Vigtig side - svært tilgængelig
Fra : Martin Petersen

Dato : 24-06-03 09:32

http://mail.tdconline.dk/

Her i sommertiden hvor man måske forlader sit hjemlige tlf.stik med
iBooken under armen, er det irriterende at teledanmarks webmailside er
noget svært tilgængelig.

Safari (1.0, v. 85) åbner den fint, men scrolleren ude til højre
mangler, så de sider der "går langt ned", har man ikke glæde af.

IE 5.2.3 kan slet ikke åbne den. Der er et eller andet element der får
den til at gå i stå. Måske en gif ...?

Mozilla åbner den fint ...

Har I andre erfaringer?

Selvfølgelig er det til at leve med, men alligevel, en side der er så
vigtig for sandsynligvis en del mennesker ...

v.h
Martin

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 24-06-03 20:53

Hejsa

Hurra for en gangs skyld kan jeg noget, som I ikke kan

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> mangler, så de sider der "går langt ned", har man ikke glæde af.
>
> IE 5.2.3 kan slet ikke åbne den. Der er et eller andet element der får

Jeg har netop testet med OS 9.2.2 på en PM 8600/200

--Netscape 6
Jeg har scroll-fidusen både th og for neden; men der mangler et par
pixler til VENSTRE i billedet ;-(, nå de kom, da jeg gjorde vinduet lidt
bredere.

--Netscape 4.8
smutter fint ind på den gamle version af webmailen

--Netscape 7.1
Virker fint med scrollbar både nede og th, selvom den er lidt langsom
til at åbne den Nestcape

--Internet Explorer 5.1
Vil ikke finde nogen sites overhovedet pt, så...

> Selvfølgelig er det til at leve med, men alligevel, en side der er så
> vigtig for sandsynligvis en del mennesker ...

Har du brokket dig til dem? Ellers så prøv at finde en gammel browser,
eller lad som om Icab er det, så kører den gamle webmail sikkert fint

Håber du kan bruge det til noget.

/Sebastian

> v.h
> Martin

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-06-03 21:05

sadyhr@mail.tele.dk writes:
>--Internet Explorer 5.1
>Vil ikke finde nogen sites overhovedet pt, så...
Det s...... forp...... møgp... lor....program vil da for hede hule
h....... ned i det sorte dyb ingenting for tiden. Hvad er der dog galt.
Fra at være moderat stabil, er Exploder blevet den sikreste vej til intet
at se, bortset fra en dybfrossen maskine. Tror jeg har tre-fire frysninger
dagligt i øjeblikket. For bare en måneds tid siden havde min maskine ikke
været frosse i flere måneder

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 24-06-03 21:27

> [...]

> Safari (1.0, v. 85) åbner den fint, men scrolleren ude til højre
> mangler, så de sider der "går langt ned", har man ikke glæde af.

Oplever samme problem ... men forstår ikke helt hvorfor du ikke "bare"
bruger email-programmet på din iBook? webmail er da mest til når man
bruger fremmede computere ... eller?

/hc

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-06-03 21:50

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> forstår ikke helt hvorfor du ikke "bare"
> bruger email-programmet på din iBook? webmail er da mest til når man
> bruger fremmede computere ... eller?

Jamn, det vil jeg også gøre hvis muligt; men er der ikke noget med at
man ikke kan sende fra mailprogrammet hvis man plugger computeren i "et
fremmed hul" (et andet tlf.nr.?).
Det er fra et sted i Italien, og helt ærlig: Jeg har ikke rigtig check
på hvordan pop3. og smtp opfører sig hvis man ikke sidder på sit eget
nr.

Og dér er webmail jo smart ...

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-06-03 21:57

> [...]

