PowerMac 7100/80 og skærm
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 25-06-03 17:28

Hej

I Bilkaavisen i denne uge er der en 17" PC-monitor til kr. 899,-. Kan
jeg med en adopter bruge den til ovenstående maskine (hvordan med
opsætning / driver), og hvilke overgangsstik skal jeg erhverve.
Maskinen har 2 skærmudgange (2 selvstændige adskilte billeder, har
virket, men den ene skærm er gået kaput.
Jeg er ikke god til fagudtryk. Det almindelige skærmstik er ca. 30 x 15
mm med 31 "huller" i 3 rækker og det fra ekstrakortet er ca. 30 x 8 mm
med 15 huller - 8 + 7 over hinanden.
Jeg er blot ude efter en skærm af rimelig kvalitet og størrelse til
denne maskine, da der også findes en G4 maskine der skal overtage en
Apple 21" monitor.
Er der muligheder, eller hvordan kan jeg gøre.

På foirhånd tak.

mvh

Michael C.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-03 02:26

Hej Michael

som du stiller det op ser det ud til, at du har 2 skærmkort i din maskine.
Den ene, - den med de 31 ben er det alm. AV stik, som også sidder på en PM
6100 (hedder også HDI-45). - Har du ikke en adapterkabel på ca. 15 cm, hvor
den ene passer ind i dette stik på computeren og det andet passer til det
alm. Apple DB-15 stik, som er det andet stik, du nævner?

Under alle omstændigheder er det stik, der sidder på den PC skærm, det man
kalder for et VGA stik, og du skal bruge en converter/adapter for at kunne
sætte en PC skærm til det alm. Apple DB-15 skærmstik.

Det samme skal du, hvis du vil forbinde en PC skærm til det brede HDI-45
skærmstik Apple AV stik. Her skal du så have adapteren mellem det korte
mellemled og skærmens VGA stik. Svjv. kan man ikke få et mellemled /
adapterstik, der går direkte fra VGA til HDI-45.

Et VGA-Apple adapterstik koster fra ny for en Griffin 195kr. hos OfficeLine
(tlf. 70215350), men kan ofte fås for 50-75kr. i dk.marked.privat.edb.mac.
Hvis du ikke har det originale mellemstykke til det brede stik, så må du
søge det i markedsgruppen. Hvis man skal bestille et sådant mellemled, så
kategoriseres det ikke længere som tilbehør, men som reservedel og er
dermed hunddyr. - Sidst jeg hørte prisen var den knap 700kr. + moms.

Jeg har ikke set den skærm i Bilka-avisen, men næsten alle nye PC skærme er
'MultiSync', så de kan bruges på alle computertyper. Og hvis du kører Mac
OS 8.1 eller nyee, så har du kontrolpanelet 'ColorSync' installeret.
ColorSync kan selv finde ud af at korrigere til den skærm, du sætter på, så
du sagtens kan bruge den. Og så afhænger opløsningen på skærmen så blot af,
hvor meget video RAM du har i din 7100.

Har du kun 1mb VRAM (standard), så kan den kun køre i opl. 832x624 i
tusinder af farver eller 1024x768 i 256 farver. Har du 2mb VRAM (de 1mb +
4x 256kb VRAM i de 4 ekstra sokler), kan den køre helt op til 1152x870 i
tusinder af farver. I 832x624 kører den millioner af farver.

Jeg håber, du har fået det at vide, du ønsker...
mvh. Erik Richard