Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sommeraften i nordjylland
Fra : Claus Lund

Dato : 25-06-03 19:37

I aften er sommeren tilbage i nordjylland, så jeg måtte altså i afprøve mit
nye kamera.

Sikke en effekt man får, når man går lidt tættere på...

http://www.lundborg.dk/foto/offentlig/030625_Haven/

Mvh Claus

Fra : Klaus Madsen

Dato : 25-06-03 19:47

"Claus Lund" <news11@lundborg.dk> wrote in message
> [...]
mit
> nye kamera.
>
> Sikke en effekt man får, når man går lidt tættere på...

Hej Claus

Ja, det kribler sku´ i fingrene når solen skinner, især når man lige har
fået
nyt kamera

Det er synd, men de fleste af dine billeder er overbelyste. Nu ved jeg ikke
hvilket
kamera du har, men hvis du har mulighed for det, så prøv med EV-3 til 7
(eksponerings-kompensation)

Mvh. Klaus

Fra : Claus Lund

Dato : 25-06-03 20:10

> Det er synd, men de fleste af dine billeder er overbelyste.

Tak - det vil jeg prøve at arbejde med. Jeg er ikke i tvivl om at du har
ret, når du skriver de er overbelyste, men hvordan ser de det? Selv har jeg
egentlig vurderet, at belysningen er som den skal være.

> Nu ved jeg ikke hvilket
> kamera du har, men hvis du har mulighed for det, så prøv med EV-3 til 7
> (eksponerings-kompensation)

Jeg har mulighed for - 2.0 til + 2.0 med 0.5 i spring. Jeg fandt det sidste
sollys og lavede 3 billeder mere - de ligger her:
http://www.lundborg.dk/foto/offentlig/030625_Haven/test/

0.jpg er uden kompensation, 1.jpg er med -1.0 og 2.jpg er med -2.0. Lyset er
noget svagere nu så selv 0'eren er svagere belyst end det tilsvarende
billede i den første serie.

Kan jeg få en kommentar til belysningen på dem?

Mvh Claus

Fra : lars bo

Dato : 25-06-03 23:24

> Jeg har mulighed for - 2.0 til + 2.0 med 0.5 i spring. Jeg fandt det
sidste
> sollys og lavede 3 billeder mere - de ligger her:
> http://www.lundborg.dk/foto/offentlig/030625_Haven/test/

Alternativet er at spærre for solen, dette kan gøres med en skærm af mere
eller mindre professionel model. Selv bruger jeg den billigste hvide paraply
jeg kunne købe. Dette giver et difust lys på blomsten (eller et hvilket som
helst objekt) der skal fotograferes, uden at kaste skygge. Så slipper du for
at skulle regulere på kameraet.
hilsen
lars bo

Fra : Felix

Dato : 25-06-03 21:46

On Wed, 25 Jun 2003 20:37:06 +0200, Claus Lund wrote:

>http://www.lundborg.dk/foto/offentlig/030625_Haven/

Ja, begrænsningens kunst er svær; særligt når man lige har fået
nyt legetøj (jeg er ikke bedre selv).

Billedet af tusindfryden og bonderosen er overbelyste.

Det kan muligvis være fordi du ikke har brugt "spot-måling".

Da omgivelserne er mørke, vil en gennemsnitsmåling gøre
baggrunden for mørk, og det lyse motiv for lyst.

m. v. h.

Fra : Claus Lund

Dato : 26-06-03 18:50

> [...]
>
> Da omgivelserne er mørke, vil en gennemsnitsmåling gøre
> baggrunden for mørk, og det lyse motiv for lyst.

Tak til jer alle - jeg har arbejdet videre med det og fået bedre
resultater... men det skal jeg spare jer for :)

Mvh Claus

Fra : Felix

Dato : 26-06-03 21:58

On Thu, 26 Jun 2003 19:49:50 +0200, Claus Lund wrote:

>Tak til jer alle - jeg har arbejdet videre med det og fået bedre
>resultater... men det skal jeg spare jer for :)

Jooh, tak. Men du lærer altså mest af dine fejl. Og som bekendt
kan andre bedre bedømme dine fejltagelser, og det skal du opfatte
som en kærlig og velmenende tilrettevisning.

Jeg har selv fået mange "tæsk" på div. foto- og kunstskoler; men
jeg kan love dig, at du bliver taknemlig for ethvert angreb, som
du så selv kan bedømme om det var rimeligt eller ej.

Klø bare på, vis hvad du har lært og glæd dig over kritikken, for
så er det *dig* der bliver klogere. Du hat alt at vinde, og kun
lidt tid at tabe.

m. v. h.

Fra : lars bo

Dato : 26-06-03 23:35

"Claus Lund" <news11@lundborg.dk> skrev i en meddelelse
> Tak til jer alle - jeg har arbejdet videre med det og fået bedre
> resultater... men det skal jeg spare jer for :)

Hvorfor dog det, vil du ikke have kommentarer til dine forbedringer?
hilsen
lars bo

Fra : Claus Lund

Dato : 27-06-03 05:05

> Hvorfor dog det, vil du ikke have kommentarer til dine forbedringer?

Jo jeg ville gerne ha' komentarer til mine forbedringer - jeg har bare ikke
haft tid til at eksperimentere nok med det, til det er værd at lægge frem.
Og nu er jeg på vej på ferie så jeg når desværre ikke mere nu.

Men det jeg nåede frem til er, at jeg selvfølgelig skal bruge
eksponerings-kompensation ved lyse motiver på mørk baggrund - det kræver
lidt erfaring og nogle forsøg at få det rigtige niveau. Jeg mangler endnu at
prøve med en skærm til at ændre på lyset... men det må jeg ta' fat på.

Og så er jeg bestemt ikke skræmt væk af negativ kritik... jeg føler da kun
jeg har fået god og konstruktiv kritik, så jeg vender nok tilbage.

Mvh Claus