Nutid - fremtidens fødevarer Debat
Fra : crema

Dato : 16-06-03 22:10

Jeg kan se, at mange forbrugere skriver indlæg på denne side, så jeg vil
gerne give oplægget til en debat:
"De rige bønder fremstiller fødevare til de fattige forbrugere - De fattige
bønder fremstiller fødevarer til de rige forbrugere"

Henrik

Fra : Stefan Holm

Dato : 16-06-03 22:34

"crema" <crema@mail.dk> writes:

> "De rige bønder fremstiller fødevare til de fattige forbrugere - De
> fattige bønder fremstiller fødevarer til de rige forbrugere"

Hvor længe skal den have og ved hvilken temperatur?

--
Stefan Holm
"Ouch! A ferret is beating me about the shins!"

Fra : Gerner

Dato : 17-06-03 09:36

On Mon, 16 Jun 2003 23:34:09 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Hvor længe skal den have og ved hvilken temperatur?

Den har allerede fået for meget så den lugter af politik.

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Anders

Dato : 17-06-03 11:21

"crema" <crema@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fattige
> bønder fremstiller fødevarer til de rige forbrugere"

Det er en smart, omend floskelagtig sætningskonstruktion, der næppe har
meget med virkeligheden, der ikke sådan lader sig generalisere, at gøre.
Og så hører den ikke hjemme her!

Anders

Fra : crema

Dato : 17-06-03 14:45

En temmelig underlig drejning I svarer. Er det virkelig alt I kan præstere.
Hvis denne nyhedsgruppe kun drejer sig om, hvordan man koger et æg? Så må I
undskylde, men hvis der sidder nogle med en holdning til
fødevarekvalitet/etik, så kunne det være interessant for forummet og ikke
mindst gavnligt, hvis vi skal bort fra denne fødevaremonopol vi alle er
underlagt, når vi handler.
Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 17:17

> [...]
> fødevarekvalitet/etik, så kunne det være interessant for forummet og ikke
> mindst gavnligt, hvis vi skal bort fra denne fødevaremonopol vi alle er

Var det et oplæg til debat om fødevarekvalitet/etik du kom med?

Set med mine øjne handlede det om politik og moral. Men ikke overhovedet om
fødevarer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Gerner

Dato : 17-06-03 17:40

On Tue, 17 Jun 2003 15:45:09 +0200, "crema" <crema@mail.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>fødevarekvalitet/etik, så kunne det være interessant for forummet og ikke
>mindst gavnligt, hvis vi skal bort fra denne fødevaremonopol vi alle er

Kunne du ikke tage de hint du har fået og forsøge med de politiske postulater i
en anden gruppe ? Her kan vi lige klare politikken i at et æg skal være
økologisk eller ej.

Fra : Martin Seebach

Dato : 17-06-03 17:43

crema wrote:
> [...]
> fødevarekvalitet/etik, så kunne det være interessant for forummet og ikke
> mindst gavnligt, hvis vi skal bort fra denne fødevaremonopol vi alle er

Hvad vil du' ha?

Rige bønder i EU får penge for ikke at lave mad til rige borgere i EU.
Dette for at undgå at fattige (og rige, for den sags skyld) bønder unden
for EU laver mad. Overhovedet.

Og hvordan bør det være?

Selvstændige bønder over hele kloden tilrettelægger selv deres
produktion, uden tilskud, og uden andet end de basale miljøkrav, og
sælger deres varer på det frie, åbne marked til fattige og rige
forbrugere i hele verdenen. Forskellige social instanser, købe på vegne
af de der ikke er fattige, og for deres penge (skat), en mængde varer
til at sikre de, der er ikke kan klare sig selv, mad på bordet.

Og det skal have 20 minutter på hver side ved lav varme - og kan
naturligvis grilles. ;)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-03 17:55

crema wrote en floskel og forsøgte at retfærdiggøre dette:

Var det ikke fordi du tidligere har produceret konstruktive indlæg ville jeg
have bedømt dig som troll.
Bedre held næste gang.

vh
Jan

Fra : crema

Dato : 17-06-03 20:42

Okay.
Jeg troede et eller andet sted, at I havde en holdning til det I kommer i
munden. Debatten kunne derfor hedde. Er du ligeglad med hvad du spiser - og
hvorfor?
Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 21:01

> [...]
> munden. Debatten kunne derfor hedde. Er du ligeglad med hvad du spiser -

Nej... det er vi ikke ligeglade med. Det vil du også kunne se, hvis du
følger debatten. Vi diskuterer konstant det vi spiser. Og der er masser af
debat om kvaliteten af fødevarer, opskrifter etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anders

Dato : 17-06-03 21:23

> [...]
> munden. Debatten kunne derfor hedde. Er du ligeglad med hvad du spiser -

Næh, men jeg er ligeglad om det er produceret af en rig eller en fattig
bonde. Bare kvaliteten er i orden.

Anders

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 21:28

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, men jeg er ligeglad om det er produceret af en rig eller en fattig
> bonde. Bare kvaliteten er i orden.

Ditto her

Mvh. Lisbeth

Fra : Coffea ramosa

Dato : 19-06-03 13:28

> [...]
> munden. Debatten kunne derfor hedde. Er du ligeglad med hvad du spiser -

Jeg synes dit indlæg er 10 gange mere interessant end de fleste indlæg i
denne gruppe. Politisk? tjah, men hvad med Bo Warming?

Jeg er i høj grad begyndt at bekymre mig om hvad jeg putter i munden, og fra
hvem. Derfor dyrker jeg nu i stor stil hvad jeg kan af frugt, bær,
grønsager/urter, så jeg selv kan styre processen, og måske ligefrem gøre det
billigere.

Har også overvejet at skaffe mig høns, så jeg selv kan styre velfærden,
nylagte æg og gødning til mine planter.

Jeg opfatter overhovedet ikke migselv som landmand, men jeg synes bare
udbudet på markedet er for småt, og jeg stoler ikke rigtigt på hvad de
putter i min mad. Penge styrer jo alt.

Fra : Gerner

Dato : 19-06-03 16:35

On Thu, 19 Jun 2003 14:27:42 +0200, "Coffea ramosa" <no@mail.com> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Jeg opfatter overhovedet ikke migselv som landmand, men jeg synes bare
>udbudet på markedet er for småt, og jeg stoler ikke rigtigt på hvad de
>putter i min mad. Penge styrer jo alt.

Nu er du selv politisk.

Fra : crema

Dato : 17-06-03 20:54

Desuden hedder gruppen kultur, mad +drikke.
Kultur handler vel om, hvordan vi betragter vores fødevarer.
Henrik

Fra : Gerner

Dato : 18-06-03 09:24

On Tue, 17 Jun 2003 21:53:50 +0200, "crema" <crema@mail.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Desuden hedder gruppen kultur, mad +drikke.
>Kultur handler vel om, hvordan vi betragter vores fødevarer.

Det hedder kultur og ikke politik. Og hvis du vil have fat i forbrugere, så er
der skam en helt egen gruppe for forbrugere. prøv der.

Ingen i gruppen, så vidt jeg forstår, vil tage stilling til et politisk emne som
hvem der må eller ikke må producere fødevarer. Det tager vi stilling til i
butikken/supermakedet.

Fra : crema

Dato : 19-06-03 17:15

Kultur handler også om, hvad vi putter i munden.
Jeg vil ikke diskutere politik, men jeg synes det er vigtigt, hvis vi skal
undgå et samfund, hvor fødevarerne bliver produceret i monopolagtige
fødevaregiganter, der kun tænker i profit/kvantitet fremfor kvalitet. Og jeg
kan ikke forstå, at en gruppe som denne vægrer sig så kraftigt mod denne
diskussion. Fødevareindustrien fortæller os forbrugere gang på gang, at det
er os der bestemmer, hvad der ligger på hylderne, men jeg får ikke lov til
at vælge. Det gør du måske?? Jeg tror ikke på, at samtlige, som
læser/skriver i denne gruppe ikke et eller andet sted ønsker at de vores
fødevare kvalitetsmæssigt fik et hak opad. Jeg tror mere på, at de ikke
orker, at tage kampen op mod fødevaregiganterne; børnene, arbejdet og alle
de andre undskyldninger tager jo pusten fra een. Så er det jo lettere at
handle i Netto, Aldi eller anden discountbutik med bind for øjnene.

Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-06-03 17:34

> Kultur handler også om, hvad vi putter i munden.

ja

> Jeg vil ikke diskutere politik, men jeg synes det er vigtigt, hvis vi skal
> undgå et samfund, hvor fødevarerne bliver produceret i monopolagtige
> fødevaregiganter, der kun tænker i profit/kvantitet fremfor kvalitet.

Så køb fødevarer, der IKKE er produceret af monopolagtige giganter. Det er
der størst effekt ved.

Personligt er jeg hamrende ligeglad med, om mine fødevarer er produceret af
den lille landmand eller af en monopolagtig gigant - hvis kvaliteten er i
orden.

> Og jeg kan ikke forstå, at en gruppe som denne vægrer sig så kraftigt mod
denne
> diskussion.

Måske fordi folk, der bruger denne gruppe ikke primært er interesseret i de
politiske aspekter!

JEG har personligt sværere ved at forstå dem, der hellere vil diskutere
politiske aspekter ved mad uden tanke for madkvalitet.

> Fødevareindustrien fortæller os forbrugere gang på gang, at det
> er os der bestemmer, hvad der ligger på hylderne, men jeg får ikke lov til
> at vælge. Det gør du måske??

Selvfølgelig får du lov at vælge. Køb din mad i gårdbutikken og på
grønttorvet i stedet for at gå i supermarkedet.

Du har vel ikke forestillet dig, at du kan nedlægge fødevaregiganter ved at
udstøde et hyl eller ti en nyhedsgruppe?????

> Jeg tror ikke på, at samtlige, som
> læser/skriver i denne gruppe ikke et eller andet sted ønsker at de vores
> fødevare kvalitetsmæssigt fik et hak opad.

Det ønsker mange af denne gruppes brugere. Men vi er ikke nødvendigvis enige
med dig i, at kampen skal foregå ved at sidde på den flade og diskutere
emnet. Jeg tror mere på, at kampen foregår ved kølediskene og hylderne i
supermarkedet. Så der fører JEG kampen.

> [...]
det jo lettere at
> handle i Netto, Aldi eller anden discountbutik med bind for øjnene.

Jamen hvis det er dét folk vil, så tager de vel også konsekvenserne. Og
danskerne er bare ikke generelt et folkefærd, der går voldsomt meget op i
madkvalitet. Det handler for de fleste vist mere om, hvor mange meter man
kan få af medisterpølsen til en 20'er.

Mvh. Lisbeth

Fra : Coffea ramosa

Dato : 19-06-03 22:51

> [...]
> med dig i, at kampen skal foregå ved at sidde på den flade og diskutere
> emnet. Jeg tror mere på, at kampen foregår ved kølediskene og hylderne i

Nej du og jeg er meget ubetydelige ved køledisken. Jeg har da tænkt tanken
ved køledisken, "Nå, nu skal jeg altså holde mig fra det produkt, så går det
nok nedeom og hjem, gnæk", men så kommer en mor med en flok unger og skovler
et læs ned i indkøbsvognen.. så brast dem drøm..

F.eks. idag var jeg på Jensens Bøfhus, så var der en der sagde hun havde
hørt de puttede fedt i deres softice så folk hurtigere blev mætte (og ikke
hentede 2-3 gange). I sidste ende så er de store koncerner nok temmelig
ligeglade med os, bare de selv får brød på bordet.

Jeg købte en tærte forleden hvorpå der i indholds-listen stod ingredienser,
E-stoffer og så til sidst stod der "og kærlighed.." Det synes jeg var meget
sjovt, så jeg endte med at købe dem.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-06-03 13:55

[Coffea ramosa | Thu, 19 Jun 2003 23:50:53 +0200]

>F.eks. idag var jeg på Jensens Bøfhus, så var der en der sagde hun havde
>hørt de puttede fedt i deres softice så folk hurtigere blev mætte (og ikke
>hentede 2-3 gange).

Spørgsmålet så også om du valgte at tro på dem?

Det er nemlig ikke korrekt - både set i lyset af at de bruger færdigt
softice mix, men langt mere i kræft af at da fedt mætter ret langsomt!

Soft ice er i forvejen ""perfekt"" sammensat hvis man ser på varen i dét
lys, da softice indeholder utroligt store mængder sukker, der igen er
blandt de allerhurtigeste mættende fødevarer...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-06-03 15:24

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Nej du og jeg er meget ubetydelige ved køledisken.

Men endnu mere ubetydelig her, hvor vi bare snakker.

> [...]
ingredienser,
> E-stoffer og så til sidst stod der "og kærlighed.." Det synes jeg var

Det lyder ærligt talt ikke som om din bekymring er hverken reel eller
nævneværdigt stor.
Tror du ikke du vil få det bedre og mere afslappet med bare at være ligeglad
med både giganter og madkvalitet, når du - når det kommer til stykket -
hellere vil nøjes med at SNAKKE og ikke HANDLE derefter....

Mvh. Lisbeth

Fra : crema

Dato : 20-06-03 16:55

Sålænge folk gider læse hvad der skrives i denne gruppe, har de en holdning
til det de putter i munden.
Een person er ganske ubetydelig, men det er mange personer ikke. Jeg bruger
lang tid på at handle og køber stort set friske varer dagligt, og anvender
min viden om fødevarer hvergang. Hvis alle var ligeglade med madkvalitet var
en lang større del af vores varer produceret som færdigretter, som
functional food eller ligegyldighed tilsat aroma og farve for at skjule en
hurtig forarbejdningsproces.
Henrik

Fra : Gerner

Dato : 20-06-03 21:34

On Fri, 20 Jun 2003 17:54:51 +0200, "crema" <crema@mail.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Sålænge folk gider læse hvad der skrives i denne gruppe, har de en holdning
>til det de putter i munden.

Hmm. hvordan det ? Der er for mange forskellige emner i gruppen til at du kan
have den betragtning.

> [...]
>min viden om fødevarer hvergang. Hvis alle var ligeglade med madkvalitet var
>en lang større del af vores varer produceret som færdigretter, som

Jeg kender ikke det rigtige tal, men 1000'vis af ældre får leveret færdigretter
dagligt i hjemmet, enten varm, kølet, eller frossen. Hvor ligger forskellen i
kommunes færdigretter og f.eks. færdigretter fra Danish Prime ?

>functional food eller ligegyldighed tilsat aroma og farve for at skjule en
>hurtig forarbejdningsproces.

Har du noget bevis for at f.eks. færdigretter ikke har samme kvalitet som det du
selv kan flikke sammen af ting fra supermarkedet ? Det er muligt du kan få det
til at smage bedre, men det er jo ikke med i ekvationen.

Fra : crema

Dato : 23-06-03 19:45

> [...]
> dk.kultur.mad+drikke:

> Hmm. hvordan det ? Der er for mange forskellige emner i gruppen til at du
Jamen du har helt ret i, at der skrives om mange emner, men essensen er
maden. Alle er intereseret i at få udybet viden omkring en opskrift, et link
til et indkøbssted eller viden om et fødevarerelateret emne. Jeg mener også
folk der åbner en kogebog har en holdning til mad.

> [...]
forskellen i
> kommunes færdigretter og f.eks. færdigretter fra Danish Prime ?
Jeg ved rigtigt mange ældre er usandsynlig utilfredse med den mad de får
serveret. Der er jævnlig en kritik i medierne i Roskilde. I den henseende
kan det være lige meget, hvor den kommer fra.

> [...]
det
> til at smage bedre, men det er jo ikke med i ekvationen.
Det er svær bevisførelse for det kræver en objektiv beskrivelse af det
enkelte produkts kvalitet. I mit daglige arbejde fører jeg
tilsyn/fødevarekontrol med mange forskellige former for
fødevarevirksomheder. Den danske lovgivning er en rammelov, hvor
virksomhederne har nogle rammer de skal holde sig indenfor. En stor del af
de virksomheder fremstiller fødevare udfra devicen, jo billigere jo mere
salg. For at det skal hænge sammen må virksomhederne nødvendigvis anvende
billige råmaterieler. Det billigste vi er vand. Vand kan tilsættes og
skjules med aroma, stabilisatorer og konsistensmidler m.m. Det giver
billigere fødevarer. Det er kun de store producenter, der kan fremstille
fødevarer til at konkurrere med andre lavprisproducenter. Det kan simpelt
hen ikke løbe rundt for de små dygtige håndværksproducenter, for de får
aldrig hyldeplads, når folk alligevel vælger de billige produkter.
Derfor fremstiller de rige producenter fødevarer til de fattige og de
fattige producenter fremstiller fødevarer til de rige.
Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-06-03 20:59

> Jeg mener også
> folk der åbner en kogebog har en holdning til mad.

Det er de ikke nødvendigvis. Det er muligt, at de kun er sultne.

> En stor del af
> de virksomheder fremstiller fødevare udfra devicen, jo billigere jo mere
> salg.

Ja..... fordi danskerne generelt ikke vil betale for kvalitet.

> For at det skal hænge sammen må virksomhederne nødvendigvis
> anvende billige råmaterieler. Det billigste vi er vand.

Og?

Det fremgår af varedeklarationen.
Det er bare at vælge fra, om man vil det.

> Det kan simpelt hen ikke løbe rundt for de små dygtige
> håndværksproducenter, for de får aldrig hyldeplads, når folk alligevel
> vælger de billige produkter.

Så vi er igen tilbage ved forbrugernes valg.

> Derfor fremstiller de rige producenter fødevarer til de fattige
> og de fattige producenter fremstiller fødevarer til de rige.

Og? Hvad er problemet?

Mvh. Lisbeth

Fra : crema

Dato : 24-06-03 17:35

> "crema" <crema@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er de ikke nødvendigvis. Det er muligt, at de kun er sultne.
Hvis de kun er sultne køber de fastfood eller færdigretter

> Ja..... fordi danskerne generelt ikke vil betale for kvalitet.
og hvorfor vil vi så ikke det. Det er da løjerligt at eks. husejere gerne
vil spendere 100.000 kr på et nyt køkken, men køber deres mad i Aldi/Netto
m.m

> Og?
Vil du snydes for en smagsoplevelse? Køber du ind med hovedet under armen?
Mener du mad er et nødvendigt onde?

> Det fremgår af varedeklarationen.
> Det er bare at vælge fra, om man vil det.
Det er jo ikke så let at fravælge. Gør du det?

> Så vi er igen tilbage ved forbrugernes valg.
Har man som forbruger egentlig noget valg ( i supermarkedet)?

> Og? Hvad er problemet?
Det kommer an på om du er rig eller fattig
Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-03 17:46

> og hvorfor vil vi så ikke det. Det er da løjerligt at eks. husejere gerne
> vil spendere 100.000 kr på et nyt køkken, men køber deres mad i Aldi/Netto
> m.m

Er du sikker på, at folk køber nyt køkken til 100.000 - for bagefter at
handle i Aldi/Netto.

Mange danskere har ganske enkelt ingen sans for madkvalitet. For dem mager
citronmånen fra tanken lige så godt som hjemmebag.

> Vil du snydes for en smagsoplevelse?

Nej.

> Køber du ind med hovedet under armen?

Nej.

Og netop derfor er det slet ikke noget problem, du opremser!

> Mener du mad er et nødvendigt onde?

Afgjort nej. For mig er mad en nydelse.

> Det er jo ikke så let at fravælge. Gør du det?

Det er ganske let.
Og ja... jeg vælger til og fra.

> Har man som forbruger egentlig noget valg ( i supermarkedet)?

Hvis jeg går op i nærmeste døgnkiosk er udvalget begrænset - men jeg behøver
ikke indskrænke mine indkøb til butikker, der går efter laveste
fællesnævner.

> Det kommer an på om du er rig eller fattig

Ja. *GGGG*

Og så er det dælme da godt, at der også er noget at vælge for de fattige.
Det er nok meget godt, at den enlige mor på bistand ikke er tvunget til at
bruge de penge på mad, som JEG ofrer.

Men selv for få penge kan man få kvalitet.
Problemet er, når man vil have halv- eller helvfabrikata for billige penge.
Så får man skidtet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-06-03 15:48

Coffea ramosa wrote:

> F.eks. idag var jeg på Jensens Bøfhus

Hvad dælen laver du på dette tempel for madkulturens undergang.

vh
Jan

Fra : Coffea ramosa

Dato : 20-06-03 16:26

> Hvad dælen laver du på dette tempel for madkulturens undergang.

Blev inviteret, og betalte ikke selv. Skulle endda sidde i rygerafdelingen..

Der var engang jeg spiste Knorr saucer, det var pulvertider.. Så gik jeg
over til de nye Jensen sovser som var kommet i kølediskene, lækkert nok at
de bare lige skulle blandes op med noget fløde..

Idag rører jeg ingen af delene..

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-06-03 21:27

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> writes:
> [...]
>gerne
>Aldi/Netto
>
>Er du sikker på, at folk køber nyt køkken til 100.000 - for bagefter at

Pseudo-problemstilling. Der findes masser af gode produkter i begge
forretninger og i Fakta med for den sags skyld. Det handler mere omat have
øjnene med sig. Omvendt findes der også meget skrammel i
Føtex/Kvickyl/Irma.

>Mange danskere har ganske enkelt ingen sans for madkvalitet. For dem mager
>citronmånen fra tanken lige så godt som hjemmebag.
Den generalisering er jo til at tage og føle på. Det minder mig på en
eller anden måde om avisernes læserbreve, der begynder således:
"Vi er mange der er trætte af..."
"Vi danskere gider ikke..."
Hvor ved du egentlig det fra?
Andre taler om at vi leer i en tid hvor madlavning er gjort til noget
eksorbitant, noget specielt. Ja, nogle af mine yngrer venner taler enddog
om, at det at kunne lave mad er et ret godt scoretrick
Men du har selvfølgelig ret i, at vi er blevet vænnet til at mad ikke må
koste noget.
Og lige til sidst: Citronmåe smager ikke godt, uanset hvortdan den er
lavet )

>Det er ganske let.
>Og ja... jeg vælger til og fra.
Se det er jo svært at gætte sig til - isger jeg og henviser til det, du
skrev ovenfor!

>Hvis jeg går op i nærmeste døgnkiosk er udvalget begrænset - men jeg
>behøver
>ikke indskrænke mine indkøb til butikker, der går efter laveste
>fællesnævner.

det var ikke det der stod, det handlede om supermarkedet og er faktisk
ganske relevant i forhold til det udvalg vi døjer med i øjeblikket. Du
laver en drejning til døgnkioskerne, som ikke e rimeligt i forhold til
argumentet. Og så skulle jeg da lige hilse og sige, at den næremste
døgnkiosk, målt derfra hvor jeg bor (næsten *G*) er en indvandrerbutik,
hvor man hele døgnet kan købe friske varer

> [...]
>Det er nok meget godt, at den enlige mor på bistand ikke er tvunget til at
Det var sguda ærligt talt en højrøvet kommentar, navnlig i forhold til den
ret skråsikre kommentar du åbnede dit indlæg med

>Men selv for få penge kan man få kvalitet.
>Problemet er, når man vil have halv- eller helvfabrikata for billige
>penge.
>Så får man skidtet.
Ja det er jeg for så vidt ikke uenig i, men det hænger bare ikke sammen
med de idiosynkrasier du præsenterede som åbningen på dit indlæg.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-03 22:15

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Pseudo-problemstilling. Der findes masser af gode produkter i begge
> forretninger og i Fakta med for den sags skyld.

Jamen det gør der da så absolut. Jeg er ligeglad med, om mine havregryn, min
sukker og min mælk er købt i den ene eller anden butik.

Min erfaring med discountbutikker er bare, at jeg sjældent kan finde alt
det, er der på min indkøbsseddel. Så jeg handler hellere i butikker, hvor
jeg af erfaring ved, at der er større chancer for at få de ting, der plejer
at stå på min indkøbsseddel.

Og det betyder blandt andet, at jeg smutter i Kvickly eller Brugsen, når der
også købes vaskepulver og rengøringsmidler.

føtex bruger jeg til hverdagsindkøbene. Synes også det er der, jeg får det
bedste oksekød. når det gælder supermarkeder.

Salling Super er til indkøb, når der kommer gæster eller der bare skal købes
ind til weekendens lækkerier. Der køber jeg til gengæld aldrig
rengøringsmidler etc.

jeg smutter på marked, når der overvejende skal købes grønsager.

Til fiskehandleren, når jeg trænger til seafood.

Brød køber jeg ofte i store mængder til fryseren. Og gerne i Bilka. Tæt på
mig ligger tre bagerbutikker..... deres brød er både dyrt og elendigt, så
dem handler jeg hos af nød ganske få gange om året.

Skal jeg have frisk bagerbrød, kender jeg to gode bagere i hver sin ende af
byen.

Sååååå.... jeg handler faktisk her og der. Og vælger den butik, der bedst
opfylder mine aktuelle behov.

Aldi og Netto dur ikke. Udvalget af kød og grønsager er alt for ringe.

> Den generalisering er jo til at tage og føle på. Det minder mig på en
> eller anden måde om avisernes læserbreve, der begynder således:
> [...]

Åhhh.... konkret erfaring såmænd. *S*

Dancake er Skandinaviens største producent af skærekager og roulader - så
NOGEN må jo kunne lide deres kager.

> Og lige til sidst: Citronmåe smager ikke godt, uanset hvortdan den er
> lavet )

Hmmm.. citronmåne fra Dancake er jeg ikke vild med. Er i det hele taget ikke
vild med andre kager end hjemmebagte.

Men de citronmuffins jeg bagte for et halvt års tid siden var ganske
glimrende *S*

> det var ikke det der stod, det handlede om supermarkedet

Der er dælme forskel på supermarkeder!
Nævnte blot min nærmeste døgnkiosk for at skære ud i tykke papstykker, at
man kan vælge butikker med godt eller dårligt udbud. Det gælder såmænd også
for supermarkeder!

> Det var sguda ærligt talt en højrøvet kommentar, navnlig i forhold til den
> ret skråsikre kommentar du åbnede dit indlæg med

Hvad er det højrøvede ved kommentaren? Der er faktisk tale om en objektiv
kendsgerning.
Og hvad er det for en kommentar, du opfatter som skråsikker?

Jeg mener sgisme helt seriøst, at det kun er godt, at man ikke BEHØVER bruge
mange penge på mad for at leve godt.

Der produceres fødevarer for rige og fødevarer, der er til at betale. Og det
synes jeg afgjort ikke er noget problem.

Min livsstil - med hyppige sidste-øjebliks-indkøb uden skelen til pris og
hyppig tilbøjelighed til at lade mig friste af eksotisk frugt og grønt - er
altså bare ikke for enlige mødre på bistand.

> Ja det er jeg for så vidt ikke uenig i, men det hænger bare ikke sammen
> med de idiosynkrasier du præsenterede som åbningen på dit indlæg.

Ikke? Så må du lige påpege, hvad det er, du helt konkret ikke synes hænger
sammen. For mig hænger det hele nemlig ganske glimrende sammen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Coffea ramosa

Dato : 25-06-03 00:19

Hmm.. taler du for at holde munden varm?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-06-03 15:06

> Hmm.. taler du for at holde munden varm?

Jeg taler for at deltage i debatten med meninger om emnet.
Hvorfor taler du?

Mvh. Lisbeth

Fra : Esther Selig

Dato : 26-06-03 17:37

In article <fc.0073fb6b054ac0523b9aca00460b87e2.54ac3fc@net.dialog.dk>,
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> eksorbitant, noget specielt. Ja, nogle af mine yngrer venner taler enddog
> om, at det at kunne lave mad er et ret godt scoretrick

Lisbeth har ret i den forstand at kigger man på danskernes indkomst og
den procentdel de i gennemsnit anvender til fødevarer, så er
procentsatsen ikke øget væsentligt de seneste 20 år. I samme periode er
vores gennemsnitlige rådighedsbeløb øget ganske pænt.
De brancher som får del i det øgede rådighedsbeløb er typisk at finde
inden for "fritid og oplevelser", dvs. rejser, udstyr, elektronik og
den slags.
Køkken- og badeværelsesfabrikanter har haft ganske gode tider, og det
kan synes paradoksalt at interessen for madlavning/råvarer ikke er
fulgt med. Forklaringen skal iflg kloge hoveder søges i bl.a. det øgede
tidspres. Vi har generelt meget travlt med arbejde og fritid/hobby, og
er der børn i huset kræver det også betydeligt mere tid end tidligere
at udfylde forældrerollen på "den gode måde". Man taler tilmed om at
mange børn i dag er stressede pga alt det de skal deltage i i hhv.
skole/sfo og aktiviteter uden for dette (dans, idræt, gymnastik etc).
Summen af alt dette er, at der ikke er så meget tid til madlavning og
deraf følger igen, at mange vælger den nemme løsning (som de er sikre
på ungerne vil spise). Den eneste del af fødevarebranchen som pt
oplever massiv fremgang er fastfood-produkter som bare lige skal varmes
derhjemme. Den nye Irma på (vistnok) Falkoner Alle som har særlig fokus
på fastfood har efter sigende forrygende omsætning.

Omvendt (og her har Frank så ret) er der også en tendens til øget fokus
på råvarekvalitet og det er ganske rigtigt observeret, at evnen til at
kunne frembringe Det Sublime Måltid er højt i kurs. Bemærk hvor trendy
kokkeerhvervet er blevet - forudsæt man ser sådan lækker Jamie Oliver
agtig ud og får håret klippet hos Monroe
Men der er tale om en niche-tendens, som nok især er slået igennem hos
de yngre, lidt mere trendsættende storbymennesker - og hos velbjergede
seniorer med råd til Løgismose-vinklub medlemsskab.

Hvis man skulle dømme ud fra medierne, så er Årstiderne en tordnende
succes, men faktum er at dette prisværdige foretagende nok klarer sig
pænt, men slet ikke kommer ud med nævneværdigt overskud. Hanegal må
gang på gang krybe til investorerne for at få flere penge. Salget af
økologiske produkter er stagnerende i Københavnsområdet og nærmest
elendigt i Jylland, det ene lille idealistiske mejeri efter det andet
må dreje nøglen om. Den største sællert i supermarkedet er stadig
hakket kalv og flæsk på tilbud og en ordentlig stak halvoptøede tyske
kyllingebryster. Og det uanset om supermarkedet hedder Netto, Aldi
eller Prima eller Superbrugsen.

Men det nytter ikke noget at jamre eller gøre sig selv til offer. Vil
man ha' kvalitet, kan man finde det, selv i Danmark. Man skal bare være
klar over, at det koster flere penge at købe kvalitetsbevidst (se fx.
forbrugerstyrelsens beregninger over hvad det koster at leve hhv. som
discount- og som økologisk forbruger). Og at flere penge til mad alt
andet lige betyder færre penge til rejser, rulleskøjter, farvefjernere,
computere, bredbåndsforbindelser etc. Med mindre man vælger at dyrke
sine egne grøntsager og slagte sine egne køer. Men det er der vist
temmelig mange af os der ikke lige har tid til.

Hilsen Esther

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-06-03 08:55

> [...]
>det, er der på min indkøbsseddel. Så jeg handler hellere i butikker, hvor
>jeg af erfaring ved, at der er større chancer for at få de ting, der
Jamen det er jo en glimrende strategi. Det var bare ikke den sammenhæng du
præsenterede. Du skrev (og det var det, jeg reagerede på):
"Er du sikker på, at folk køber nyt køkken til 100.000 - for bagefter at
handle i Aldi/Netto."

Klip en hel masse om hvor Lisbeth handler ind.

>Sååååå.... jeg handler faktisk her og der. Og vælger den butik, der bedst
>opfylder mine aktuelle behov.
Jamen naturligvis, var blot ikke konteksten

>Aldi og Netto dur ikke. Udvalget af kød og grønsager er alt for ringe.
Muligt, min erfaring siger mig at netop på grønsagsområdet kan udvalget
være ganske fint, derimod svinger kvaliteten fra butik til butik (eller
bestyrer til bestyrer), og det er jo en ganske anden sag-

>Åhhh.... konkret erfaring såmænd. *S*
Hvordan kan det være en konkret erfaring, at danskerne ikke har sans for
madkvalitet? Fordi du kender nogen der ikke har det? Eller skyldes det din
egen oplysning, som er korrekt om Dancake?
Hvis det er den med Dancake, så kan man da med ligeså stor ret hævde at
danskernes sans for madkvalitet er stigende, i og med der faktisk dukkere
flere og flere specialforretninger op.

> [...]
>Nævnte blot min nærmeste døgnkiosk for at skære ud i tykke papstykker, at
>man kan vælge butikker med godt eller dårligt udbud. Det gælder såmænd
Jo jo, men den logisk var nu svær at læse ud af det du skrev. Selvfølgelig
er der da forskel.

> [...]
>den
>
>Hvad er det højrøvede ved kommentaren? Der er faktisk tale om en objektiv
altså hvad ud bruger på mad - det er sikkert rigtigt.

>Og hvad er det for en kommentar, du opfatter som skråsikker?
Kombinationen af det du kalder manglende sans for madkvalitet og så denne
ret pudsige formulering om at det er godt at den enlige mor på bistand
ikke er _tvunget_ til at bruge de penge på mad som....
Skråsikkerheden og det højrøvede består netop i, at du ikke i din
oprindelige påstand tog den økonomiske formåen med i betragtning.

>Jeg mener sgisme helt seriøst, at det kun er godt, at man ikke BEHØVER
>bruge
>mange penge på mad for at leve godt.
Hmmm, nu begynder det at blive en anelse tåget - du åbnede indlæget med at
hævde at danskerne (hvilket jo netop er en generalisering) ikke havde sans
for madkvalitet

>Der produceres fødevarer for rige og fødevarer, der er til at betale. Og
>det
>synes jeg afgjort ikke er noget problem.
Det er naturligvis ikke noget problem. Problemet er - og så langt tror jeg
vi er enige - at der produceres en del fødevarer af dårlig kvalitet, som
forresten ikke nødvendigvis er billigere. Halvfabrikata og færdigretter er
et glimrende eksempel.

>Ikke? Så må du lige påpege, hvad det er, du helt konkret ikke synes hænger
>sammen. For mig hænger det hele nemlig ganske glimrende sammen.
Det er sådan i store træk det, jeg påviser i dette svar.

>Mvh. Lisbeth

Med lige så venlig hilsen
Frank

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-06-03 15:07

> Jamen det er jo en glimrende strategi. Det var bare ikke den sammenhæng du

Jeg er stadig ikke med på overhovedet, hvad det er ved ovenstående, der
tricker dig????

Det bliver af en anden påstået, at "Det er da løjerligt at eks. husejere
gerne vil spendere 100.000 kr på et nyt køkken, men køber deres mad i
Aldi/Netto m.m"

Hvortil jeg slet og reagerer reagerer med at spørge, om vedkommende er
sikker på, at det hænger sådan sammen.

Jeg tror du har læst nogle meninger ned i den sæting, som helt og aldeles må
stå for din egen regning.

> Jamen naturligvis, var blot ikke konteksten

Min reaktion handlede om mulighederne for at vælge. Min påstand er, at
forbrugerne har rige muligheder for at vælge, HVOR de vil handle og HVAD de
vil købe. Herunder også, om de vil betale dyrt eller billigt.

> Muligt, min erfaring siger mig at netop på grønsagsområdet kan udvalget
> være ganske fint, derimod svinger kvaliteten fra butik til butik (eller
> bestyrer til bestyrer), og det er jo en ganske anden sag-

Sådan ser det ikke ud i de Netto og Aldi jeg kender. Men OK - jeg
sammenligner jo også med supermarkeder med stoooort udbud.

> Hvordan kan det være en konkret erfaring, at danskerne ikke har sans for
> madkvalitet? Fordi du kender nogen der ikke har det? Eller skyldes det din
> egen oplysning, som er korrekt om Dancake?

Jep. Fordi jeg *kender* en del, der ikke har.
Fordi jeg gennem årene har set undersøgelser, der viser det.
Fordi jeg ser, hvad folk køber, når jeg selv handler.
Fordi jeg hver uge ser i reklameaviserne, hvad det er for fødevarer
supermarkeder lokker kunderne med.

> Hvis det er den med Dancake, så kan man da med ligeså stor ret hævde at
> danskernes sans for madkvalitet er stigende, i og med der faktisk dukkere
> flere og flere specialforretninger op.

Jamen det tror jeg sørme da også sansen for madkvalitet er. Stigende altså.

> Kombinationen af det du kalder manglende sans for madkvalitet og så denne
> ret pudsige formulering om at det er godt at den enlige mor på bistand
> ikke er _tvunget_ til at bruge de penge på mad som....

Jeg er ikke med på, hvad det er for en kobling DU laver der. *S*
Men den er DIN og ikke en jeg nikker til *S*

Jeg mener, at den enlige mor på bistand udmærket kan købe god madkvalitet.
Så for mig er der ikke nødvendigvis lighedstegn mellem ringe indtægt og
dårlig sans for madkvalitet. Absolut ikke!

Og mange penge på madbudgettet kan tilsvarende være lig med, at man bruger
penge på færdigfremstillet junk af allerværste skuffe: Pulversovs og
pulverkager eksempelvis. Poser der bare skal tilsættes kogende vand. Kager
og brød med transfedtsyrer. Pølser der består af mere mel og spæk end kød.
Eller de der røde papkasser med lidt ris/pasta og nogle krydderier, der så
bare skal blandes med hakket kød....

Der blev snakket om at producere for rige og for fattige. Hvortil jeg så
svarer, det kun er godt, at der ikke kun produceres mad til de rige.

Det er eksempelvis godt, at man stadig kan købe uforarbejdede og billige
havregryn (i stedet for forarbejdede, usunde og dyre morgenmadsprodukter)
etc. Det er rart, at man stadig kan købe en plain yoghurt - og ikke bare de
der hæslige og dyre børnelokkedåser med en blanding af mælkeprodukt og slik.
Etc.

Jeg tror i øvrigt ikke, at ens sans for madkvalitet nødvendigvis er
proportional med ens indtægt.

> Skråsikkerheden og det højrøvede består netop i, at du ikke i din
> oprindelige påstand tog den økonomiske formåen med i betragtning.

Hvad er min "oprindelige påstand"

Jeg er kommet med en del, og jeg er ikke med på, hvilken du opfatter som den
oprindelige.

> Hmmm, nu begynder det at blive en anelse tåget - du åbnede indlæget med at
> hævde at danskerne (hvilket jo netop er en generalisering) ikke havde sans
> for madkvalitet

Ja! Og det mener jeg stadig gælder for størstedelen af danskerne - at de
ikke har for fem flade ører forstand på, hvad der er sundt og usundt,
kvalitet og ikke kvalitet. Eller også er de bare ligeglade.

Franske trøfler, safran, østers, hummer og krabbeklør er for folk med penge.
Det er muligt, det smager godt - men havregryn, kartofler og skummetmælk er
altså ikke af ringere kvalitet, selvom om prisen er en helt anden.

Når jeg taler om kvalitet, taler jeg IKKE snobberi for det eksotiske og
dyre. Jeg taler om madens smag og dens ernæringsmæssige værdi.

Enig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Svend Andersen

Dato : 26-06-03 17:49

Esther Selig <selig@fjerndettemail.tele.dk> writes:
>Med mindre man vælger at dyrke
>sine egne grøntsager og slagte sine egne køer. Men det er der vist
>temmelig mange af os der ikke lige har tid til.

