Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom formel
Fra : jørgen

Dato : 20-06-03 20:17

Findes der er formel der kan vise hvor meget zoom der skal til for at et
givet objekt fylder så og så meget i søgeren eller på pc skærmen?

Formlen må være afhængig af objektets størrelse, afstanden til objektet,
kameraets opløsning og skærmstørrelse.

Har jeg forstået zoom således, at når man forhøjer zoom med en faktor (eks.
fra 1 til 2) så svarer det til at man halvere afstanden til objektet?

--
jørgen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 21-06-03 10:39

> Har jeg forstået zoom således, at når man forhøjer zoom med en faktor
(eks.
> fra 1 til 2) så svarer det til at man halvere afstanden til objektet?

Uden at have min optikbog frem mener jeg at huske, at zoom-begrebet skal
forstås sådan:

Hvis du har 100 meter til motivet og har f.eks. 3xzoom, så svarer til det at
du står 33,33 meter fra motivet (altså afstand / antal zoom)

mvh - Michael Kristensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-06-03 11:54

jørgen wrote:
> Har jeg forstået zoom således, at når man forhøjer zoom med en faktor
> (eks. fra 1 til 2) så svarer det til at man halvere afstanden til
> objektet?

Jo - hvis du tilføjer "i forhold til den korteste brændvidde"

En 2x zoom kan jo i teorien være

10-20 mm - altså ren vidvinkel
35-70 mm - altså fra svag vidvinkel til svag tele
100-200 mm - altså ren tele

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk