netradio spørgsmål
Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-06-03 10:36

Jeg har ADSL hvor jeg betaler for forbruget. Derfor er det lidt interessant
for mig at vide hvor meget jeg egentlig suger ned når jeg hører net-radio.
Mit spørgsmål er egentlig temmelig simpelt:

Er det rigtig forstået at når jeg hører netradio på 64 Kbit/sek, at jeg så
downloader ca. 8,2 kb i sekundet, altså næsten 30MB i timen?

Fra : Michael Vittrup

Dato : 18-06-03 11:25

Fra : René Jensen

Dato : 18-06-03 11:32

MP Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Er det rigtig forstået at når jeg hører netradio på 64 Kbit/sek, at jeg så
> downloader ca. 8,2 kb i sekundet, altså næsten 30MB i timen?

Korrekt! Teorien siger:

Båndbredde (i kbit) / 8 (bit pr. kb) = kb/s
64kbit / 8 = 8kb/s

8kb/s * 60 sek. * 60 min. = 28.800kb/time

28.800kb / 1024kb = 28,125mb/time

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Martin Møller

Dato : 18-06-03 13:12

> Korrekt! Teorien siger:
>
> Båndbredde (i kbit) / 8 (bit pr. kb) = kb/s
> 64kbit / 8 = 8kb/s
>
> 8kb/s * 60 sek. * 60 min. = 28.800kb/time
>
> 28.800kb / 1024kb = 28,125mb/time

Jep! Der ud over er der også noget header-information, der klistres på
data, når det sendes over et netværk, men stadigvæk synes jeg, at
28-30 MB/time lyder fornugtigt.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Møller

Fra : [8000]HH

Dato : 18-06-03 20:47

> 28-30 MB/time lyder fornugtigt.

og med feks TDCs nye "betal pr mb" abonnement bliver det jo sølle 15 kroner
i timen for at høre radio.. ledt nok.