iMovie: Output til VHS
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 25-06-03 23:29

Hej gruppe.
Fra marts 2000 til januar 2003 har jeg fyldt et 4-timers VHS-bånd op med
optagelser fra 10 Hi8-bånd (i Digital8-kvalitet, men det er ligemeget i
denne forb.)
Dette var før den digitale redigerings tid for mit vedkommende. Meget
enkel opsætning men tidskrævende redigering: Kameraet sattes til
VHS-maskinen via kabel med 3 phonostik i hver ende (Audio L + R, Video),
og redigering foregik ved simpel overspilning.
Nu har jeg så en moderne G4, og er glad for at vi valgte et kamera med
DV out! Pladsen på min disk skal nok også blive brugt, for et kvarters
rå overført film æder lige godt tre giga!

[...og nu kommer vi snart til sagens kerne...]
Hvis jeg nu stadig foretrækker VHS som format til færdige films, hvordan
gør jeg så nemmest:
Min eMac er i netværk med min PowerBook G3, som har S-video udgang,
hvorved jeg kan få skærmens billede over på mit tv (via et gammelt
ADB-musekabel), da tv'et har et tilsvarende stik.
Min video ser ikke ud til at have dette stik.............
Der er Scart-kabel ml. tv & video...
Resultatet skulle gerne være godt - i VHS-termer, dvs. ikke super, men
tåleligt - og i fuldskærm, altså ikke nogen QT Player-ramme omkring q

Skal have mixet en polter-film færdig til den 5.
Evt. output til cd er ikke udelukket, hvis man kan få 8-10 min. i god
kvalitet ned på 700 mega.

Nogen bud???
Bor på Chr.havn, hvis du vil se på det med egne øjne / fingre.

Fra : Søren Gyring-Nielsen

Dato : 26-06-03 06:00

Hej Jens!

Jens Rasmussen <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:
> [...]
> kvalitet ned på 700 mega.
>
> Nogen bud???
> Bor på Chr.havn, hvis du vil se på det med egne øjne / fingre.

I MacBrugers medlemsblad - DobbeltKlik fra december 02 - finder du to
artikler om netop konvertering til både VHS og SVCD.

KH
SØREN

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-07-03 11:41

Søren Gyring-Nielsen <soeren@gyringFJERN.com> wrote:

> I MacBrugers medlemsblad - DobbeltKlik fra december 02 - finder du to
> artikler om netop konvertering til både VHS og SVCD.
Tak, jeg har genlæst den, men det er jo en del mere, end jeg har behov
for, og jeg synnes ikke, den giver svar på mit spm.
vh Jens

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 26-06-03 07:13

> [...]

> Resultatet skulle gerne være godt - i VHS-termer, dvs. ikke super, men
> tåleligt - og i fuldskærm, altså ikke nogen QT Player-ramme omkring q

Jeg tror du skal have fat i en S-video -> Scart adapter. Den kan du nok
købe i en tv-forretning.

> Skal have mixet en polter-film færdig til den 5.
> Evt. output til cd er ikke udelukket, hvis man kan få 8-10 min. i god
> kvalitet ned på 700 mega.

Det kan man sagtens.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-07-03 11:41

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg tror du skal have fat i en S-video -> Scart adapter. Den kan du nok
> købe i en tv-forretning.
Jeg har lånt en, og det virker - lidt:
Min PowerBooks skærm kommer på video, men uden farver og uden lyd.
Men det hele kommer jo med... det er jo kun billedarealet, jeg vil ha'.
QuickTime Player kan ikke spille i fuld skærm; selv med æble-3 kommer
rammen og skrivebordet med.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 02-07-03 13:50

"Jens Rasmussen" <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote in message

> [...]
> Men det hele kommer jo med... det er jo kun billedarealet, jeg vil ha'.
> QuickTime Player kan ikke spille i fuld skærm; selv med æble-3 kommer

Jeg sidder ikke lige ved min mac, men jeg mener helt bestemt at man i
QuickTime player kan vælge et eller andet under én af menuerne der gør at
det fulde skærmareal bliver brugt til at vise filmen. Altså uden
billedramme, menubjælke o.s.v.

Måske hedder det "present movie" eller sådan noget, har du prøvet det?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-07-03 16:10

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> writes:

> [...]
> QuickTime player kan vælge et eller andet under én af menuerne der gør at
> det fulde skærmareal bliver brugt til at vise filmen. Altså uden

Det er vist kun i den betalte udgave man kan det.

Jeg rodede også med det, og fandt også ud af at S-Video - på vores
fjernsyn - kun kom i sort/hvid (selv når skiftet til PAL) og at
composite video kom i farver men med dårlig billedkvalitet.

Lyden skal føres seperat frem fra hovedtelefonudgangen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 03-07-03 00:27

> [...]

> Men det hele kommer jo med... det er jo kun billedarealet, jeg vil ha'.
> QuickTime Player kan ikke spille i fuld skærm; selv med æble-3 kommer

Prøv at skifte fra NTSC til PAL i skærmkontrolpanelet (Displays), så kan
det være du får farver på. Ellers bliver du nødt til at bruge composite
(det gule stik) og så har du brug for en anden adapter, og får dårligere
billedkvalitet.
Lyden er du nødt til at tage ud af computerens lydudgang
(hovedtelefonstik) og føre ind i Scart-adapteren.

For at undgå at du for diverse rammer med skal du enten bruge QuickTime
Pro eller mplayer. Jeg ved ikke om iMovie kan vise film i fuldskærm.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-07-03 14:06

> [...]

> det være du får farver på. Ellers bliver du nødt til at bruge composite
> (det gule stik) og så har du brug for en anden adapter, og får dårligere
Har kun valgt PAL (i de forsk. str.) og ikke NTSC.
> Lyden er du nødt til at tage ud af computerens lydudgang
> (hovedtelefonstik) og føre ind i Scart-adapteren.
Ja, det lader det til.

> For at undgå at du for diverse rammer med skal du enten bruge QuickTime
> Pro eller mplayer. Jeg ved ikke om iMovie kan vise film i fuldskærm.
Det kan den, men iMovie er ikke på min OS 9.

Det ender med en cd, der skal brændes.

Dermed endnu et par spm.:
Hvordan kan man optimere filmen til en cd?
iMovie: Arkiv - Ekporter - avanceret.... giver nogle formatmuligheder,
fx. mp4, men jeg vil jo gerne bruge al den plads, der er på cd'en!

Hvordan brænder jeg cd'en?
(!)
Tro det eller ej: jeg har faktisk endnu aldrig brændt en cd fra min
Mac...
iMovie kan vist brænde en dvd direkte, men jeg kan kun brænde cd'er, da
jeg har en af de billigste eMac.
Kender Toast, men har det ikke liggende på min hd;
Følger der normalt noget brænder-sw med, eller kan jeg hente noget
gratis.

Gode råd modt. med glæde i dag!
Filmen er en bryllupsgave - polter-footage

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-07-03 22:55

> [...]

> iMovie: Arkiv - Ekporter - avanceret.... giver nogle formatmuligheder,
> fx. mp4, men jeg vil jo gerne bruge al den plads, der er på cd'en!

Dette har jeg hittet ud af - den spørger selv, når jeg indsætter en tom
cd; er sat op i Systemindst.

Men savner godt nok nogle af guruerne her til aften!!!

....sidder stadig og exporterer i alskens formater; prøver at ramme ca.
700 MB