilken
type 512 MB klods du køber. Chips settene skal sidde korrekt - derfor
kan du risikere at en 512 klods kun genkendes som en 256 klods.

Og så lidt om Usenet: her i Mac gruppen kan vi godt lidt at folk poster
under fuldt navn - det skaber tillid os Mac folk imellem. De fleste af
os har handlet med hinanden og hjulpet hinanden, så derfor kan vi også
godt være ærlige om vores navn og deslige.

Derudover er det også god kotume at følge op på de svar man får. På den
måde kan man se at du er kommet videre mod målet !

Glæder mig til at se om du kan bruge min hjælp til noget ?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Nik

Dato : 28-06-03 08:57

> [...]
> måde kan man se at du er kommet videre mod målet !
>
> Glæder mig til at se om du kan bruge min hjælp til noget ?!

Hejsa igen

Tak for de gode svar....nu dl jeg mactracker, så må jeg se...jeg er ikke
sikker på hvad det nøjagtigt er for en slæde, jeg har...

Jeg siger også tak for anvisningerne om høflig posting i denne gruppe; du
har naturligvis 100% ret! Jeg beklager meget at jeg ikke har fulgt op på
posten, samt opgivet fulde navn.

Mange Hilsner
Nikolaj Lauritzen
Skelagervej 239
8200 Århus N

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-06-03 09:18

> [...]
> har naturligvis 100% ret! Jeg beklager meget at jeg ikke har fulgt op på

Hej Nikolaj

Det var nu ikke ment på den måde - det var mere i dit navn i Author på
Usenet. her står du blot som Nik.

Du må da vide om det err en bærbar eller en stationær

MacTracker er rigtig lækker og her kan du lære meget om Mac.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-06-03 12:43

In article <1fx9dug.2ff2041b682m5N%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper
Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Du må da vide om det err en bærbar eller en stationær
Hej jesper læser du ikke det du svarer på - se ovenstående klip.

> MacTracker er rigtig lækker og her kan du lære meget om Mac.

Til Nik!
Kig i systemprofilen under enheder er der under PCi et AGP kort - er
det en Sawtooth.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-06-03 12:56

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Hej jesper læser du ikke det du svarer på - se ovenstående klip.

Hvor i ovenstående står der om det er en bærbar eller en stationær ? En
G4 400 mhz findes da som både og !

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-06-03 13:05

In article <1fx9nzq.ivneygcd5zurN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper
Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Hvor i ovenstående står der om det er en bærbar eller en stationær ? En
> G4 400 mhz findes da som både og !
Ok! Men Nik havde jo selv fundet ud af at det er enten en Yikes - eller
en Sawtooth - det er der vist ingen bærbare der hedder

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-06-03 13:15

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Ok! Men Nik havde jo selv fundet ud af at det er enten en Yikes - eller
> en Sawtooth - det er der vist ingen bærbare der hedder

Rigtigt, men det fandt han først ud af efter at jeg spurgte !

Kan du ikke være venlig at lave en linies mellemrum mellem mine og dine
indlæg ? ;-

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-06-03 13:24

In article <1fx9ouw.15sho3o25uwzaN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper
Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Rigtigt, men det fandt han først ud af efter at jeg spurgte !
>
> Kan du ikke være venlig at lave en linies mellemrum mellem mine og dine
> indlæg ? ;-

Så gerne

Fra : Nik

Dato : 28-06-03 14:45

> Så gerne

Jeg undskylder at jeg var uklar mht. desk/laptop: Det er en desktop

Jeg tror at det må være en "sawtand", da der under pci under slot-A er et
AGP (det står lige før skærmkort)...så mon ikke det er sådan det er?
Jeg kan også se at audio-stikkene sidder vertikalt, så det er altså enten en
PowerMac G4 (Agp-graphics) eller en (Gigabit Ethernet)...hvordan man finder
ud af det, og om det har nogen betydning for RAM-køb...er en anden sag

Nikolaj Lauritzen
nik@galestreger.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-03 01:05

Hej Nik

Nik wrote:

> Jeg tror at det må være en "sawtand", da der under pci under slot-A er et
> AGP (det står lige før skærmkort)...så mon ikke det er sådan det er?

