Amerikansk/dansk i OS X
Fra : Per Madsen

Dato : 16-06-03 20:18

En af mine venner har det problem med OS X, at sproget periodisk og
automatisk ændres i systemet. Af og til ændres det danske flag til det
amerikanske, - hvilket jo i sig selv ganske uhyggeligt Er der nogen
der har en løsning på det? Er det en bug?

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Bitbucket

Dato : 16-06-03 20:52

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> amerikanske, - hvilket jo i sig selv ganske uhyggeligt Er der nogen
> der har en løsning på det? Er det en bug?

Det er en bug, hvis ikke du bruger amerikansk engelsk, så slå det fra i
Systeminstillingen International.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Per Madsen

Dato : 16-06-03 21:28

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> Det er en bug, hvis ikke du bruger amerikansk engelsk, så slå det fra i
> Systeminstillingen International.

Takker,- det lader jeg gå videre!

Fra : Storm

Dato : 17-06-03 11:41

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> Det er en bug, hvis ikke du bruger amerikansk engelsk, så slå det fra i
> Systeminstillingen International.

Jeg er ude for det ved bestemte genvejskommandoer - nu husker jeg ikke
helt men f.ekds hvis man ikke er bevidst om rækkefølge i zomm tasterne i
adobes programmer så skiftes sprog istedet.
Man kan ændre det i Adobes genveje hvis det irriterer.

Jeg prøvede lige:
Alt - Æble - Ordmellemrum (f.eks. i Adobe Acrobat) - det skal være
Ordmellemrum - Æble - Alt for at zoome og ikke skifte
sprog.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Bitbucket

Dato : 17-06-03 14:26

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Alt - Æble - Ordmellemrum (f.eks. i Adobe Acrobat) - det skal være
> Ordmellemrum - Æble - Alt for at zoome og ikke skifte

Problemet er lige at samme tastekombination bruges af operativsystemet
når man skifter sprog, det er manglende omtanke fra Adobe at benytte
tastaturgenveje i programmet som systemet også bruger.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Storm

Dato : 17-06-03 14:53

> Problemet er lige at samme tastekombination bruges af operativsystemet
> når man skifter sprog, det er manglende omtanke fra Adobe at benytte
> tastaturgenveje i programmet som systemet også bruger.

Men Adobe har trods alt givet mulighed for at lave personlige genveje.
Jeg ved ikke hvem der kom først - det var også et problem under OS 9.
Værre med Quark hvor OS X har taget flere ofte brugte kombinationer i
Quark - og Quark giver ikke mulighed for at lave egne (måske i 6'eren).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 14:40

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> adobes programmer så skiftes sprog istedet.
> Man kan ændre det i Adobes genveje hvis det irriterer.

Man kan jo også slå sprogskifte-genvejen fra i stedet.
Systemindstillinger/International/Tasteturmenu/Valg

Jeg kan sjovt nok ikke få "tegnpalet" frem i tasteturmenuen længere.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Storm

Dato : 17-06-03 15:12

> Man kan jo også slå sprogskifte-genvejen fra i stedet.
> Systemindstillinger/International/Tasteturmenu/Valg

Det var vist det svar der skulle gives. Det vidste jeg ikke.

?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 15:54

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det var vist det svar der skulle gives. Det vidste jeg ikke.

> ?

Et meget nyttigt værktøj, lidt ala den gamle Popchar o.lign.,
men som sagt nægter min at vise sig - pludselig (OSX, 10.2.6)

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 17-06-03 16:43

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det var vist det svar der skulle gives. Det vidste jeg ikke.

> ?

Du kan ikke leve uden, Nina.....
Preferences>International>Tastaturmenu(?)>Tegnpalet(Characterpalette?)

Hak i den sidste og op øverst med den........

Hej fra Morten, der æææælsker UNICODE
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 17:09

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Du kan ikke leve uden, Nina.....
> Preferences>International>Tastaturmenu(?)>Tegnpalet(Characterpalette?)
>
> Hak i den sidste og op øverst med den........
>
> Hej fra Morten, der æææælsker UNICODE

Jog bare i det.
Hvorfor er min versvunden.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 17-06-03 17:25

> Jog bare i det.
> Hvorfor er min versvunden.
>
> /Preben

Det véd jeg ikke, Preben - men da vi opdaterede fra X, 10.1.? til 10.1.5
skete det også hér, men efter 10.2.x har jeg i hvert fald ikke haft
vrøvl.........du har gjort det sædvanlige, ikke?

Tilladelser, log ind/ud, tilladelser fra SystemCD, har du
opgraderet/opdateret noget, der har med systemet at gøre?

Prøv for sjov at vælge et andet sprog, dansk, f.eks.Hæ, hæ...undskyld...

