Ø får mapper til blive væk!
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-06-03 16:53

Når man åbner sin Mac overfor Windows-verdenen, sker der det, at mapper
der indeholder bogstavet "Ø" eller "ø" og som oprettes af værts-mac'cen
eller en anden mac simpelthen forsvinder for PC-brugernes øjesyn.
Hvorimod mapper oprettet af PC-brugere og indeholdende disse bogstaver
ses af Mac-brugerne men med tegnet "¢" istedet for "ø".

Det er OSX 10.2.6 (testet på to forskellige maskiner), Win2000 Pro og XP
Pro og testen er også lavet med engelske sprogindstilllinger i OSX,
medens Win-systemerne har været danske.

Er der nogen der har en forklaring og måske endda et workout på dette
problem?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 17:23

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Hvorimod mapper oprettet af PC-brugere og indeholdende disse bogstaver
> ses af Mac-brugerne men med tegnet "¢" istedet for "ø".

De er vist nok ikke enige om hvilken ASCII-kode bogstavet Ø har.

> [...]
> medens Win-systemerne har været danske.
>
> Er der nogen der har en forklaring og måske endda et workout på dette

Løsning: Aldrig æ, ø og å på crossplatform-servere.
Det har været fast regel alle steder jeg har været.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-06-03 21:35

Hej Preben

> Løsning: Aldrig æ, ø og å på crossplatform-servere.
> Det har været fast regel alle steder jeg har været.

Går det med de andre høje-ascii-tegn altså accenterede á é à etc? Eller
er det også bedst at undgå?

/Seb

> /Preben

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-06-03 22:40

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Går det med de andre høje-ascii-tegn altså accenterede á é à etc? Eller
> er det også bedst at undgå?

Windows 2000 server med Services for Mac aktiveret er der ingen
problemer med æøå og accent tegn. Problemerne er med skilletegn som / \
* og et par andre som ikke er tilladte i Win filnavne.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-06-03 21:39

> De er vist nok ikke enige om hvilken ASCII-kode bogstavet Ø har.

> Løsning: Aldrig æ, ø og å på crossplatform-servere.
> Det har været fast regel alle steder jeg har været.
>
> /Preben

Som Mac-mand er det måske lidt af en besættelse, men en af grundene til
at jeg i sin tid valgte Macintosh var at mennesket kom først og
teknikken i anden række. Vi skal sgutte finde os i, at maskinerne sætter
dagsordenen, så altså:

Hvordan får jeg Ø'er på min cross-platformsserver?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-03 21:39

wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) writes:

> [...]
> Hvorimod mapper oprettet af PC-brugere og indeholdende disse bogstaver
> ses af Mac-brugerne men med tegnet "¢" istedet for "ø".

ø var glemt i det oprindelige PC-tegnsæt (codepage 850), og derfor
blev codepage 865 opfundet med ø og Ø, som erstattede hhv cent og
yentegnet.

Det ser ikke ud til at Mac'en er fiflet til at vide dette. Jeg ved
ikke hvordan man gør det.
http://bigfoot.com/~thunderbear