> Det er fra et sted i Italien, og helt ærlig: Jeg har ikke rigtig check
> på hvordan pop3. og smtp opfører sig hvis man ikke sidder på sit eget

Det kommer an på, hvad din udbyder tillader. Man kan som regel godt
hente post (POP3), men man kan som regel ikke sende (SMTP) med mindre
man er forbundet til internettet via samme udbyder, som man har mail
hos.
Herhjemme er jeg på Esenet (Esbjerg Bynet), som reelt er TDC
Webspeed. Men jeg har min mail liggende hos UNI2, og jeg bruger IMAP i
stedet for POP3. Det fungerer fint, men jeg sender med TDC's
SMTP-server.
Har TDC i øvrigt ikke roaming-aftaler med udbydere verden rundt?
Så skulle du jo kunne forbinde dig via en anden udbyder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-06-03 08:42

> [...]
> Har TDC i øvrigt ikke roaming-aftaler med udbydere verden rundt?
> Så skulle du jo kunne forbinde dig via en anden udbyder.

Tak for oplysningerne, også til Hans Chr.; så blev jeg lige opdateret
der!

Netop det at man som standard kan modtage, men ikke sende, gør jo
webmail attratktiv når man er i det fremmede. Så kan man nemlig svare
med det samme!
(Og så engang imellem bruge mailprogrammet til at gå ind og rydde op på
serveren ...)

Ja, der er dét dér "roaming" og der er "asmpt", det er rigtigt; måske
når jeg at checke det ud, måske ikke.

Bortset fra at Safari mangler omtalte scrolleknap, er webmail på Safarii
smart. Den husker jo kodeord, så det går lige så hurtigt som at hente
alm. post. To klik: Hent siden, log på!

v.h
Martin

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 26-06-03 20:24

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ja, der er dét dér "roaming" og der er "asmpt", det er rigtigt; måske
> når jeg at checke det ud, måske ikke.

Pas på med roaming. I begyndelsen var det gratis, men på et tidspunkt
indførte TDC Internet en helt vild hamper minutpris på ca. 1 krone svjh.
Jeg ved ikke om det stadig gælder.

Desuden var der det problem med roaming at en del af de dial-up punkter
man fik adgang til, ikke havde en SMTP-server. Så er man lige vidt.

ASMTP er altså meget nemt, du skal bare ind i dit mailprogram og rette
et sted. Du kan teste det hjemme hos dig selv -- du kan bare sætte din
maskine permanent op til at bruge asmtp i stedet for smtp. Prøv det.

/hc

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 25-06-03 21:10

> Har TDC i øvrigt ikke roaming-aftaler med udbydere verden rundt?
> Så skulle du jo kunne forbinde dig via en anden udbyder.

Det med roaming aftaler, nærmere sagt mangel på samme undrer mig og gør
mig rasende.

Lidt historie:

Min allerførste ISP var Compuserve. Ja dem med eget indhold og netværk
og med "GO" kommando. Det virkede bare. Det var godt nok noget
proprietært, men lige præcist fordi nettet var lukket var netbanking
muligt og nemt - til dem der ikke kan huske det - det er 10 år tilbage.
Folk snakkede om en Quadra 840 som nu om G5. Min drøm var en Color
Classic, den ville for resten være noget guld værd den dag i dag.

Men tilbage til emnet:
Compuserve var 1 net med mange indgange. Der var næsten altid en indgang
i nærheden, hvor man kunne komme ind - i næsten hele Europa og
Nordamerika. Det kostede bare bytakst plus compuserve minutter. Dengang
var der nemlig ikke 3parts adgang på telefonen. Fra Compuserve kunne man
så komme ud i den store verden, der hed internet. Det var ofte noget
grimt noget med enkelte små billeder og masser af tekst og henvisninger
til noget, der skulle hentes via gopher eller hvis det skulle være ftp.
Senere blev Compuserve købt af AOL, som havde brug for dens hardware.
AOL bruger dd. stadigvæk noget proprietært i stedet for POP SMTP eller
IMAP til mail.

Nu bruger jeg mest vores server i kælderen på en 8 Mbit forbindelse
(http://www.dalgashave.dk). Men jeg har også et abonnement hos Tiscali
(image - da jeg bestilte det) og Orange. Begge firmaer er dele af
multinationale koncerner. Selv en privatperson rejser gerne og
efterhånden er man jo ret afhængig af emailkontakten.
Men tror du at de tager sig sammen til at lave nogle fornuftige roaming
aftaler med dial-in i alle lande, de nu har datterselskaber?

Nej, nixen. Man skal ringe hjem til Denmark for at komme på internettet.

Når jeg er ud og rejse har jeg for det meste min bærbar med. Den har en
16 MHz processor og en PalmOS 3.3, min modem er en Ericsson R320.
Alternativet er Kraftkarl, som er næsten lige så gammel som mit
Compuserve abonnement og har en 14000 modem. Men nogle minutter telefon
plus pinggrrrrrschschschschpungdoindoingdoing, er bare ikke sjov når det
er en international telefonforbindelse.
http kan man glemme alt om, ikke fordi 14400 er for lidt, men fordi
moderne css sider er bare for meget til en 25MHz 68LC40.

Jeg magter ikke italiensk, spansk og mit fransk er for dårligt og jeg
har slet ikke tid til at finde en ISP i de lande efter mine behov. Kun i
Tyskland har jeg fundet nogle ISP, som afregner call-by-call via
telefonregningen.

Men SMTP har også været mit problem, når jeg var på tur. Hans Christians
tip skal jeg huske, når vi opgraderer dalgashave.dk til efterår. Vi har
endnu ikke besluttet hvilket styresystem det skal være, men noget må der
være muligt på de gængse systemer.

hilsen
Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 25-06-03 23:25

Hej Seb

Sebastian Loeck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Min drøm var en Color
> Classic, den ville for resten være noget guld værd den dag i dag.

Had vil du give for min, som jeg egl nødigt vil af med, men guld....

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 26-06-03 16:38

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Had vil du give for min, som jeg egl nødigt vil af med, men guld....
nogle spåner hvis den stadigvæk har en 68k processor.
Hvis det derimod er en G3 Takky CC vil jeg byde nogle gramm.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 28-06-03 21:59

Hejsa
Sebastian Loeck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> nogle spåner hvis den stadigvæk har en 68k processor.
> Hvis det derimod er en G3 Takky CC vil jeg byde nogle gramm.

Nå det er bare en standard M;-(

/Seb

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 24-06-03 22:27

> [...]

> Det er fra et sted i Italien, og helt ærlig: Jeg har ikke rigtig check
> på hvordan pop3. og smtp opfører sig hvis man ikke sidder på sit eget

De fleste udbydere (inkl. TDC) spærrer for brug af deres SMTP-server
(dvs. udgående mail), hvis man ikke er forbundet direkte til deres net
(via ADSL, modem et eller andet). Dette er for at undgå misbrug af
SMTP-server, da SMTP-serveren ikke verificerer afsenderen på nogen måde
-- og dermed kan den misbruges til afsendelse af SPAM.

(Man kan sammenligne SMTP-serveren med postkassen nede på hjørnet.
Postkassen accepterer at hvem som helst smider noget i den -- og der kan
stå hvad som helst på kuverten som afsender; f.eks. kan jeg godt lægge
et brev i min postkasse hvor jeg har skrevet dig på som afsender).

Men det er der heldigvis råd for i form af TDC's ASMTP-server som har
adressen asmtp.mail.dk. ASMTP verificerer afsenderen med samme brugerid
og password som du bruger til at hente indkommende mail.

Der ligger dog SVJH den begrænsning i det, at du kun kan sende hvis du
bruger en TDC mail-adresse som afsender -- dvs. du kan ikke som med den
almindelige SMTP-server bruge andre email-adresse (f.eks. en adresse som
er knyttet til dit eget domæne på nettet e.l.).

For at bruge ASMTP-serveren skal du i dit mail-program erstatte
smtp.mail.dk med asmtp.mail.dk, de steder hvor dette servernavn
optræder. Serveren til indkommende mail skal uforandret være
pop3.mail.dk.

/hc