Windows på mac g4
Fra : XoDeus

Dato : 19-06-03 11:28

Er det muligt at installere windows på en mac maskine? Hvis ja er det så en
64 bit edition der skal bruges??

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 19-06-03 12:38

XoDeus <mariuszc@tiscali.dk> wrote:

> Er det muligt at installere windows på en mac maskine? Hvis ja er det så en
> 64 bit edition der skal bruges??

Nej.

Hvis du vil køre windows på en mac, skal du have fat i en
emuleringssoftware, og være forberedt på at det går langsomt. Den mest
udbdredte Virtuel PC -VPC - emulerer en pentium II mmx.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : XoDeus

Dato : 20-06-03 10:30

Nu har jeg kigger lidt på nettet og newz.dk skriver idag en artikel om den
nye Mac G5 http://newz.dk/forum-item.php?id=25622. Vil det på den være
muligt at køre Windows XP/2003 64 bit??

Fra : Karl Antz

Dato : 20-06-03 10:46

XoDeus <mariuszc@tiscali.dk> wrote:

> Nu har jeg kigger lidt på nettet og newz.dk skriver idag en artikel om den
> [...]

Desværre nej - Windows kræver en Intel - eller Intel-kompatibel
processor. PowerPC fra IBM & Motorola er en helt anden type processor -
så derfor vil der altid kræves en emulering, hvis man vil køre Windows
på en PowerPC.

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-03 15:47

Hej...

Ja, men stadig kun med en emulator i form af enten VirtualPC eller FWB
RealPC. - Det er nøjagtig det samme for en x86 baseret PC, - de kan heller
ikke køre nogen former for Mac OS uden en emulator. Der findes svjv. kun en
emulator til PC der kører med en såkaldt 68040/68k processor emulering altså
ikke engang PowerPC.

Men med en Dual 2ghz burde man også kunne opnå en rimelig PC hastighed på en
Mac - især, da der jo nok snart kommer en ny ver. fra Connectrix, der
emulerer min. en 1000mhz processor... - Jeg har hørt rygter om dette. Den
skulle i såfald være istand til at kunne trække en WinXPO i tålelig kvalitet.

XoDeus wrote:

> Nu har jeg kigger lidt på nettet og newz.dk skriver idag en artikel om den
> nye Mac G5 http://newz.dk/forum-item.php?id=25622. Vil det på den være
> muligt at køre Windows XP/2003 64 bit??

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-06-03 16:27

> [...]
> skulle i såfald være istand til at kunne trække en WinXPO i tålelig kvalitet.

Hvordan kan den emulere en specifik hastighed? Det kommer vel an på
Mac'en?

Virtual XP vil nok køre tåleligt på de nye Mac'er, men det er _kun_ en
emulering og derfor kun en nødløsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-06-03 09:15

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> emulator til PC der kører med en såkaldt 68040/68k processor emulering altså

Hvis du kigger på www.emulators.com kan du finde en emulator der også fint
kan emulere powerPC.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-06-03 11:41

Martin Schultz <di020172@fafner.diku.dk> wrote:

>Hvis du kigger på www.emulators.com kan du finde en emulator der også fint
>kan emulere powerPC.
>
>Martin

Og hvor er det så lige du finder det ?

Jeg kan også kun se, at PowerPc ikke kan emuleres endnu.

Her er et cirtat fra deres side:

"There are 3 distinct Macintosh hardware configurations that are
emulated by SoftMac XP are:

the black and white System 6.0 and 7.0 compatible 68000 Macintosh
Classic
the basic System 7.0, 7.1, and 7.5 compatible color 24-bit 68020/68030
Macintosh II
the Mac OS 7.6, 8.0, and 8.1 compatible 32-bit 68040 Macintosh Quadra"

Kim

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-03 03:14

Hej Martin

Ja, det mente jeg også, men for godt et års tid siden var samme spørgsmål oppe at
vende, hvor jeg hævdede, at en bekendt af mig kører med en PowerPC (601)
emulator, og da var der nogen, der blev endda meget fornærmede og påstod, at jeg
kom med løgne..., - så for at undgå den diskussion en gang mere, undlod jeg ret
og slet at skrive, at der også findes en PPC emualtor!

Et faktum er dog, at den mest gængse Mac emulator til PC kun emulerer det, der
svarer til en Quadra 650/840...

mvh. Erik Richard