file extensions og arkivudveksling
Fra : Kasper Dreyer

Dato : 22-11-00 14:29

Hej Mac-gruppe

Jeg havde for nylig et problem hvor jeg skulle have indlæst en fil fra et
program der hedder Vector NTI. Jeg lavede filen (et arkiv) på en PC version
af programmet og overførte det til min Mac via netværk. Mac'en kunne ikke
genkende filen så jeg gik ind i arkivudveksling og lavde en assignment med
den rigtige PC fileextension (.MA4). Derefter kunne min Mac kun genkende
filen rigtigt når jeg gav den filen fra en PC-diskette. DVS hvis filen
allerede lå på min harddisk eller et netværksdrev så var det mig umuligt at
få den til at genkende den rigtigt. Desværre tillod Vector NTI ikke at se
(og åbne) filer som ikke blev genkendt som dets egne.

Mit spørgsmål er hvordan kan jeg få en given fil på harddisken til at blive
genkendt som hørende til et bestemt program? F.eks. kommer mange
vittighedstegninger som .jpg filer - nogle åbnes af Netscape (tager lang
tid), andre af Internet explorer og andre igen af quicktime.

Mac Mac

Kasper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-11-00 14:03

Kasper Dreyer <kasper@imsb.au.dk> wrote:

> [...]
> vittighedstegninger som .jpg filer - nogle åbnes af Netscape (tager lang
> tid), andre af Internet explorer og andre igen af quicktime.

Du skal ændre filens recursegren (på mac'en) så filens "creator" macher
det program du vil åbne filen med. Det kan gøres på gammeldag vis med en
resurcegren editor som eks. Apples egen "ResEDIT".

Selv bruger jeg en contextuel-menu ved navn "TypesChange CM Plugin",
find den via versiontracker ellers kan jeg evt. mail den til dig.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Der er boligløs per 1. december - ledig lejlighed i København?