Så er det en Sawtooth!

> [...]
> ud af det, og om det har nogen betydning for RAM-køb...er en anden sag

Om det er en Gigabit version, kan du se i systemprofilen under ethernet, hvis
der står 10/100/1000, så er det en Gigabit.

Audiostikkenes placering kan du ikke regne med i det her tilfælde, men det har
under ingen omstændigheder betydning for dit RAM valg.

Dvs., du kan bruge 512mb blokke til den. Den kan have 4x 512mb - men under OS 9
kan den kun genkende og håndtere 1536mb. Svjh. kan den håndtere alle 2048mb
under OS X.2.

Nu har du ikke skrevet, hvor meget RAM du har pt, men hvis du vil have ens
blokke i den, så kan du vælge at købe en PC-100 512mb CL2 eller CL3. Så vil du
næppe få problemer med RAM'ens interne hastigheder.

Du kan også vælge at sælge de PC-100 RAM, du allerede har og så udelukkende
købe fx. PC-133 og sætte i den, og hvis du så køber samme type, er du 100%
sikker på, at du ikke får problemer. - Vælger du den løsning, så er det da ikke
umuligt, at jeg godt vil købe de PC-100 RAM, du har (dog mindst 128mb blok), da
jeg mangler noget til min G3/400..., og du bor jo også her omkring..

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-03 14:47

- Suk! Jesper

- Tror du ikke, han ville have skrevet det, hvis det var en TiBook? ...Når
man blot skriver G4/400, så er det i fagsproget det samme som en stationær
G4/400mhz!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-06-03 15:03

> [...]
> man blot skriver G4/400, så er det i fagsproget det samme som en stationær

Suk Erik !

Hvordan i himlens navn skal en helt ny Mac bruger vide at vi nørder
kalder en bærbar for TiBook ?

Mere suk !

Kan du da for hulen ikke lære at quote korrekt ?? Det ville jo være synd
hvis Nik tager dine unoder til sig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Christian Bech

Dato : 28-06-03 15:47

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) skrev:

>Suk Erik !
>
>Hvordan i himlens navn skal en helt ny Mac bruger vide at vi nørder
>kalder en bærbar for TiBook ?

Nik har skam været med i broderskabet i mange år, men det er først for
nylig han er sprunget ud på dk.edb.mac. Førhen har han været meget
aktiv på macmidtimellems-mailingliste.

>Mere suk !
>
>Kan du da for hulen ikke lære at quote korrekt ?? Det ville jo være synd
>hvis Nik tager dine unoder til sig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Min erfaring er at Nik er meget modtagelig for fornuft, så risikoen er
heldigvis begrænset
--
Christian

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-06-03 15:57

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Nik har skam været med i broderskabet i mange år, men det er først for
> nylig han er sprunget ud på dk.edb.mac. Førhen har han været meget
> aktiv på macmidtimellems-mailingliste.

OK. Kender ikke lige jeres medlemsdatabase.

> Min erfaring er at Nik er meget modtagelig for fornuft, så risikoen er
> heldigvis begrænset

Pu ha jeg var lige ved at blive nervøs.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-03 01:14

Hej Jesper

Læs lige hans første mail igen, og du vil til din overraskelse finde, at der
ingen steder står, at Nik er en 'ny' Mac bruger.... Og hvis det endelig var, at
han var en ny Mac bruger og havde fået en TiBook, så kender jeg folk godt nok
til at vide, at så vil de også prale lidt med, "...at jeg har skam fået mig en
TiBook"

Prøv at lægge mærke til det i de indlæg, hvor folk - selv 'garvede' Mac brugere
har købt en Ti, - de kan minsandten ikke lade være med at sige det...

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Hvordan i himlens navn skal en helt ny Mac bruger vide at vi nørder
> kalder en bærbar for TiBook ?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-03 14:07

Hej Jesper

- Sig mig lige, hvad har du dog spist til morgen? - sure opstød? - eller har du
bare fået det forkerte ben ud af sengen....

'Nik' er åbenbart hans 'kaldenavn / kælenavn', - og han underskrev sig dog
'Nicolai', - og du behøver minsandten ikke vide hverken efternavn og adresse! -
Jeg kan ikke lide 'nicknames' - korrekt!, men når manden trods alt bruger sit
rigtige fornavn, så bør det være nok - selv for dig.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-03 22:45

> [...]
> adresse! - Jeg kan ikke lide 'nicknames' - korrekt!, men når manden trods
> alt bruger sit rigtige fornavn, så bør det være nok - selv for dig.

Og ved at se på hans e-mail kan man regne ud, at hans hjemmeside er
<http://www.galestreger.dk/>, og der er han ikke ligefrem anonym. Der er
endda billede af kone og børn og en masse sjove vittigheder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nik

Dato : 29-06-03 00:09

> Og ved at se på hans e-mail kan man regne ud, at hans hjemmeside er
> <http://www.galestreger.dk/>, og der er han ikke ligefrem anonym. Der er
> endda billede af kone og børn og en masse sjove vittigheder.

Hallo hallo

Ja, jeg takker for den megen hjælp. Det er dejligt at så mange vil hjælpe
hinanden i Mac-community'et; vi skal nok få skovlen under de slemme
PC-drenge en gang med tiden *GGG*
Tak til Henrik for henvisningen til min hjemmeside. Det er ved gud ikke
noget særligt, men det at tegne er noget jeg har puslet med i en del år. Og
I skal allesammen vide at jeg gerne hjælper Mac-brødre med artwork, skulle
nogle mangle et eller andet. (Allez frei, natürlich!)

Til den mere seriøse del af sagen: Jeg har efterhånden fået mig skudt
temmelig godt ind på Ram-halløjet (gosh, at de ikke laver en fælles
standart!!!)...der er bare én lille ting: Jeg kan se at min lille skat
ganske rigtigt bruger pc100-ram...og de steder jeg kan finde på nettet (og
her i Århus) sælger næsten kun pc133-ram.
Der var én der snakkede om at pc133 og pc100 ikke kunne sammen? -er det
rigtigt? -og hvis ja; hvor %#€%§§§%! får jeg så fat i de rette ram til min
stakkels lille sultne skat?

Forresten skylder jeg også at fortælle at mit ram-indkøb skyldes min
planlagte overgang til OSX...og det er meget muligt at I hører en del til
mit bøvl i dén forbindelse!!! *GGG*

Mange Pilsner
Nik(olaj Lauritzen)

Ps. Vær endelig velkommen på min site! -selvom det ikke er stor kunst
http://www.galestreger.dk
Mange

Fra : Nik

Dato : 29-06-03 00:50

> [...]
>
> Mange Pilsner
> Nik(olaj Lauritzen)
>
> Ps. Vær endelig velkommen på min site! -selvom det ikke er stor kunst

Ups...så lige at der er nogle RAM der har betegnelsen ECC efter sig...hvad
betyder det?

MVH
Nik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-06-03 13:34

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Ups...så lige at der er nogle RAM der har betegnelsen ECC efter sig...hvad
> betyder det?

Den type RAM bruges typisk kun i servere, da de har indbygget
fejlkorrektion. De er ikke kompatible med din Mac.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-06-03 21:24

On Sun, 29 Jun 2003 14:33:39 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Den type RAM bruges typisk kun i servere, da de har indbygget
> fejlkorrektion. De er ikke kompatible med din Mac.

De passer heller ikke fysisk, så man opdager hurtigt fadæsen.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-03 02:02

Hej Nik

Nik wrote:

> [...]
> rigtigt? -og hvis ja; hvor %#€%§§§%! får jeg så fat i de rette ram til min

Ja, det var mig... Nogle gange går det sammen andre gange ikke. Det er desværre
noget, man skal prøve sig frem med.

Se også mit andet svar, hvor jeg giver dig et lille tip til, hvem, der måske har
noget, du kan bruge.

> Forresten skylder jeg også at fortælle at mit ram-indkøb skyldes min
> planlagte overgang til OSX...og det er meget muligt at I hører en del til
> mit bøvl i dén forbindelse!!! *GGG*

Tja, det var faktisk det, jeg regnede med..

> Mange Pilsner
> Nik(olaj Lauritzen)

Tak skal du da ha'.. - så er det derfor, jeg har skullet sidde og ændre alle dine
æ'er, ø'er og ¨'er...)

mvh. Erik Richard

(PS. jeg står ved det tilbud, jeg giver i anden mail)

Fra : Nik

Dato : 29-06-03 13:54

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej Erik
Jamen jeg har 1 x 128 mb ramblok og 2 x 64 mb...og det kunne da lyde som en
god idé, hvis du ville købe ihvertfald den ene (128).
Men for hvor meget?
Jeg skal også lige høre: Hvis jeg nu køber 2 ram-blokke med pc133, så kan de
vel godt køre på min Mac? Jeg mener: Det er vel ikke kun pc100-ram der dur?

Mvh
Nikolaj Lauritzen

Jeg ser at du også har Stofanet, Erik. Bruger du OSX? -da jeg prøvede OSX
sidate gang, kunne jeg nemlig ikke få konfigureret min TCP/ip til at komme
på nettet...så det kan være du har et tip der?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-03 15:32

Hej Nik

Nik wrote:

> [...]
> vel godt køre på min Mac? Jeg mener: Det er vel ikke kun pc100-ram der dur?

Som jeg skrev i en af de første indlæg, så er fx. Kingston KVR133X64/ serien
faktisk ret god på Mac, - og det er PC-133. - Hvis det er PC-100, så hedder de
KVR100X64/.

Jeg vil næsten tro, at en hvilken som helst data-biks her i byen har eller kan
skaffe Kingston til priser, der liggr på linie med netpriser. - Du skal jo regne
med, at på nettet kommer der porto og ofte også et gebyr på 35-75kr. ved køb. -
Du skal bare ikke købe RAM hos OfficeLine, - de er for dyre... - de vil ha'
799kr. + moms for en 512mb blok...

Mht. køb af dine gl. blokke, kan du så ikke kontakte mig off-list eller på
86250963 / 40826109, når du har fundet ud af, hvor meget du selv køber, - det er
nok det nemmeste. Men jeg vil tro, at du kan få et sted mellem 125-175kr. for en
128mb blok - lidt afhængig af mærket.... og omk. 75-90kr. for 64mb blokke...

> Jeg ser at du også har Stofanet, Erik. Bruger du OSX? -da jeg prøvede OSX
> sidate gang, kunne jeg nemlig ikke få konfigureret min TCP/ip til at komme
> på nettet...så det kan være du har et tip der?

Nej, jeg bruger endnu ikke OS X, men har en maskine stående, hvor det skal lægges
på, når vi får tid til det...

Stofanet er gået over til flydende IP adresser, så hvis du bruger Ginnerups
StofanetSignon, så vil det give problemer med flydende IP, og du skal nu
udtrykkelig forlange, at du vil køre med fast IP, ellers vil du automatisk blive
overført til flydende, efterhånden som deres servere opgraderes. Ginnerups
StofanetSignon 1.5 er også til OS X, men kræver stadig fast IP.

I sidste uge har jeg selv haft mange problemer med at logge på, - Stofa har lavet
en meget stor opg. her i byen netop for at kunne få alle over på flydende IP, så
det gik ud over alle os, der har fast IP, - vi var ret og slet blokeret på
serverne. - Det skulle være løst nu, men der er stadig nogle gange, hvor det er
umulig at logge på.

Sker det igen, så skal du tage modem'et helt fra og lade den stå i ca. en time
for at neutralisere alt, tag både strømstik, coax og ethernet stikkene ud. Når
den så har stået og 'kølet af', så sætter du stikkene i igen, - strømstik til
sidst, computeren skal være slukket mens du sætter stikkene i. Når så modemet er
klar igen (hvis det er den gl. Com21) så skal den yderste lampe lyse grønt. Tænd
computeren og computerens netkort vil nu genaktivere modemets adresse og slutte
forbindelsen.

