isolering, hvad koster det?
Fra : H. Olesen

Dato : 30-03-01 20:57

Jeg vil gerne købe hus. Har fundet et, hvor beliggenhed, størrelse og
grundstørrelse passer mig perfekt.

Men, men, men.... de to ting der trækker gevaldigt ned, er isolering
og indvendig stand. Alt indvendigt skal istandsættes. Og så er huset
bygget i 1894 og har en elendig isolering, stort set ingenting.

Huset er i to etager, kvm ca 70 i stueetagen + omkring 40 kvm på
første sal.

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan få en form for
"isoleringsplader" der rimeligt nemt skulle kunne opsættes på
indersiderne af væggene. Det lyder jo meget godt og så slipper jeg
også for arbejdet med at rette op på væggene, spartle ud og pudse op.

Men jeg har ingen idé om hvad det vil koste, hvis jeg skal isolere
hele huset på den måde. Har du et kvalificeret gæt, Er det 5000 kr,
20.000 kr, 50.000 kr, 100.000 kr? Og den form for isolering, er den
ok, eller er det bare en 'nødløsning'?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-03-01 23:04

H. Olesen <helle@fjernhavesiden.dk> skrev :

>Men, men, men.... de to ting der trækker gevaldigt ned, er isolering
>og indvendig stand. Alt indvendigt skal istandsættes. Og så er huset
>bygget i 1894 og har en elendig isolering, stort set ingenting.

Sådan er sådan nogle gamle rønner tit - men prisen plejer jo også at
være derefter

>Jeg har ladet mig fortælle, at man kan få en form for
>"isoleringsplader" der rimeligt nemt skulle kunne opsættes på
>indersiderne af væggene.

Njaehhhh - de giver nu ikke verdens bedste isolering, men de virker da

>Det lyder jo meget godt og så slipper jeg også for arbejdet med at
>rette op på væggene, spartle ud og pudse op.

Nøehh - du vil vel gerne have at det ser ordentligt ud, og dine vægge
er lodrette - ikke sandt , så lidt arbejde slipper du ikke udenom

> [...]
>hele huset på den måde. Har du et kvalificeret gæt, Er det 5000 kr,
>20.000 kr, 50.000 kr, 100.000 kr? Og den form for isolering, er den

Jeg vil kalde det en nødløsning - prisen ligger velsagtens et sted
mellem 20-50.000 - det store ? er 1.salen , hvordan er taget, og det
derunder

Det bedste du kan gøre er at snakke med en håndværker om tingene

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Ivar

Dato : 31-03-01 12:08

> Sådan er sådan nogle gamle rønner tit - men prisen plejer jo også at
> være derefter

Hvis det er et byhus, kan prisen pr. kvm, let være som på en
forstadshus fra 1994.

> Njaehhhh - de giver nu ikke verdens bedste isolering, men de virker da

Ofte ser det herrens ud, der skal jo laves inddækninger ved vinduer.

> Jeg vil kalde det en nødløsning - prisen ligger velsagtens et sted
> mellem 20-50.000 - det store ? er 1.salen , hvordan er taget, og det
> derunder

Jeg tror ikke en isolering af ydervæge kan afskrives på under 10 år.
Lad dem dog være som de er og affind dig med den højere varmeregning.
En uisoleret helmur er selvfølgelig ringere til at holde på varmen
end en hulmur med isolering, men helt håbløs er den ikke.
Vil man vil dække en uisoleret ydermur med panelplader
bør man selvfølgelig bruge nogle med isolering.

Kik på loftet, mange gamle huse har her ingen isolering.
Hvis det er tilfældet, så lav en 200 mm isolering, det let og relativt billigt.
Du får helt sikker mere for dine penge her, end ved at isolere ydermurene.

> Det bedste du kan gøre er at snakke med en håndværker om tingene

Pas på, de er ofte villige til at isolere alt, hvis du vil betale. Mange gange
kan det ikke betale sig.

Hvad er huset opvarmet med ?
Har sælger angivet omkostninger til opvarmning ?
Hvor stort er huset ?
Deler det ydermur med naboer ?

Ivar

Fra : per

Dato : 31-03-01 17:14

On Fri, 30 Mar 2001 21:56:30 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

> [...]
>indersiderne af væggene. Det lyder jo meget godt og så slipper jeg
>også for arbejdet med at rette op på væggene, spartle ud og pudse op.
Det er måske danogips varmvæg du tænker på.

Jge har monteret kilometervis af disse plader, og kunderne er meget
begrejsteret for dem. De monteres på skinner og der er en 13 mm
gipsplade pålimet på en ca 35 mm isoleringeplade.

De tager det værdste af den direkte kolde væg, men jeg tror ikke at
det hjælper mere end alm. 35 mm isolering.

Men du får en god væg som alså ikke længere er kold.

--
Per