In article <3F04066B.6020103@hotmail.com>, niels_skaaning@hotmail.com
says...
> Hekto wrote:
>
> > En nybegynder skal helt lade være!
>
> Så kommer han jo aldrig i gang! Man skal jo begynde et sted og som ung
> (= mindrebemidlet) og uerfaren er det altså smartest at øve sig på noget
> der ikke koster alt for meget at ødelægge og et stempel til en Maxi
> koster vel ca. 50 kr., medens en cylinder koster 3-400 kr.
Som nybegynder = en der bare filer på må og få, ville det være en god
idé at sætte sig ind i tingene. Det er ikke specielt indviklet eller
svært, og formlerne ar ganske enkle.
>
> > Det er ikke nogen god idé at file i stemplet. Var det det, var der
> > filet i det fra starten!!
>
> Der er masser af gods i et Maxistempel og det er ikke særligt hårdt
> belastet så det sker der ikke noget videre ved. Stempelskørtets primære
> funtion på en Maxi er at lukke for portene.
Vægten har nu lidt at sige, og skørtet er i høj grad med til at køle
stemplet, hvilket man ikke skal lade hånt om. Et par mm skader nok
ikke; men at fjerne den ene side vil ikke være godt.
>
> > Hemmeligheden er hastigheden på luften i indsugningen. Den skal være
> > så stor at den bliver inde i krumtaphuset på en stempelstyret motor.
>
> Mængden har jo også en hel del at sige og det er netop mængden man øger
> ved at hakke stempelskørtet.
Ja, det er den almindelige antagelse; men forkert.
En stempelstyret motor 'suger' symetrisk omkring øvre dødpunkt. D.v.s.
at stemplet suger, så længe det er på vej op, og puster ud igen, på
vej ned.
Kører motoren meget langsomt, vil en stor del af det der suges ind,
blive pustet ud igen. Heldigvis vejer luft en del, og hvis det
samtidig har fart på, bliver det rigtig tungt, og inertien vil derfor
holde det inde i krumtaphuset et stykke tid, inden det kan ændre
retning og fare ud igen. Fidusen er så, at man faktisk kan opbygge et
overtryk i krumtaphuset, som så vil give en bedre fyldning af
cylinderen, når skyllekanalerne åbnes.
Vi behøver ikke i denne forbindelse at indrage den afstemte
udstødning, der via skyllekanalerne kan medvirke til at lave undertryk
i krumtaphuset.
Alt dette kan man hjælpe på med enten membran eller drejeskive i
indsugningen, så den bliver asymetrisk.
Tilbage til stempelstyringen. Vi kan variere indsugningsarealet, så vi
får mere luft/benzin igennem. Større areal med samme porttid, giver
umiddelbart bare lavere hastighed. En smule mere på toppen, og mindre
træk i bunden. Af samme grund hjælper det ikke altid bare at sætte en
større kaburator på.
Ved at kombinere porttid og areal (bredde og højde på
indsugningsporten) kan man opnå en maksimal pumpe-effekt, således at
hastigheden trykker en optimal mængde gas inde i krumtaphuset og at
hastigheden er så stor, at kun en minimal mængde bliver pustet ud
igen. Dette gælder, som på alle 2T'ere kun i et snævert
omdrejningsområde. Hvor man lægger dette område, afhænger af hvor man
vil have trækkraften. Derfor er der forskel på en MZ (bemærk den lange
lydpotte! Den er ikke for sjov!) eller en 2T-racer, med et kort
expansionskammer.
2T'ere er absolut IKKE så simple, som nogen går og tror!!!
De er ret så komplicerede, og lidt filen og boren her og der, kan da
godt give en HK eller 2; men intet i sammenligning med hvad der kan
opnås ved at sætte sig ned og måle og beregne.
> > Udgangspunktet er det rigtige værktøj, ellers kunne man jo lige så
> > godt slå på den med en hammer, hvis man bare ville ødelægge noget!
>
> Nu er det jo ikke alle der har råd til det rette værktøj og som
> nybegynder er det jo direkte dumt at investerer mange penge i noget man
> ikke er klar over om man gider fortsætte med. En fil kan sagtens bruges
> man skal bare passe på ikke at beskadige cylindervæggen.
Harald Skrald har sikkert en billig kinesisk efterligning til en hund
eller to. Så har man noget værktøj, og behøver ikke at ødelægge noget.
HUSK iøvrigt at portene skal være runde i toppen, så de ikke fanger
stempelringene!!
--
Brian/Hekto
Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about
www.mc-portalen.com ?