Jeg har snakket med Stofas support, og de er vidende om, at der stadig er nogle
med fast IP, der har / kan have problemr i Storårhus. - Jeg gav dem min løsning,
og den har de ladet gå videre til deres teknikere, så de kan ad den vej prøve at
løse problemet.

mvh. Erik Richard

Fra : MaRk

Dato : 28-06-03 17:42

Heysa

> Altså: Er der nogen der véd noget?

Bestil dig en 512 blok på nettet (find det via www.edbpriser.dk) og hvis
skidtet ikke virker så returner det.
Du har 14 dages fuld returret ved køb på nettet. Det eneste du så kommer til
at betale er portoen.
Bestil evt. hos www.bj-trading.dk der er de rimeligt hurtige til at aflevere
penge tilbage har jeg oplevet.
Hos itbutikken kan sådan noget godt tage flere måneder at betale tilbage.

Mvh
Mark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-06-03 01:36

Hej Mark

MaRk wrote:

> [...]
> skidtet ikke virker så returner det.
> Du har 14 dages fuld returret ved køb på nettet. Det eneste du så kommer til

Fuldstændig rigtig, - men hvis der så kun er portoen til forskel på prisen på
nettet og så hos den nærmeste PC-pusher, så er det spild af tid.

> Bestil evt. hos www.bj-trading.dk der er de rimeligt hurtige til at aflevere
> penge tilbage har jeg oplevet.
> Hos itbutikken kan sådan noget godt tage flere måneder at betale tilbage.

Itbutikken er ikke det sted, jeg overhovedet vil handle, hvis det var mig...

Men da Nik jo bor her i Århus, så vil jeg anbefale ham at tage en af sine RAM
blokke ud og tage den med. Der ligger en god lille databiks nede i Vestergade -
næsten henne ved Frue Kirkeplads på samme side som kirken. Dér er de meget
hjælpsomme og rimelige i pris tillige. - Så hvis han blot siger, han skal have
en tilsvarende type men på 512mb istedet for, så tror jeg nok, de skal finde ud
af noget...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-03 16:37

> Itbutikken er ikke det sted, jeg overhovedet vil handle, hvis det var
> mig...

Hvad er der galt med dem. Jeg har selv handlet der flere gange og det
har været en god oplevelse (med bl.a. fin tlf. support.)

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : MaRk

Dato : 29-06-03 18:09

> Hvad er der galt med dem. Jeg har selv handlet der flere gange og det
> har været en god oplevelse (med bl.a. fin tlf. support.)

Hvad er det nu lige deres tele support koster? Mener da jeg prøvede at ringe
op var der en dame der sagde at det kostede 2kr/minut.
Skulle reuternere et dvd drev og et kabel.
Kablet var forkert indkøbt, det tog en måned at få pengene tilbage.
Dvd drevet var defekt ved modtagelse 2mdr, tog det at få et nyt.
De svarede ikke på nogen af 4-6 mails jeg sendte til dem.

Mvh
Mark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-03 20:11

MaRk <m-jons@mail.dkFJERN> wrote:

> [...]
> Dvd drevet var defekt ved modtagelse 2mdr, tog det at få et nyt.
> De svarede ikke på nogen af 4-6 mails jeg sendte til dem.

Okay, sådanne oplevelser har jeg aldrig haft. Men jeg har heller aldrig
brugt deres hotline, men har ringet til deres salgsafdeling, hvis der
var problemer. Men måske har de bare været offer for deres egen succes!?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-03 15:35

Hej Martin

Nu følger jeg en del kommercielle grupper, og dér har Itbutikken ikke det
bedste ry mht. leveringstider og tilbagebetaling ved forkerte / manglende
leveringer...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-07-03 01:31

> Nu følger jeg en del kommercielle grupper, og dér har Itbutikken ikke det
> bedste ry mht. leveringstider og tilbagebetaling ved forkerte / manglende
> leveringer...

Nej det kan jeg forstå. Men de må også ha' en del tilfredse kunder, for
det har så vidt jeg ved været lidt af en "online succesbiks".