Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt digitalkamera - hvilket?
Fra : Thore Sorensen

Dato : 18-06-03 10:25

Hej alle

Har kigget lidt tilbage i gruppen, men ikke kunnet finde så meget jeg
kunne bruge...vil gerne høre jeres råd...

Har i knapt 3 år haft et HP315 digitalkamera. Har været rimeligt
tilfreds med det, men standarderne er jo kommet lidt i vejret siden. Jeg
går derfor og lurer lidt...

Nogle af de ting, jeg mener det nye kamera (herefter DNK) ska' ku' i
forhold til HP315'eren og hvorfor :

Jeg har 3 sæt (a' 4) genopladelige 1,2 V NiMh AA batterier og en
"intelligent" lader. Derfor er det ønskeligt, at DNK kan bruge disse.
(I den forbindelse ønskes noget længere drift på batterierne)

Der skal være optisk zoom (2-3 X) Det har "alle" efterhånden.

Minimum 2M Pixels. Det har "alle" efterhånden.

Har to CF-kort til HP315'eren. DNK må meget gerne kunne genbruge disse.
(Kortlæseren kan tage alle ram-formater)

Så til det mest irriterende med HP315'eren: Jeg har altid syntes det var
irriterende, at udløsertiden var så langsom. (autofocus?)
(Forestil jer lige, at man står på en hastighedsprøve til et rally og
tager billeder af de biler, der kommer forbi - ikke et eneste billede af
biler, men træet på den anden side af vejen har man 223 billeder
af...:))

DNK må gerne have en noget (læs: hel del) hurtigere udløsertid.
Vil gerne have, at når man trykker på knappen så bliver billedet taget
og ikke 1½-2 sek. efter...

Alt det med videoklip osv er jeg ligeglad med.

Jeg gav ca 2500,- for HP315'eren og det er vel i det prisleje jeg søger
noget nyt... Har kigget lidt på Canon A40, der både med batterilevetiden
og prisen passer fint...men såvidt vides er det på vej ud...(Det er
"alle" efterhånden...) :)

Andre forslag?
--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 60SX 1997 - Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-06-03 11:11

Thore Sorensen wrote:
> [...]
> batterilevetiden og prisen passer fint...men såvidt vides er det på
> vej ud...(Det er "alle" efterhånden...) :)

Afløseren for A30 hedder A60 og svarer stort set til det gode gamle A40
(som jeg havde tidligere og var meget glad for) - men der kommet lidt
nye faciliteter - men prisen svarer også nogenlunde til A40, så der er
ingen grund til at købe A40, da man får lidt mere for pengene med
A60......

Afløseren for A40 hedder A70 og er lidt dyrere - men så også forbedret
på en del punkter bl.a. med 3 mpixel.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Vega

Dato : 18-06-03 15:13

> [...]
> nye faciliteter - men prisen svarer også nogenlunde til A40, så der er
> ingen grund til at købe A40, da man får lidt mere for pengene med

Tag et kig her

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587981

A60 2300 kr. billigere end et A40.

Du kan også købe et A70 til 2850 kr. Sådan et har jeg selv, og er meget
tilfreds med det. Havde før et HP 318, og som du skriver går der noget tid
før det tager billedet, men det problem er væk med A70 og med garanti også
A60.

Mvh. Vega.

Fra : Thore Sorensen

Dato : 07-08-03 13:14

On Wed, 18 Jun 2003 11:25:25 +0200, Thore Sorensen <dinotec@pc.dk>
wrote:

>Hej alle

Har nu fået nye "nykker"
Kriterierne er derfor blevet lidt anderledes... nogle er nedtonet, andre
er optonet...altså kriterierne...

Har stadig nedennævnte, der trænger til udskiftning...

>Har i knapt 3 år haft et HP315 digitalkamera. Har været rimeligt
>

>Der skal være optisk zoom (2-3 X)
>Minimum 2M Pixels
>CF-kort

Nye kriterier:

Strop/rem montering i begge sider, så man kan lade kameraet "hvile" på
maven...måske en bagatel, men jeg finder det irriterende at skulle lægge
kameraet fra mig når jeg skal have en tår sodavand e.l...