Kloge ord fra en klog pige

hilsen Svend A

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-06-03 12:01

> [...]
>procentsatsen ikke øget væsentligt de seneste 20 år. I samme periode er
>vores gennemsnitlige rådighedsbeløb øget ganske pænt.
jamen det er helt rigtigt - tror faktisk også at Lisbeth og jeg til en vis
grad taler forbi hinanden. Det er i hvert fald den konklussion jeg er
kommet frem til efter at have nærlæst hendes indlæg. Nærlæsning er en go'
ting

> [...]
>kan synes paradoksalt at interessen for madlavning/råvarer ikke er
>fulgt med. Forklaringen skal iflg kloge hoveder søges i bl.a. det øgede
Ja, det tror jeg der er noget om. Jeg lavede på e tidspunkt et interview
med en sociolog, der mente at fremtidens store statussymbol bliver at have
tid. Og vel at mærke uden at være på overførselsindkomst.

> [...]
>mange børn i dag er stressede pga alt det de skal deltage i i hhv.
>skole/sfo og aktiviteter uden for dette (dans, idræt, gymnastik etc).
Mængden af tilrettelagt aktiviteter er rystende høj. I det kvarter hvor
jeg bor - I ved sådan et pænt middelklasse parcelhuskvarter - er der mange
børn, men der er meget sjældent legende børn på vejen eller på den
legeplads som grundejerforeningen har brugt en mindre formue på.
Derimod er min yngste datter (10 år)og hendes veninder ret vilde med at
hjælpe med at lave mad her i huset. Men det er nu heller ikke opvasken de
bliver sat til

>Summen af alt dette er, at der ikke er så meget tid til madlavning og
>deraf følger igen, at mange vælger den nemme løsning (som de er sikre
>på ungerne vil spise).
Her grundlægges den manglende madkultur. Hvis ikke ungerne er med i
køkkenet, får de ikke et fornuftigt, legende og nysgerrigt forhold til
mad. Jeg har da oplevet at nogle af de teenagere der kommer her i huset (
der er nemlig også to teenage-døtre), nærmest er stolte af at være
ekstremt kræsne. Mystisk. Vores piger er til gengæld næsten alt-spisende.
Selvfølgelig er der da ting de ikke bryder sig så meget om, men ikke ret
meget som afvises. Jeg er sikker på at det skyldes at de er med i
køkkenet, og at de er vant til at der serveres meget forskeligt mad.

> [...]
>derhjemme. Den nye Irma på (vistnok) Falkoner Alle som har særlig fokus
>på fastfood har efter sigende forrygende omsætning.
Det har de. Det er der heldigvis også andre der har. Der åbner flere
slagterbutikker end der lukker og de mange indvandrerbutikker er ligeledes
med til at skabe grundlag for andet end fastfood.

> [...]
>kokkeerhvervet er blevet - forudsæt man ser sådan lækker Jamie Oliver
>agtig ud og får håret klippet hos Monroe
Æv, der røg mine chancer ))

>Men der er tale om en niche-tendens, som nok især er slået igennem hos
>de yngre, lidt mere trendsættende storbymennesker - og hos velbjergede
>seniorer med råd til Løgismose-vinklub medlemsskab.
Arhh, det er jeg nu ikke sikker på. Jeg tror mere det handler om at man
selv i sin opvækst har oplevet at mad var noget man samledes om, at
måltidet var noget der var forbundet med hygge og nydelse. Altså mere
noget med social arv end med klassedeling.

> [...]
>gang på gang krybe til investorerne for at få flere penge. Salget af
>økologiske produkter er stagnerende i Københavnsområdet
Hmmm, men nu er økologi varer ikke nødvendigvis en bedre kvalitet end
ikke-økologiske varer. I hvert fald ikke når det handler om smag. Kvalitet
skal forstås bredere, hvis der skal sættes lighedstegn mellem økologi og
bedre kvalitet.

>og nærmest
>elendigt i Jylland, det ene lille idealistiske mejeri efter det andet
>må dreje nøglen om.
Men det skyldes nu ikke altid forbrugernes valg. Det er i mindst lige så
høj grad udtryk for den ekstremt agressive fremfærd som Arla har. Der er
en del tilfælde, hvor Arla mere eller mindre har truet supermarkederne med
at standse leverancerne, hvis de vil have andre producenters produkter i
kølediskene. Det var jo blandt andet den situation, der fik Aldi til at
overveje om de kunne dække behovet for frisk mælk ved at droppe Arla og
købe fra et tysk mejeri i stedet for. Såvidt jeg kan se er det ikke
lykkedes, men det er en anden sag.

>Den største sællert i supermarkedet er stadig
>hakket kalv og flæsk på tilbud og en ordentlig stak halvoptøede tyske
>kyllingebryster. Og det uanset om supermarkedet hedder Netto, Aldi
>eller Prima eller Superbrugsen.
Det er jo her paradokset er. I vores Superbrugs (i Taulov - pæn lille by
mellem motorvejen og Kolding Fjord) er der en god slagter som sørger for
et pænt udvalg og gerne sørger for at der også er nogle specialiter. Han
taler om mandagstilbuddene (det du beskriver) og fredagsindkøbene. Der går
ganske enkelt mere oksemørbrad om fredagen end der gør om mandagen.
Pointen er at der faktisk også er et godt salg i den bedre kvalitet.

> [...]
>sine egne grøntsager og slagte sine egne køer. Men det er der vist
>temmelig mange af os der ikke lige har tid til.
Næh ikke her - og har godt nok heller ikke lyst - synes at køer er pænest
når de er parteret i passende stykker )
Du har selvfølgelig ret; det handler om prioritering.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-06-03 12:03

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> writes:
>Jeg tror du har læst nogle meninger ned i den sæting, som helt og aldeles
>må
>stå for din egen regning.
Som jeg lige har skrevet i min kommentar til Esther Selig, er jeg efter
nærlæsning af det du skrev, kommen til den konklussion, at vi taler en del
forbi hinanden. Det beklager jeg selvfølgelig.
Nå bortset fra det, så er det sgu' rart med nogle holdninger til det vi
putter i munden.