Jeg krydser fingre for "The Final Return of the Character Palette of
Preben Bodker"

Jeg har lånt en bil - skal du noget i morgen?

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 17-06-03 17:29

> Jog bare i det.
> Hvorfor er min versvunden.
>
> /Preben

Preben forresten.......har du kun amerikansk i sprog?

Jeg knaldede hovedet ind i døren og et lys viste mig, at der - vistnok -
skal være valgt mere end et sprog.......men jeg er ikke sikker - det er
nok for skørt?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Storm

Dato : 17-06-03 17:42

> Jog bare i det.
> Hvorfor er min versvunden.

Den forsvinder fra menulinien hvis du har mere en et sprog "enabled",
for så viser den kun det valgte sprog.

Men er den helt forsvundet?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 17-06-03 18:14

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Den forsvinder fra menulinien hvis du har mere en et sprog "enabled",
> for så viser den kun det valgte sprog.

Hva´ gør den?

Jeg har tre sprog og en tegnpalet - og de er der alle fire med det
aktive sprogs flag i menuen, skal jeg bruge ét af de andre sprog eller
tegnpaletten, trykker jeg flaget og vælger, hvad jeg skal bruge.

Jeg tror, vi misforstår hinanden, Nina)
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Storm

Dato : 17-06-03 21:43

> [...]
> aktive sprogs flag i menuen, skal jeg bruge ét af de andre sprog eller
> tegnpaletten, trykker jeg flaget og vælger, hvad jeg skal bruge.

Nej jeg mener det samme som dig - efter du knaldede hovedet ind i døren:

<http://home19.inet.tele.dk/storms/svaersprog.gif>

Postede bare før jeg så dit svar.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 18-06-03 08:54

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nej jeg mener det samme som dig - efter du knaldede hovedet ind i døren:
>
> <http://home19.inet.tele.dk/storms/svaersprog.gif>
>
> Postede bare før jeg så dit svar.

Na, gut)))))))))))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 19:32

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Den forsvinder fra menulinien hvis du har mere en et sprog "enabled",
> for så viser den kun det valgte sprog.

Nope.
Den har været der før, sammen med Dansk, U.S. etc.

> Men er den helt forsvundet?

Den er sat til at vises i indstillingerne, men dukker ikke op i menuen.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Storm

Dato : 17-06-03 21:43

> Nope.
> Den har været der før, sammen med Dansk, U.S. etc.

> Den er sat til at vises i indstillingerne, men dukker ikke op i menuen.

Ja, da jeg først har _set_ den nu og forstået en lille flig af brugen af
den nu skal jeg nok ikke komme med gode ideer.
Bruger I den istedet for PopChar?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Per Madsen

Dato : 17-06-03 19:41

> Det er en bug, hvis ikke du bruger amerikansk engelsk, så slå det fra i
> Systeminstillingen International.

Tjekkede lige hans maskine,- han har kun dansk i listen. Ingen andre
sprog! Mystisk. Nuvel, det bliver jo nok fixet i Panteren...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-06-03 21:07

> [...]

> amerikanske, - hvilket jo i sig selv ganske uhyggeligt Er der nogen
> der har en løsning på det? Er det en bug?

Yes. Den kaldes "Fogh Rasmussen".
Sorry!

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 17-06-03 07:03

> Yes. Den kaldes "Fogh Rasmussen".
> Sorry!
>
> /Preben

Hæ, hæ........sådan
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-06-03 17:13

> Yes. Den kaldes "Fogh Rasmussen".

Løsningen forståes!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-06-03 17:13

> [...]

> amerikanske, - hvilket jo i sig selv ganske uhyggeligt Er der nogen
> der har en løsning på det? Er det en bug?

Hint: I Systemindstillinger->International->Tastaturmenu under knappen
"Valg" kan man vælge "Synkronisering af skrift og tastatur".

Jeg har egentligt ikke set det i funktion, men det ser ud til at
menuerne ændrer sprog afhængigt af det skrevne sprog - jeg kan bare ikke
få det til at gøre sår'n. Prøv at kigge på det!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 17-06-03 19:41

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-06-03 21:35

Hejsa

> [...]

> menuerne ændrer sprog afhængigt af det skrevne sprog - jeg kan bare ikke
> få det til at gøre sår'n. Prøv at kigge på det!

Jeg vil tro, at det er som i 9.x, at hvis man skriver med en f.eks.
arabisk font, så skifter skriftmenuen til arabisk tastatur og så
fremdeles.

Og det var bare et gæt fra en PRE OSX-bruger ,_9

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 12:41

> [...]

> amerikanske, - hvilket jo i sig selv ganske uhyggeligt Er der nogen
> der har en løsning på det? Er det en bug?

Jeg er nu ikke stødt ind i problemet.
--
Per Erik Rønne