SCSI og IDE
Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-06-03 15:28

Er der et godt sted at læse og blive klogere på de to typer harddiske.
Kan man f.x. bruge samme program til at formattere dem osv.
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-06-03 15:54

Hej Jørgen

Ja, www.xlr8yourmac.com kan du finde en masse omkring både SCSI og IDE, -
fordel og ulemper og meget mere. - Og ja, du kan fx. godt bruge
Diskværktøj til både SCSI og IDE diske. Selv et gammelt program som
DiskCharmer 3.1.5 kan formattere både SCSI og IDE diske - nogen gange
endda bedre end Apples egne værktøjer. Silverlining Pro er også et godt
værktøj til formattering.

Jørgen Angel wrote:

> Er der et godt sted at læse og blive klogere på de to typer harddiske.
> Kan man f.x. bruge samme program til at formattere dem osv.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-06-03 16:24

> Hej Jørgen
>
> Ja, www.xlr8yourmac.com kan du finde en masse omkring både SCSI og IDE, -
> fordel og ulemper og meget mere. - Og ja, du kan fx. godt bruge
> Diskværktøj til både SCSI og IDE diske.

Tak for det, Erik Richard.

> Silverlining Pro er også et godt
> værktøj til formattering.

Jeg troede helst man skulle bruge Apples værktøj - med mindre der var
tale om d2 / LaCie diske??

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-06-03 02:03

Hej Jørgen

Tja, både og... Det er selvfølgelig altid bedst at bruge originalt værktøj.
Men i visse tilfælde kan det være nødvendig at formattere en disk med et andet
værktøj. Fx. har jeg for nylig haft et problem med en Seagate ST15xxxN SCSI
(kan ikke huske de tre sidste tal). Disken kørte fint i en PM 7600 og kunne
formatteres med Diskværktøj og Drive Setup i HFS og HFS+ uden videre. Den blev
så sat i en PM 9600 korrekt monteret - men det var komplet umulig at
formattere disken med nogen af Apples egne programmer. Sebastian Dyhr fik så
disken med sig hjem, og han formatterede den med Silverlining og den kører
fint i hans Quadra.

Jeg har før brugt tricket med at formattere en HD med SLPro - både
grundformattering og med overskrivning med nuller - og med held. Bagefter har
jeg så 'slettet' disken igen med 'Slet Disk' fra Speciel' menuen for at være
sikker på at kunne installere et OS på den. - Det er nemlig ikke altid, at
installeren vil vedkende sig formatteringen, hvis den ikke er lavet med et
Apple værktøj. - Nogle gange kan man omgå problemet ved at afmarkere 'Opdater
Apples diske' i installerens 'Indstillinger'.

- Og for at gøre det hele endnu mere kompliceret, - så har jeg en ekstern
LaCie d2 HD med en Quantum Viking II disk i. - Hvis jeg formatterer den med
SLP, så kan jeg ikke bruge den som startdisk med et system på, - uanset om det
er System 7.5 til 9.2.x, - men formaterer jeg med Diskværktøj, så kan jeg
bruge den som startdisk uasnet hvilket system, der ligger på den, -
selvfølgelig taget i betragtning, hvilket minimumskrav, der er til systemet og
den maskine, den er koblet på.

Men du har så meget ret, at det altid er bedst først at bruge systemværktøjet
og først derefter prøve alternativerne. - Jeg har fx. også reddet en ellers
ikke-formaterbar jazdisk med DiskCharmer 3.1.5. - Den kunne ikke formatteres
med noget andet i første omgang, men efter brug af DC, så kunne jeg pludselig
igen bruge Iomegas eget formatteringsværktøj til den...

mvh. Erik Richard