Optik med mulighed for montering af UV-filter ønskeligt.

>Jeg gav ca 2500,- for HP315'eren og det er vel i det prisleje jeg søger

Jeg har hævet dette beløb med ca 1000,-... så et beløb omkring 3500,- er
beløbsrammen...

Til sidst et lille spørgsmål...:
Jeg har bemærket et par kameraer, der har 8-10x Zoom (optisk).
Et af mine primære formål med kameraet, er at fotografere hurtig sport
som f.x. motorløb.
Hvis man nu forestiller sig mig stående i vejkanten og vil tage et
billede af en grp. A rallybil, der kommer tordnende med 200+ km/t...vil
det så være en fordel at have et kamera med 8-10x zoom, tage billedet på
lang afstand, eller have et kamera med 2-4x zoom og vente lidt på bilen?

Jeg tænker på, om "rystelsesfaktoren" er meget eller lidt udpræget på
8-10x zoomkameraerne...det varer jo lidt før billedet bliver taget....
Som skrevet i det oprindelige indlæg vil jeg gerne have så hurtig
"shutterspeed" som muligt....

Erfaringen med det gamle HP315, er at jeg får mange "halve" biler...
Var bl.a til CHGP i Fælledparken i weekenden, tog ca 300 billeder, og
der er enkelte fejlexponeringer..:)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Fra : Thore Sorensen

Dato : 07-08-03 13:24

On Thu, 07 Aug 2003 14:13:52 +0200, Thore Sorensen <dinotec@pc.dk>
wrote:

> [...]
Glemte selvfølgelig en ting...
På ovenstående gamle kamera er der et lille display obvenpå, hvor man
bl.a. kan se, hvor mange billeder der er tilbage på CF-kortet...
Har bemærket, at ikke alle har det (mere?)...
Jeg synes det er en stor behagelighed, så det skal afløseren også
(helst) have...

Fra : Jakob

Dato : 07-08-03 15:02

Jeg kan ikke sige om det opfylder dine kriterier, men en af mine venner
har lige købt et canon ixus 400. Det er 4megapixel og tager bare nogle
fremragende billeder. Jeg var lidt rystet over hvor god kvalitet man kan
hive ud af sådan en lille klump .

Og så er det bare superhandy.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kim Skovsby

Dato : 07-08-03 22:18

Thore Sorensen <dinotec@pc.dk> skrev:
> [...]
>der har 8-10x Zoom (optisk).
>Et af mine primære formål med
>kameraet, er at fotografere hurtig sport

Hej Thore

Jeg tror det bliver svært at finde et kamera i den prisklasse som
har de faciliteter som du søger. Det der kommer tættest på er Sony
V1 eller Olympus C-5050. Men her er vi i en anden kameratype og
prisklasse. I kompaktkamera klassen kan Sony P10 også klare opgave
men har kun en øsken til kamerasnoren.

Du skal bruge et kamera med et fokussystem som kan køre fulltime.
Det går dog udover batterilevetiden. Men en kraftig zoom er bestem
ikke en fordel. Tværtimod. Du for en mindre dybdeskarphed at
arbejde med, og som du selv er inde på. Stor chance for
rysteuskarpe billeder. Du for også en mindre lysstærk optik, og
derved tvinger du kameraet til en længer eksponerings tid, og igen
rysteuskarpe billeder som resultat.

Men det er ikke kun kameraet, faktisk er det mest fotografen
Sidste år var jeg nede på Monza og se formula 1. ”Fedt tur.. Du
skulle prøve ” Her havde jeg taget mit 3-4 år gamle kodak
digitalkamera med. Og det er langsomt.. Men når du fotografer ting
som bevæger sig hurtigt. Så følg bevægelsen mens du fotografer
(Jeg har lavet et eksempel til dig på denne adresse:
http://www.skovsby.dk/f1.jpg

Men den teknik kan du naturligvis kun bruge nå du ser fra siden,
hvis du skal tage billederne forfra, så er det du skal have en
Fulltime autofokussystem og derved et kamera der koster lidt mere.

Mvh.
Kim Skovsby
Fotograf
www.Kamerahuset.dk