Spandfilter og varmelegene
Fra : Jan Funder

Dato : 19-06-03 12:33

Hejsa NG,

Jeg skal til at starte et nyerhvervet 400 l akvarium op. I den forbindelse
påtænker jeg at købe et spandfilter af mærket Via Aqua VA 650 spandfilter
der kan klare 1000 L/time.
Er det stort nok til akvariets størrelse og er der nogen der har
positive/negative erfaringer med dette filter?
Hvilket filtermateriale er det bedste at anvende til et akvarium af denne
størrelse?

Yderligere påtænker jeg at købe et Via Aqua varmelegeme 300W. Er det
ligeledes stort nok til akvariets størrelse?

På forhånd tak for svar

Jan Funder

Fra : Rapper

Dato : 19-06-03 12:38

"Jan Funder" <jfu@kr.dk> wrote in message

> [...]
> positive/negative erfaringer med dette filter?
> Hvilket filtermateriale er det bedste at anvende til et akvarium af denne

Jeg har en ViaAqua 230 til mit 128 liters akvarie, og den kører bare 100%
som den skal. Er helt lydløs, ingen driftsproblemer eller noget.

Dog er der en ting der er ringe: Den gør ens gulv meget vådt når man kommer
hjem i sin brandert og ved en fejl kommer til at sparke en af vandslangerne
af pumpen

Nå, men jeg synes i hvert fald at jeg har fået enormt meget for pengene i
min fremfor hvis jeg havde købt en Eheim eller lignende.

Mvh
Rasmus

Fra : Cyberbar

Dato : 19-06-03 14:55

> Yderligere påtænker jeg at købe et Via Aqua varmelegeme 300W. Er det
> ligeledes stort nok til akvariets størrelse?

Hej Jan

Men hensyn til det omtalte varmelegeme, tror jeg ikke du får problemer. Jeg
har selv et 325l, hvor jeg har et Via Aqua varmelegeme 300W. Det varmer fint
min kumme op, så selv om dit er en smule større, burde der ikke være
problemer.

Mvh. Cyberbar

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-06-03 18:02

> [...]
fint
> min kumme op, så selv om dit er en smule større, burde der ikke være

Det er der heller ikke. Jeg bruger et 300 W i et 530 liter og det holder
fint temp. præcis 28,3.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 19-06-03 22:00

"Jan Funder" <jfu@kr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Yderligere påtænker jeg at købe et Via Aqua varmelegeme 300W. Er det
> ligeledes stort nok til akvariets størrelse?

Hej Jan
Hvis du får nogle svar på dette, så vil de være meget useriøse!!
Ang. Filteret: Du mangler at fortælle hvilke fisk du påtænker at putte i
baljen.
Ang. Varmelegeme. Du mangler at fortælle hvad der er laveste rumtemperatur,
og hvilken temperatur du ønsker i din balje.
Lad os høre nærmere.
Hilsen
Jørgen

Fra : Thomas Joergensen

Dato : 20-06-03 02:34

300 watt er fint nok, kan sagtens holde det varmt.

Fra : Jan Funder

Dato : 20-06-03 09:42

Tak for alle svarene på mine spørgsmål,

Jeg påtænker i første omgang at starte med forskellige typer gurami samt
scalare, lille mundruger, neonfisk og maller. Dog er den endelige
sammensætning ikke færdiggennemtænkt endnu (Jeg havde tænkt mig at bede om
forslag i denne NG om en uges tid, men nu kommer du mig i forkøbet). Er der
nogen der har kommentarer til denne sammensætning samt yderligere gode
forslag til sammensætning af bestand????

Laveste rumtemperatur er ca. 19-20 grader og Jeg forventer, at
vandtemperaturen skal være ca. 26-27 grader.

Er der nogle kommentarer til, hvilket filtermateriale der skal bruges til
spandfiltret