Mikael Kristiansen <leakim@get2net.dk> wrote:
> Hvis du kun skal skrive "gammeldags" musik, uden kvarttoner, clusters,
> stemmer med forskellige taktarter og sådan noget, er Sibelius sikkert
> udmærket. Jeg begynder at tro på at det har mindre stejl indlæringskurve end
> Finale, for der er så mange der siger det. Jeg har bare aldrig fundet
> indlæringskurven for Finale særlig stejl - jeg har da større problemer med
> Excel!
>
> Det er da meget fedt at man bare kan hive rundt i nodelinjerne hvis man ikke
> kan li' afstandene (bortset fra at jeg bliver søsyg af at se på det), men
> det er omvendt ikke hensigtsmæssigt at du ikke kan indstille præcise
> afstande så du opnår et layout der er ens fra gang til gang til gang til
> gang!
>
> Det pudsige er jo i virkeligheden, at Sibelius om noget har været DET
> professionelle nodeprogram. Det krævede ligefrem en helt speciel maskine for
> at kunne virke. Det der så er (forholdsvis) nyt er at det kan køre på
> mac/pc.
>
> Hvis nogen har været inde på hjemmesiden
www.sheetmusicdirect.com er
> teknologien der baseret på Sibelius. En teknologi det har kostet en
> bondegård at udvikle. Grunden til at man kun kan få pop-musik på den site
> er, at Chester, Novello og J. Curwen & Sons, tre af de forlag der er
> "affilieret" med SheetMusicDirect, har måttet indse at eftersom de først og
> fremmest arbejder med nutidig kompositionsmusik, kan de ikke bruge systemet
> da Sibelius kommer til kort. AmazingMusicWorld der fra begyndelsen ikke er
> lagt an på pop-musik har da også valgt en teknologi baseret på Finale (at de
> så for længe har brugt Petrucci der ikke er særlig pæn er en anden sag...).
>
> Men der er ingen tvivl om at det er et KÆMPE problem at det eneste
> udvekslingsformat der findes er MIDI, det er alt for lav en fællesnævner.
>
> MiK
>
> > From: "anja-stampe" <anja-stampe@mail.tele.dk>
> > Organization: Posted Courtesy of Tele Danmark or one of its European
> > Subsidiaries
> > Newsgroups: dk.edb.mac
> > Date: Sun, 1 Apr 2001 23:30:27 +0200
> > Subject: Re: Finale farvel... (lidt OT)
> >
> >
> > Ove Steen Smidt skrev i meddelelsen
> > <1er7ix5.uv7go71sa1d3iN%ossmidt@post11.tele.dk>...
> >
> >> Jeg har godt fornemmet, at Sibelius-Finale-fronten er ved at blive
> >> strammet op. Men da jeg nu har brugt 10 år på at lære Finale at kende,
> >> vil det være tungere for mig end bestigning af Mount Everest at begynde
> >> på et nyt program. Derfor vil jeg overhovedet ikke indlade mig på at
> >> kommentere, hvad Sibelius eller andre kan. Jeg har i dag ingen problemer
> >> med at håndtere Finale. (klip)
> >
> > Hej Ove!
> >
> > Jamen, jeg er da helt enig med dig i, at når man først har vænnet sig til et
> > program, så er der ingen ben i at bruge det. Jeg brugte også mange år på at
> > lære Finale selv, og var i og for sig glad og tilfreds. Men det ændrer altså
> > stadig ikke ved det faktum, at det er mere bøvlet end Sibelius, mindre
> > kompatibelt og betydelig grimmere. Bevares - Finale er blevet bedre med
> > årstalsudgaverne, men det er mere facade end funktionalitet, synes jeg.
> > Skulle jeg være flabet ville jeg sige: Lidt i stil med Windows...
> >
> > Og nu vi er ved dén sammenligning: Finale har næsten monopol på den
> > professionelle del af markedet, hvorfor der ikke har været synderligt
> > incitament for Coda Music til at gøre det store ved udviklingen af
> > programmet. Med nogle få undtagelser og lidt make-up er det nøjagtig det
> > samme program, som det har været i mange herrens år. Fint nok, hvis man er
> > glad for det. Hvis man derimod som jeg værdsætter nyskabelser, initiativ og
> > lidt konkurrence, så skulle man tage i det mindste at afprøve Sibelius. Det
> > er besværet værd, synes jeg.
> >
> > Hilsen
> > Lars
> >
> >
Ingen kommer let, hurtigt og ubesværet til at beherske alle
faciliteterne i et program, hvor manualen er på over 1.000 sider. Det er
absurd. Jeg behersker Photoshop Light ganske overfladisk. Når jeg slet
ikke forstår at gå i dybden med Photoshop LE - endsige
storebrorversionen - er det min egen skyld. Jeg har ikke forstand på
grafisk teknik og heller ikke brug det. De dele af programmet, jeg skal
bruge til lidt scanning og retouchering, kan jeg finde ud af. Og jeg
fryder mig, når jeg en gang imellem opdager noget nyt.
Musik har jeg en del bedre forstand på. Jeg har haft brug for næsten
alt, hvad Finale har at byde på i forhold til at fremstille trykte
noder. Jeg har altid fundet det uhyre nemt at finde svar på ethvert
spørgsmål ved hjælp af manualen. De, der ikke bryder sig om at læse
manualer og ikke behersker den engelske terminologi i forhold til
nodeskrivning, vil naturligvis køre uhjælpeligt fast.
Hvis det fornemmes svært at huske det hele, er det fordi programmet kan
så meget, og det skal vel ikke lægges det til last? Når jeg i en periode
ikke har brugt Finale så flittigt, kan jeg ikke huske præcis, hvor
alting ligger. Hvordan er det nu f.eks. man laver stemmer til et
marchhefte, hvor nøglerne traditionelt udelades efter første linie?
Nåja. Document options, næstsidste punkt.
Det er med forlov noget sluddder, at programmet ikke er blevet udviklet
i de senere år. Godt nok kan man ikke uden videre se forandringerne, når
man åbner vinduet i en ny version. Men så kan man jo læse den
medfølgende oversigt og selv prøve. Før Finale gik over til
onlinemanualer, kom der to tykke bind + tutorial. Til den sidste
revision med trykt manual kom der en tyk bog med gennemgang af alt det
nye.
Den automatiske spatiering var et kæmpefremskridt. Sidehåndteringen er
blevet forbedret på det sidste. Der er skridt for skridt kommet bedre
styr på indspilning og afspilning, hvor man efter behag kan bruge
QuickTime eller ekstern sekvenser til at frembringe lyd. Og så er der de
mange små forbedringer, som man ikke tænker over, men som bare er
medvirkende til, at det hele går nemmere.
Fri mig for de programmer, der lige med et skal se helt anderledes ud
for at demonstrere, at de har udviklet sig. En ny version af et program
skal være som den gamle, bare bedre.
Hvis man følger med på Codas hjemmesider, vil man vide, at der
fremstilles gratis opdateringer, når der opdages fejl og mangler. Den
aktuelle Millenium-version hedder nu 2001c.
Jeg forstår ikke, hvorfor nogen vil beskylde Finale for at ligne et
Windows-program. Finale ligner sig selv og har altid helt ind i sjælen
været et ægte Macintosh-program.
Finale på Mac foretrækkes så vidt jeg ved blandt medlemmerne af dansk
komponistforening.
Men Apple har såvidt jeg kan vurdere fejlet i forhold til det musikalske
marked ved ikke at alliere sig i rette tid med den øvrige
hardwarebranche, dvs. Roland og Yamaha. Det må være forklaringen på, at
når man kommer ind i de butikker, der sælger synthesizere og lignende
udstyr, træder man ind i en verden, der kun kender Windows. Og da den
danske folkeskole jo har solgt sin sjæl til Microsoft, var Musicator
længe det dominerende musikprogram blandt musiklærerne. Jeg har aldrig
prøvet at bruge det. En forsigtig udtalelse vil være, at der ikke kan
komme noget godt ud af at være et kompromis mellem sequenzerprogram og
nodeskrivningsprogram.
Venlig hilsen
Ove Steen (jeg hedder Ove Steen til fornavn og Smidt til efterhavn. Jeg
kan ikke fordrage at blive kaldt Ove).