Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Min morfar skal have sit andet digitalkame~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-06-03 12:13

Min morfar har sendt mig på en lille søgning, som jeg har lidt svært ved at
give ham et entydigt godt bud på.

"Find et digitalkamera på mindst 3MP med mindst 3x optisk zoom, med god
billedkvalitet, der kan tilsluttes TV'et så ham og min mormor kan se
billederne - og som ikke mindst skal være let at bruge".

Peg og skyd er lige ham, så blænde, shutterspeed, lukkegardiner og al det
der har han ikke til hensigt at bruge - bare der er en autoindstilling som
gør det fornuftigt så er han i bund og grund en glad mand

Han har 2000-3500 kr at gøre med.

De mærker jeg primært kigger efter er: Canon, Olympus, Sony og Fuji.

Olympus C-350 Zoom er et af de kameraer jeg overvejer at anbefale ham.
et andet er Canon Powershot A70.

Har i nogle andre gode forslag, eller begrundelser for hvorfor ovenstående
er dårlige valg, så sig gerne til.

På forhånd tak
Flemming

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-03 12:28

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message

> "Find et digitalkamera på mindst 3MP med mindst 3x optisk zoom, med god
> billedkvalitet, der kan tilsluttes TV'et så ham og min mormor kan se
> billederne - og som ikke mindst skal være let at bruge".

Hmmm....
3MegaPixels og et TV til at vise dem på, lyder helt forkert i mine øjne. Et
TV har vel 500x300 pixels
-hvad var det første digi kamera, han havde, og hvorfor skal det skiftes ud
?

Bo //

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-06-03 12:45

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in

> [...]
> øjne. Et TV har vel 500x300 pixels
> -hvad var det første digi kamera, han havde, og hvorfor skal det

Hov, mindre detalje jeg glemte .

Han får sine digitalbilleder (de gode af dem) skrevet ud hos den lokale
fotohandler - ved ikke hvad den hedder. Han havde et Kodak 1MP før (kan
ikke lige huske modelnummeret) - et han fik som gave, og han fik aldrig
vænnet sig til brugerfladen i det - så han er aldrig inde i menuen på
det.

Jeg har selv et Canon, min søster et Olympus og min onkel et Sony - han
har prøvet at låne dem, og han synes noget bedre om brugerfladen i dem
end i Kodak og synes derudover at billederne er skarpere (og ikke mindst
i de udskrifter vi får lavet, også dem i 10x15).

Med hans 1MP er han ret begrænset til kun at udskrive 10x15 og så skal
der heller ikke skæres ret meget i billedet.

Han bruger kun TV'et som en stor monitor til at vise billederne til min
mormor inden de bliver "fremkaldt" da hun er svagtseende og ikke så godt
kan se dem ordenligt på deres 14" monitor på PC'en. Så kan hun bedre være
med til at vælge de billeder der skal "fremkaldes".

De 3MP er egentlig bare så han kan få større udprint, og/eller så han kan
beskære de billeder han får taget. Han har rimelig godt styr på
fotobehandling - men næsten uanset hvad han gør er billederne uskarpe.
Det er sikkert optikken i det billige kameras skyld, men nu har han
bestemt sig for at få et ordentligt kamera og endeligt lægge det gamle
analoge med zoom på hylden og kun have digitalkameraet med.

Mvh.
Flemming

Fra : KNL DtP

Dato : 24-06-03 12:56

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> 3MegaPixels og et TV til at vise dem på, lyder helt forkert i mine
øjne. Et
> TV har vel 500x300 pixels

PAL-standarten siger nu 720 x 576 pixels, hvis vi skal gå i detaljer -
men jeg kan godt se hvor du vil hen. Hvis billederne kun skal ses på TV-
eller computerskærmen, så er der ingen brug til at købe et 3 MP kamera.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Strange

Dato : 24-06-03 12:40

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Olympus C-350 Zoom er et af de kameraer jeg overvejer at anbefale ham.
> et andet er Canon Powershot A70.
>
> Har i nogle andre gode forslag, eller begrundelser for hvorfor ovenstående
> er dårlige valg, så sig gerne til.

Jeg har selv et Olympus (godtnok kun C1-Zoom) og er meget tilfreds - C-350Z
er mere kompakt og har selvfølgelig nyere features. Jeg har kun godt at sige
om mit kamera og autoindstillinger fungerer fint, men du skal være opmærksom
på, at når man skal tage billeder, så skyder man en "beskyttelsesplade"
foran til siden. Den kan godt være lidt stram at have med at gøre, så det
skal I selvfølgelig lige afprøve om er et problem (en morfar kan jo godt
være lidt op i alderen ).. Har ikke prøvet at sætte det til TV..

Kort har jeg haft et Canon A70 i hånden. Skærmen er tydelig og
billedkvaliteten er i hvert fald rigtig god på et TV (og det virkede enkelt
at tilslutte)..

Se også "Erfaringer søges"-tråden fra i går..

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-06-03 12:50

> [...]

> et andet er Canon Powershot A70.
>
> Har i nogle andre gode forslag, eller begrundelser for hvorfor ovenstående

Nikon Coolpix 3100 og Sony P72. Begge skulle være nemme at bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anders&Birgitte

Dato : 24-06-03 21:23

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Har selv et Canon A40 (tror afløseren er A70? ) der opfylder samtlige
kriterier bortset fra de 3 Mpixels. Men 2.1 giver dækning på op til A4
størrelse, og mine 10x15 print fejler absolut intet!

Nem betjening, slut til TV og scroll dig igennem billederne. Auto-setting
giver kanon billeder uden at man har en sk.. forstand på fotografering.

Så kan den også optage lidt film med lyd i .avi (altid festligt!) - OG så
har den en størrelse, der gør den NEM at håndtere!!

/Anders

Fra : Tine Andersen

Dato : 07-08-03 20:37

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Nikon Coolpix 3100 og Sony P72. Begge skulle være nemme at bruge.
> [...]

Har lige købt Camedia C350L som opfylder betingelserne og som ikke fylder
meget. Jeg synes, det er lækkert.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 15:38

On Tue, 24 Jun 2003 11:12:51 +0000 (UTC), Flemming Joensson
> [...]

>der har han ikke til hensigt at bruge - bare der er en autoindstilling som
>gør det fornuftigt så er han i bund og grund en glad mand

Hvad med et HP Photosmart 735?

Jeg har lige prøvet det, det er et ret godt kamera til prisen og
brugervenligheden er helt i top (især til folk u. computer).

Det har 3,2 MP, 3x zoom (+ 5 x digital zoom) ogen fiks lille
dockingstation, som kan sluttes direkte til TVet og betjenes med en
lille fjernbetjening. Man kan oven i købet bede om at få billedet
printet ud vha. fjernbetjeningen (også uden at eje en computer) - så
sparer din morfar turen nede til fotohandleren.

Hvis han har en PC + forbindelse kan han maile det (evt. til
fotohandleren) vha. fjernbetjeningen.

Det koster 2.800 kr. i vejl. udsalg iflg. www.hp.dk

HP har måske ikke et så stort navn i fotobranchen endnu, men det er
værd at bemærke, at optikken fra Pentax og fotochippen er fra Sony.

http://www.hp-expo.com/dk/dan/products/pcphotography/q2210a.html

KS