Angive 'font' i CSS
Fra : Ohlzen

Dato : 27-06-03 12:09

Hej NG,

Hvordan angiver jeg (i mit sylesheet) en bestemt font i en
tekstboks, valgboks, tekstboks med rullemenu osv.?

Hilsen fra Ohlzen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-06-03 12:40

input {font-family: verdana}
Er det kun en bestemt input box skal du bruge en class eller id.

Fra : Ohlzen

Dato : 27-06-03 13:00

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> input {font-family: verdana}

Hej Jens,

Mit CSS ser nu sådan ud;

body {
   scrollbar-3dlight-color:#3C7CC4;
   scrollbar-arrow-color:white;
   scrollbar-base-color:white;
   scrollbar-darkshadow-color:#3C7CC4;
   scrollbar-face-color:#3C7CC4;
   scrollbar-highlight-color:white;
   scrollbar-shadow-color:#3C7CC4;
   font-size: 10px;
   font-family: Verdana;
   color: black;
}

input {
   font: Verdana bold 10px;
}

select {
   font: Verdana bold 10px;
}

a {
   text-decoration:none;
   color:black;
}
a:hover {
   letter-spacing: ;
   font-weight:none;
   color:white;
}
a:visited {
   color: white;
   text-decoration:none;
}
a:active {
   color: blue;
   text-decoration:none;
}

- men det fugerer ikke som det skal???

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-03 13:13

"Ohlzen" <ohlzen@ohlzen.dk> skrev

> Mit CSS ser nu sådan ud;

[snip]
> input {
> font: Verdana bold 10px;
> }
>
> select {
> font: Verdana bold 10px;
> }

Den er også gal. Du skal skrive det sådan:

input{
font-family:verdana,sans-serif;
font-size:10px;
font-weight:bold;
}

select{
font-family:verdana,sans-serif;
font-size:10px;
font-weight:bold;
}

Eller eventuelt, som JPK foreslog:

input.foo{
font-family:verdana,sans-serif;
font-size:10px;
font-weight:bold;
}

select.ffo{
font-family:verdana,sans-serif;
font-size:10px;
font-weight:bold;
}

.... hvor du så på siden laver dette:

<input class="foo" ...

og

<select class="ffo" ...

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ohlzen

Dato : 27-06-03 14:19

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> input{
> font-family:verdana,sans-serif;
> font-size:10px;
> font-weight:bold;
> }
>
> select{
> font-family:verdana,sans-serif;
> font-size:10px;
> font-weight:bold;
> }

> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Hej Erik,

DÉT HJALP - 1.000 tak!

Nu er der så opstået et nyt problem - i samme genre:

body{
font-family: Verdana;
font-size: 10 px;
font-color:black;
[...]

- jeg kan ikke (via ovenstående CSS) ændre på font-størrelsen...
Uanset hvad jeg angiver den til, ændres den ikke...???

I html-dokumentet, har jeg IKKE angivet nogen størrelse.

Svaret ligger garanteret lige foran brillerne, og selvom de er
pudset, kan jeg ikke se løsningen...

Fra : Ryan

Dato : 28-06-03 04:27

> - jeg kan ikke (via ovenstående CSS) ændre på font-størrelsen...
> Uanset hvad jeg angiver den til, ændres den ikke...???

Det er ikke lige til at gennemskue. Umiddelbart bør du kunne ændre
størrelsen på "font-size" uden problemer, men jeg er lidt i tvivl om, hvad
du ønsker at ændre "font-size" på, du har vedhæftet dit css for en hel del
mere, end det jeg vil mene er nødvendigt. Du har ingen "font-size" ved dine
links, så hvis det er dem du ønsker at ændre, så skal du jo også definere
det.
Er du sikker på, at du har uploaded (eller gemt) siden det rette sted?
Og har du prøvet reload?
Hvis du har tjekket disse ting så prøv, at give et link til siden, da det så
er meget lettere at hjælpe.
Og læs lige: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Ryan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-06-03 16:42

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>Den er også gal. Du skal skrive det sådan:

> [...]

Hvad er der i vejen med at bruge kortformen font?

Man skal bare huske, at det skal stå i rigtig rækkefølge.
'font-style', 'font-variant', 'font-weight', 'font-size',
'line-height' og 'font-family'

Dvs. i dette tilfælde
font: bold 10px Verdana, sans-serif

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-03 20:47

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> [...]
>
> Man skal bare huske, at det skal stå i rigtig rækkefølge.
> 'font-style', 'font-variant', 'font-weight', 'font-size',

Jeg kendte ikke til denne rækkefølge. Spørgeren havde ikke held med sit
forsøg (hvor rækkefølgen godt nok var anderledes). Derfor gik jeg 'med
livrem og seler'. Den virker hver gang.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ohlzen

Dato : 28-06-03 12:02

> Jeg kendte ikke til denne rækkefølge. Spørgeren havde ikke held med sit
> forsøg (hvor rækkefølgen godt nok var anderledes). Derfor gik jeg 'med
> [...]

Hej igen,

CSSfilen ligger på http://www.wegotit.dk/mosgaard/brians_stil.css
og alle sider peger på denne (<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="brians_stil.css">)

Hvis jeg f.eks. ændrer skrifttypen, så virker dét, men IKKE størrelsen...?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-06-03 15:13

Ohlzen <ohlzen@ohlzen.dk> skrev :

>Hvis jeg f.eks. ændrer skrifttypen, så virker dét, men IKKE størrelsen...?

Der står
body{
font: bold 8px Verdana, sans-serif
scrollbar-3dlight-color:#3C7CC4;

Der mangler en ; efter sans-serif

Fra : Ohlzen

Dato : 01-07-03 09:10

> Der mangler en ; efter sans-serif
>
> body{
> font: bold 8px Verdana, sans-serif;
> scrollbar-3dlight-color:#3C7CC4;
> --
> Knud

Hej igen...

Det med en [;] kan jeg godt se, at der manglede, men jeg kan stadig ikke ændre
størrelsen.....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-07-03 10:55

Ohlzen <ohlzen@ohlzen.dk> skrev :

>Det med en [;] kan jeg godt se, at der manglede, men jeg kan stadig ikke ændre
>størrelsen....

Der må være noget andet på siden som gør det.
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/fontsize.htm, hvor der er
brugt flere forskellige størrelser.
--
Knud

Fra : Ohlzen

Dato : 01-07-03 16:18

> Der må være noget andet på siden som gør det.
Enig...

> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/fontsize.htm, hvor der er
> brugt flere forskellige størrelser.
- hjalp ikke rigtig noget...
> --
> Knud

Jeg må prøve forfra...
I skal alle ha' tak for hjælpen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-07-03 16:52

>- hjalp ikke rigtig noget...

Måske ikke, men du kan se at det virker.
--
Knud